utgave nr 4 2007

Gjør det selv: Montér trimplan

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv:


Montér trimplan


Hvis båten er skjevlastet, eller tung å få i plan, eller man stamper i motsjø, er trimplan løsningen for en behageligere seilas. Vi har montert et par elektrohydrauliske trimplan. Dette må gjøres mens båten står på land. Jobben tar litt tid, men er enkel å gjøre selv.


Tekst og foto: Lars H. Lindén
Til norsk: Hans Due
Et trimplan er egentlig en forlenging av skrogets bæreflate og løftekraften økes aktenom båtens vektsentrum. Trykker man ned et par trimplan ved akselerasjon, hopper båten lettere opp i plan, spesielt om man har et par tunge motorer på hekken eller det sitter mange personer helt akterut. Hvis båten faller mot lovart i kraftig vind - hvilket omtrent alle V-bunnede, planende båter gjør - trykker man ned det ene trimplanet og retter opp båten. Man behøver ikke ta hensyn til vektfordeling og flytte rundt på personer om bord for å få en behagelig gange når man bruker trimplan aktivt.
Selv om trimplan gir litt større friksjon når de er i bruk, kan man som regel holde en høyere marsjfart. Det eneste man skal være spesielt oppmerksom på er at man ikke trykker trimplanene for langt ned slik at båten skyfler vannet foran seg istedenfor at man "lener" seg på sjøen. Foruten under akselerasjon, bruker man begge trimplan også til å trykke baugen ned i motsjø for å få en lengre vannlinje og en mykere gange. Er man for hard med trimplanene, vil man høre det på motorens turtall som går ned.
Forskjellige typer
Det finnes flere forskjellige typer trimplan på markedet. Motorprodusenten Volvo Penta har tatt fram en ny type elektrisk drevne klaffer i et komposittmateriale som presses vertikalt ned i vannet. De mer tradisjonelle trimplanene består av plater i forskjellige størrelser som festes på akterspeilet og som vinkles opp eller ned ved hjelp av sylindere. Platene er laget i rustfritt stål eller aluminium og varierer i lengde og bredde slik at de passer til forskjellige båttyper.
Sylinderne er enten elektrisk eller elektrohydraulisk drevne. Til mindre båter holder det med en sylinder pr. trimplan, men når man kommer opp i 30 fots båter eller større, kan man trenge et par sylindere pr. trimplan.
Den elektrisk drevne sylinderen har en skrue innvendig som gjenges opp og ned. Det elektrohydrauliske systemet har en elektrisk pumpe som pumper olje ut til sylinderne via slanger. Sistnevnte er noe mer komplisert å montere, men fordelen er at det ikke er noen elektriske komponenter som er i kontakt med vann.
Lysdioder
InstaTrim heter et av de eldste elektrohydrauliske systemene på markedet, og man har to typer sylindere. En standardmodell for mindre trimplan og en XP-modell for større trimplan. XP-modellen har ca. 40% høyere trykkraft, som betyr at det holder med én sylinder for å trykke ned store trimplan på tunge båter. Det er monteringen av sistnevnte modell vi beskriver i denne artikkelen.
Omtrent samtlige systemer kan kompletteres med instrumenter som viser trimplanets posisjon ved hjelp av lysdioder, og enkelte system har også en såkalt retraktor som kobles til motorens tenningslås og som automatisk løfter opp trimplanene i nøytral stilling når motoren stoppes.
En grunnregel
En hovedregel ved montering av trimplan er å få dem så langt ut mot skrogsidene som mulig, ca. 10 cm fra det såkalte chinet (kanten mellom skrogbunn og skrogside). Her har trimplanet best virkning, og som oftest er det tilstrekkelig med bare en liten justering for å rette opp båten. Da er vinkelen på trimplanet mot sjøen liten og man mister heller ikke nevneverdig med fart av den grunn.
Betjeningspanelets funksjon kan variere. Hovedregelen er at hver bryter - som regel en vippebryter - skal tilsvare båten, hvilket betyr at om "port" (babord)-bryteren trykkes inn, så påvirker det babord side av båten. Med den øvre del av vippebryteren trykker man ned babord side og med den nederste del av bryteren inntrykket, løftes babord side opp og trimplanet stilles i nøytral posisjon. Ønsker man en annen funksjonsmåte, er det enkelt å svitsje om de fire kablene på manøvreringspanelets bakside - eller i en koblingsboks.

Pris for InstaTrim
Standardsettkr. 4.865,-
XP-settkr. 5.470,-
Indikatorkr. 2.597,-
Et sett består av trimplan i størrelsen 12 X 11 tommer, manøvreringspanel, trimplanmotor, kabler, olje, slanger mm. Modell XP har 40% høyere trykkraft sammenlignet med standardplan.

Riktig størrelse
BåtlengdeTrimplan lengde X bredde i tommer
19 - 23 fot12 X 11
22 - 26 fot14 X 11
24 - 30 fot18 X 11
27 - 33 fot24 X 11
28 - 35 fot30 X 10
Anmerkning: Noen mindre båter har akterspeil som gjør at man må minke på bredden og øke lengden. Sjekk med produsenten av båten eller trimplanet hvilken størrelse som passer best.
Justérbare trimplan på markedet
FabrikatType sylinderImportør
BennettElektrohydrauliskwww.telmo.no
InstaTrimElektrohydrauliskwww.termomarin.no
LenctrotabElektriskwww.sleipner.no
LencoElektriskwww.maritim.no
QLElektriskwww.qlmarine.com