utgave nr 6 201
Den ideelle bruktbåtkontrakten
Her er kontrakten for deg som skal selge eller kjøpe bruktbåt. Båtmagasinet har utarbeidet ”den ideelle” kontrakten sammen med sin advokat Pål S. Jensen. Last den ned fra www.batmagasinet.no
Den ideelle
bruktbåt-
kontrakten
Her er kontrakten for deg som skal selge eller kjøpe bruktbåt. Båtmagasinet har utarbeidet ”den ideelle” kontrakten sammen med sin advokat Pål
S. Jensen. Last den ned fra www.batmagasinet.no
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Den hundre prosent perfekte kontrakten for kjøp og salg av bruktbåt, den som er vanntett for begge parter, finnes den? Neppe. Båtmagasinet får stadig spørsmål fra sine lesere som leter etter et kontraktsformular som sikrer begge parter best mulig i salgsprosessen. Det finnes mange kontrakter ute, men de fleste har mangler.
Sammen med vår båtadvokat Pål S. Jensen i advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA har vi derfor utarbeidet en egen kjøpekontrakt for salg av fritidsbåter mellom private.
-Det finnes dessverre ikke én ”superkontrakt” som kan anbefales i alle sammenhenger. Dette fordi ethvert bruktbåtsalg, eller kjøp, har sine ulikheter og særtrekk, sier Pål S. Jensen. Kontraktsutforming blir derfor ”skreddersøm”, og en god kontrakt for selgeren vil nødvendigvis ikke være en god kontrakt for kjøperen. Selv om begge normalt er interessert i en rimelig og balansert avtale, har partene motstridende interesser. En selger vil være opptatt av å sikre seg mot fremtidige mangelskrav fra kjøperen, mens kjøperen på sin side nettopp vil ønske seg en best mulig posisjon for å kunne fremme krav dersom noe skulle skje med båten.
For kjøpervennlig?
Båtselgere og kjøpere oppfatter ofte de eksisterende kontraktene som for omfattende.
Jensen mener det helt riktig kan være et problem . Også Forbrukerrådet har en standardkontrakt, men den er nokså kjøpervennlig.
-For eksempel inneholder ikke denne kontrakten noen ”som den er”-klausul. Dette er ugunstig sett fra selgerens ståsted, men en fordel for kjøperen.
Etter mitt syn kan det være like greit å skrive en kontrakt selv, i stedet for å bruke et standardformular som ofte brukes uten den nødvendige omtanke. Det siste er uheldig, og ved å skrive selv blir man tvunget til å tenke igjennom salget, sier Jensen.
- Foruten å fastlegge pris, levering og oppgjørsmåte, bør en bruktbåtkontrakt minst inneholde selgers og kjøpers personopplysninger og adresse, samt opplysninger om båtens identitet, forsikringsselskap (gjerne også polisenummer) motortype og størrelse/ytelse, båtens og motorens alder (gjerne også gangtid). Videre at båten er fri for heftelser.
I tillegg er det en del momenter både selger og kjøper bør være oppmerksom på. For det første er det viktig å huske at selgeren har opplysningsplikt. Det vil si at selgeren må gi kjøperen opplysninger om vesentlige forhold ved båten eller dens bruk som han eller hun måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få. Det er særlig negative forhold ved båten som kjøperen ikke selv vil oppdage ved en vanlig undersøkelse du som selger plikter å opplyse om.
Dersom selgeren unnlater å gi slike opplysninger, for eksempel om at båten er selvbygget eller reparert etter en grunnstøting, vil dette medføre at det foreligger en kjøpsrettslig mangel dersom den manglende opplysningen kan antas å ha innvirket på kjøpet.
”Skriftlig bevis”
-Kravet om at den manglende opplysningen skal ha virket inn på kjøpet vil typisk være oppfylt om kjøperen ikke ville ha betalt den samme prisen, eller ikke kjøpt båten overhodet, om han var kjent med forholdet. For å avverge slike mangelkrav fra kjøperen er det viktig for selgeren å kunne dokumentere at han har gitt opplysninger om de vesentlige og negative forholdene ved båten. Den enkleste måten å sikre slikt bevis på, er naturligvis å innta opplysningene i en skriftlig kontrakt. Her bør det altså fremgå hvilket utstyr som ikke virker, at båten er grunnstøtt og skroget reparert i 2008, at det er utbedret en lekkasjeskade eller at motoren bruker mye olje. Er man usikker på en opplysning, bør dette opplyses ved cirka-angivelse eller lignende. Vet du ikke når båten ble produsert eller kjøpt ny, så ikke skriv ”1991-modell” dersom du ikke er sikker. Skriv heller ”omkring 1990”, ”tidlig på 1990–tallet” eller lignende, sier Jensen.
Sett fra selgerens ståsted bør båten selges ”som den er”, ”som besiktiget” eller med et tilsvarende alminnelig forbehold. I så fall vil båten kun være mangelfull i tre tilfeller:
(1)
Om den ikke svarer til opplysninger som er gitt.(2)
Om selgeren har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved båten som han måtte kjenne til. Felles for begge disse to alternativene er at det også kreves at den uriktige eller unnlatte opplysningen kan antas å ha innvirket på kjøpet. Det siste alternativet er
(3)
om båten er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Er det spesielle ting selgeren er usikker på, bør han vurdere å ta et spesifisert forbehold i kontrakten. Dersom ikke kjøperen undersøker båten før avtaleinngåelsen, bør han oppfordres til det – og dette bør fremgå av kontrakten.
Plikt til riktige informasjoner
I tillegg til plikten til å gi opplysninger har selgeren ansvaret for at de opplysningene han, eller noen på hans vegne, gir er riktige. Opplyses det at båten er en 1990–modell, at motoren bare har gått 90 timer eller er nyoverhalt, så må det selvfølgelig være riktig. Med andre ord vil båten være mangelfull om den ikke svarer til det som er opplyst og dette kan antas å ha innvirket på kjøpet.
-En ulempe med de omfangsrike kontraktene noen bruker, er at de lett kan virke som en felle for selgeren. Krysser du av på en lang smørbrødliste med utstyr, og noe ikke virker, vil det lett bli ansett som en uriktig opplysning og mangel senere, sier Jensen og legger til;
-For kjøperen er det viktig å sikre at opplysninger som er gitt muntlig også fremkommer skriftlig i kontrakten. Selv om muntlige opplysninger i prinsippet er bindende på samme måte for selgeren, er muntlige forsikringer bevismessig i praksis ikke verdt papiret de ikke skrevet på.
Derfor bør altså kjøperen be om at viktige opplysninger om båtens tilstand nedtegnes skriftlig. Vær meget skeptisk dersom selgeren ikke er villig til å ta med noe han har opplyst muntlig i den skriftlige kontrakten. Den eneste plausible årsaken til en slik holdning synes å være at selgeren vil gå fra forsikringene etter kjøpet, og uten noe skriftlig blir bevissituasjonen for kjøperen vanskelig. Har du spesielle krav, for eksempel til bruksegenskaper, holdbarhet eller annet, bør du be om at selgeren skriftlig garanterer for dette i tråd med hva han sier. For eksempel at: ”Selger garanterer at skrogskaden i baugen lett vil la seg reparere fagmessig og at dette vil beløpe seg til mindre enn 20.000 kr. Dersom kostnadene vil overstige 20.000 kroner skal det betales et tilsvarende prisavslag for det overskytende”. Tar selgeren spesielle forbehold, eller gir spesielle opplysninger om negative forhold, bør du undersøke dette spesielt nøye, eventuelt med fagfolk. Vær oppmerksom på at det ikke er noen fordel for kjøperen å kjøpe noe ”som den er”, se ovenfor under tipsene for selgere. Dersom du etter kjøpet har fått en båt med kjøpsrettslige mangler, må du reagere raskt og reklamere overfor selgeren innen rimelig tid. Reklamasjonen bør av bevishensyn være skriftlig.
Bestem omfanget selv
-Mange er heller ikke klar over at to privatpersoner står helt fritt til å avtale hva man måtte ønske. Det er i prinsippet ikke noe i veien for å avtale at kjøpet skal være endelig og uten noen form for reklamasjonsadgang. Ellers at den absolutte reklamasjonsfristen skal være tre måneder, og ikke to år som er kjøpslovens hovedregel, sier Jensen.
I prinsippet er det ikke noe i veien for å inngå en muntlig avtale om kjøp av båt, og en slik avtale vil naturligvis være bindende mellom partene. Likevel er det all grunn til å fraråde annet enn en skriftlig avtale om salg av båt. Hvor omfattende en skriftlig kontrakt bør utformes, er typisk avhengig av blant annet hvor store verdier som står på spill og hvor komplisert transaksjonen for øvrig måtte være. Når en kostbar båt skal overdras, eller det er andre kompliserende faktorer for eksempel med tanke på båtens tilstand, oppgjør eller levering, vil man ofte være tjent med å søke bistand hos en kyndig advokat eller en båtmegler. De fleste er villige til å betale for markedsføringen ved salget, men gode råd og en gjennomtenkt kontrakt – som avverger senere tvist – har også en stor verdi. Bare spør en som har vært igjennom en slik sak. I slike tilfeller kan det fort bli ”dyrt å være fattig”.
Den ideelle kjøpekontrakten for bruktbåtsalg og kjøp kan du gratis laste ned fra www.batmagasinet.no