utgave nr 11 2009

Brev til redaksjonen

Publisert Sist oppdatert

Tullete båtkjøring


Folk kjører som gærne. Jeg vet ikke hva som skjer, om det er varmen som gjør dem helt tullete, sier Wettergreen på Redningsskøyta etter å ha reddet en tulling i fra å bli sugd inn under Stena Saga.
Voksne menn utgjør den store risikogruppen, sier Ingvar Johnsen.
Hva feiler det folk som ferdes på sjøen, er fjorden full av selmordkandidater. Det er beklagelig at voksne folk ferdes på sjøen med så lite vett i knollen.
Det er gjerne på tide at de få som klarer å oppføre seg normalt tar tak i disse idiotene som er skyld i alle får høyere forsikringer og en masse unødvendige regler og forskrifter tredd nedover ørene.

Båtsmann

Voksne menn i risikogruppen

Ingvar Johnsen og andre ”martime fagfolk” har gjentatte ganger uttalt at innføring av obligatorisk båtførerbevis er en seier for sikkerheten til sjøs.
Jeg synes det er nokså ukritisk å trekke slike konklusjoner med basis i det faktum at beviset bare omfatter folk under 30 år. Nylig hørte jeg Redningsselskapets Ingvar Johnsen si noe om at det nå er voksne menn som utgjør den store risikogruppen. Det ble uttalt etter en aksjon i sommer der en redningsskøyte måtte redde en tulling fra å bli sugd inn under Stena Saga. Folk gambler med eget liv på sjøen.
Hans uttalelse er med andre ord inkonsekvente. Disse voksne menn er vel over 30 år og trenger da ikke ta noe båtførerbevis. De er jo så dyktige på grunn av sin alder og modenhet.
Staten har valgt en simpel og enkel løsning på et stort peroblem. Det ble vel for mye arbeid å kreve at alle som fører båt skal ha dokumenterte kunnskaper. Men litt rart det også, for de er jo så flinke til å ansette byråkrater.

Fjord 880

Blålys til sjøs 

I Nr. 9/juli-august 2009, Brev til redaksjonen", har Båtmagasinet kåret "Månedens innlegg" - Blålys på sjøen.
Vi har fått flere henvendelser om hvorfor vi benytter blålys på sjøen. Vi synes det er flott at publikum er opptatt av politiet og hvordan vi fremstår. Jeg ser også at redaktøren mener at vi har tilsneket oss denne lanterneføringen. Jeg håper følgende kan være en forklaring;
Bruken av blålys er vurdert flere ganger tidligere, bl.a. opp mot Sjøveisreglenes § 36 ”Signal for å påkalle oppmerksomhet”, og Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, § 5 ”Unntaksbestemmelse”. Her står det bl.a. at fartsbegrensinger gjelder ikke for politiets fartøyer. Det står videre at fartøyene skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.
Blinkende blått lys ble valgt fordi det ikke skal kunne forveksles med annen lanterneføring. Likeså er det internasjonal praksis. Vi tror at blålys forstås av alle slik at bruken ikke misforstås, og farlige situasjoner oppstår. Vi har hatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få deres syn på saken. De mener at Sjøveisreglenes § 52 ”Spesielle fartøy”, kan hjemle bruk av blålys. I utrykket ”sine lanterner” kan blålys falle inn. Likeså mener de at intensjonen med Sjøveisreglenes § 36 ikke er ment å være til hinder for bruk av blålys. De viser også til at bruken er internasjonal praksis, og de er heller ikke kjent med at slik bruk har ført til problemer.

Med vennlig hilsen
Roar Isaksen
Politioverbetjent
Oslo politidistrikt

Hekkbølger i Svolvær


Var innom i Svolvær gjestehavn i helga, og det ble en nedtur. Ble liggende på yttersiden av betongbrygga, der var det en ledig plass. Men det var en tabbe, for i Svolvær fins det ingen kultur for hekkbølger. Vi måtte stadig ut for å holde båten fra brygga da sightseeingbåter, lokale RIB-er, andre båter med fører i alle aldre kjørte i halvplan. Mange kjørte i 30 knop, men hekksjøen etter disse var jo litt mindre. Kaffekoppen ble kun brukt på brygga. Havneverten var snar å kreve betaling, 150 kr. for å ligge slik. Sa til han at dette var det verste jeg hadde sett, om de ikke hadde fartsbegrensninger? Joda, de hadde det, men det ble vist ikke håndhevet av politi og brannvesen?? Vi fikk tilbud av andre hyggelige båtfolk om å ligge utenpå dem lenger inn, men vi valgte heller å forlate å dro til Nyvågar ved Kabelvåg, noe som var et heldig valg. Flott plass som anbefales, var innom det stilige Lofotakvariet som imponerte oss. Men Svolvær, takk for oss for godt. Fortsatt god båtsommer til alle.

Naustet

Galskap på sjøen I

Folk kjører som gærne. Jeg vet ikke hva som skjer, om det er varmen som gjør dem helt tullete, sier Wettergreen på Redningsskøyta etter å ha reddet en tulling i fra å bli sugd inn under Stena Saga.
Voksne menn utgjør den store risikogruppen, sier Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.
Hva feiler det folk som ferdes på sjøen, er fjorden full av selvmordskandidater. Det er beklagelig at voksne folk ferdes på sjøen med så lite vett i knollen. Det er gjerne på tide at de få som klarer å oppføre seg normalt tar tak i disse idiotene som er skyld i alle får høyere forsikringer og en masse unødvendige regler og forskrifter tredd nedover ørene.

Nils B.

Galskap på sjøen II


Det er interessant at Redningsselskapets Ingvar Johnsen sier at det er voksne folk som utgjør den store risikogruppen til sjøs. Den samme Johnsen har tidligere uttalt at han er godt fornøyd med at obligatorisk båtførerbevis endelig kommer. Jeg har ikke observert at den samme kommunikasjonssjef i redningsselskapet nærer noen bekymring for at det bare er unge folk som tvinges til å ta båtførerprøven. Folk over 30 år slipper jo unna. Da er vi vel like langt, Johnsen. Det stilles ingen formelle krav til voksne båtførere. Jeg har gjort samme observasjon som Johnsen selv. Voksne mennesker i tunge, raske båter står for mye stygg kjøring på sjøen. Men det spiller tydeligvis ingen rolle. Det er ungdommen som skal tas.

Snekkeeier, 26 år.

Båtfolk og folk i båt

Etter en lang sesong på sjøen i år må jeg dessverre slå fast at det er færre og færre båtfolk å se, men derimot flere og flere folk i båt. Jeg vet ikke om det er mangel på kunnskap, eller om det råder en ”gi fanden”-holdning. Respekt for fartsbegrensninger, lover og regler, og ikke minst respekt for folk i andre båter, det eksisterer knapt. Folk suser forbi 5-knops skilt og snitter 5-knops bøyene uten å heve øyenbrynet. Det virker som om de ikke forstår hva som står der. Det gjelder å haste fortest mulig inn mot land. Alle har fått så fordømt dårlig tid på sjøen, det forundrer meg. Vi er vel alle utpå for å kose oss, nye været og dyrke hobbyen vår - båtlivet. Slik er det ikke lenger. Ingen ser seg tilbake heller. Kanskje tør de ikke, for hekksjøen kan volde mye skade, eller så skjønner de ikke at båten sin brøyter opp halve havet. Uttrykket seg selv nærmest råder på sjøen. Jeg vet ikke om det er tiden vi lever i som gjør det. Jeg vet heller ikke om tvungen opplæring gir resultater. De fleste har jo fritt leide på sjøen. Det er ingen til å håndheve lover og regler som er ute når det trengs som mest. Da må det jo gli ut. Jeg synes ikke sjøen er så hyggelig lenger, i hvert fall ikke der mange båter befinner seg. Derfor søker jeg helt ut, så langt ut at jeg kan være temmelig sikker på at folk i båt ikke gidder å dra med sine fjonge båter.

Pensjonert los

Hvor er tømmestasjonene?


Nylig kjøpte jeg en større bruktbåt. Jeg oppdaget etter en tid at septiktanken var full, men fant verken elektrisk eller manuell pumpe. Fikk tak i fagfolk som lett smilende kunne fastslå at dette var en slik tank som kloakken måtte suges ut av. Men de samme ekspertene kunne ikke fortelle meg hvor jeg fant slike tømmestasjoner med sugeutstyr. I disse miljøtider seg jeg jo at det uansett er den beste løsningen, å etterlate toalettavfallet i stasjonerte tanker langs kysten. Men det hjelper lite å ha et ideelt syn så lenge det knapt finnes en tømmetank. Dette må bli en prioritert oppgave for stat og kommune. Båtfolket kan ikke bli ”renslige” når det knapt finnes en mulighet for det. Jeg har forstått at det har vært gjort en del forsøk med slike stasjoner, men båtfolket har foretrukket å tømme skitten i havet. Sannsynligvis er det en mye enklere løsning for alle som har pumpeutstyret i orden, men for oss som må oppsøke en sugestasjonen er saken rett og slett håpløs. Nå må jeg få installert pumpeutstyr, så blir jeg et miljøsvin som alle de andre. Jeg forstår at fritidsbåtflåtens etterlatenskaper ikke utgjør noen stor miljøutfordring til sjøs, men her er vel prinsippet viktigst. At vi alle gjør det vi kan for et godt miljø.

”Potensielt miljøsvin”

Misvisende


I nr 9/juli-august 2009 behandler Båtmagasinet de viktigste sjøveisreglene. På side 92 anføres følgende: HØYREREGELEN: Når to motorbåter ligger på kryssende kurs, skal det som får det andre fartøyet inn fra babord (A) vike ved fortrinnsvis å gå aktenom fartøyet det vikes for (B)”. Jeg ble ganske ”bleik” da jeg leste dette. Det fartøyet som får det andre inn fra styrbord (høyre) skal vike, nøyaktig som ved bilkjøring. Selv om illustrasjonen og teksten i selve artikkelen er korrekt, er denne feilskrivingen direkte farlig. Jeg håper Båtmagasinet retter feilen.

Dag Thu Saanum