utgave nr 1 2011

Brev til redaksjonen

Språklig godbit, Båtførerprøven på nett... mm

Publisert Sist oppdatert

Språklig godbit

Jeg har nettopp fått desemberutgaven i hende, og på side 26 i omtalen av Illustrert Nautisk Ordbok, leses bl.a. følgende i denne omtalen; sitat:
"Nå har han gitt ut en nautisk ordbok som bør være pensum for alle sjøfarende, spesielt på fritidsbåtfartøyer. Å gi riktige betegnelser ombord er ikke ..."osv; sitat slutt.
Her har man vel snublet litt i "riktige betegnelser", da "fritidsbåtfartøyer" vel må sies å være en språklig "godbit", eller smør på flesk, når man engang skal beskrive riktige betegnelser! Meningen er ellers selvsagt ikke til å misforstå. Takk for et kjempegodt blad!

Magnus Seiness

Båtførerprøven på nett...

Nå kan folk ta båtførerprøven på nett, uten å ha sett en båt en gang. Er det ikke flott og tillitsvekkende?
Det vil fremover gi oss noe trygge båtvenner. Skal en ta førerprøven og sertifikat på en bil, moped, eller andre motoriserte kjøretøy, må en også gjennom praktisk opplæring, inklusive mørkekjøring og glattkjøring osv. Men på båt er det ingen krav.
De som har en jobb i Nordsjøen må igjennom livbåt- og MOB-båtkurs i land hvert 2.år, for å beholde sertifikat,i tillegg til trening hver tur en er offshore. Det samme gjelder mannskap i redningstjeneste og kommersiell skipstrafikk.
Men de som fører en fritidsbåt, uten praktisk erfaring eller opplæring, kan kjøre så fort de vil uten noe slag av opplæring. Det er ikke tillitvekkende, og en svært underlig politikk. En 49-foter med 2 x 750 HK er jo ikke noe farlig for en unggutt uten praktisk trening i Strømstads havn midt i fellesferien?
Norge er blant landene med størst tetthet av fritidsbåter, og vi har lange tradisjoner som båtbyggere. En rekke steder i Norge brukes båtene året rundt til persontransport til og fra arbeidsplasser, boliger, kjøpesteder og skoler. I stadig økende grad brukes fritidsbåter også til utleie til norske og utenlandske turister. De klimatiske forholdene i Norge medfører at fritidsbåter ofte møter langt mer krevende vind-, sjø- og temperaturforhold enn hva som er vanlig i andre EØS-land, for eksempel rundt Middelhavet. Dette må reflekteres i sikkerhetskravene til båtene og ikke minst opplæring til båtførere.

Tore Halvorsen


Chipping av båtmotorer

Leser til stadighet innlegg på Båtmagasinets debattforum om chipping av båtmotorer. Det kan sikkert være fristende å ta ut en del ekstra hestekrefter for å øke ytelser uten å betale sure avgiftskroner til statskassen.
Du må imidlertid huske på at denne medaljen har en bakside. Jeg chippet selv en motor en gang, men fjernet den da den skulle selges. Dette ble ved en ren tilfeldighet oppdaget av et verksted noen år senere. Det kostet meg dyrt!
Til dere som har relativt nye motorer, for eksempel en Volvo Penta D6 yngre enn fem år, må huske på at alt som heter fabrikkgarantier faller bort om motoren har vært chippet.
Ikke utsett dere for det. Bruk den kraften dere har. Tilleggsytelsene er som regel ikke så store. Det er i alle fall ikke verdt det. Jeg vet hva jeg snakker om.

Ex-chipper, Drammen

Rundtur i Skandinavia

Vil gjerne på en rundtur Norge, Danmark og Sverige til sommeren. Har god båterfaring, men solgte egen båt for 3 sesonger siden, så det må bli i innleid båt.
Har vært på jakt etter artikler ol. angående rundturen, men funnet lite. Kanskje noen her har linker til dette?
På forhånd takk.

B.Vikanes

Hei Vikanes

Båtmagasinet har gjennom årene hatt mange reportasjer fra de farvann du tenker å oppsøke. En god start kan være å lese reisebeskrivelser i nr 5,6 og 7 i 2009 eller i nr 1,3 og 5 i 2006. Se i menyvalget ”Bladarkivet” i menystolpen til venstre på våre internettsider www.batmagasinet.no. Ta gjerne direkte kontakt med vår redaksjonssjef Atle Knudsen eller sjefredaktør Hans Due. De har logget tusenvis av nautiske mil i disse farvann.
Red.


Bukken og havresekken

Så var det slutt på valgfriheten i forhold til registrering av båter. Nå eier og driver redningsselskapet både Securmark og småbåtregisteret. Strålende! Gjennom sitt heleide selskap Norsk Kystvern AS kjøpte Redningsselskapet Securmark Scandinavia AS i Arendal.
Olle

Juksefiske med Viknes 1030

Så har skattemyndighetene bestemt seg for å ilegge en del fiskere saftige tilleggsskatter for privat bruk av sine Viknes 1030-båter som har vært registrert som fangstfartøy. Jeg skal ikke ta stilling til skattemoral, men det er jo et poeng at mange fiskere på denne måten har fått en rabatt på opptil en halv million kroner, finansiert av skattepengene våre, på fritidsbåter. Det er mange av oss som kunne tenke seg en tilsvarende rabattordning. Noen likhet for loven er i hvert fall ikke dette. Men jeg tilstår gjerne at jeg hadde benyttet meg av akkurat det samme smutthullet om anledningen hadde bydd seg. Litt juksefiske med en Viknes 1030 høres lukrativt ut. For båten er stålende – både til feriebruk og fiske.

Eier av Viknes 880