utgave nr 3 2007

Gjør det selv: Unngå søl ved påfylling

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv:

Unngå søl ved påfylling

Det er forbudt å tømme bensin og diesel i havnen. Uhell kan skje, spesielt om du har det litt travelt under tankingen. Du kan unngå å bli miljøsvin ved å installere en overfyllingsbeholder på påfyllingsslangen til brennstofftanken i båten.

Tekst: Torsten Rasmussen
Foto: Flemming Nielsen, Bliz og Torsten Rasmussen

Hver gang du tanker er det risiko for at du forbryter deg mot forurensningsloven. Det er ikke hyggelig å bli oppfattet som miljøsvin, men faktum er at det av og til er vanskelig å unngå at dyre dråper havner i sjøen og ikke på den overfylte tanken. Det skjer ofte at det ligger en tynn oljefilm på sjøen utenfor pumpebryggene.

Forurensingen starter gjennom utluftingsstussen og oppdages først når skaden er skjedd. Glassfiber og teakdekk har heller ikke godt av sterkt oppløsende brennstoff som bensin og diesel. De sorte natene i teaken går i oppløsning og mister vedheftet til kantene. Glassfiberen misfarges og tetningsmassen ved gjennomføringene blir utette.

Du kan montere en oppsamler for å unngå sølet. Dermed kan du en gang for alle slutte å bekymre deg for å være et potensielt miljøsvin.

Flere løsninger
Den beste løsningen er å montere en ny påfyllingsstuss som har et innebygget tankmålerdisplay. Det finnes også billigere og enklere løsninger. Du kan sette inn en såkalt Splash-Stop. Den er laget i polyetylenplast og krever en avstand fra kledningen til beholderen på minst 6 cm. Beholderen er 25 cm lang og 20 cm dyp og monteres direkte på en 38 mm eller 51 mm påfyllingsgjennomføring. Overløpet føres direkte til utluftingsstussen på drivstofftanken. Tanken har en kapasitet på to liter.

1: Slash-Stop monteres på gjennomføringen i dekket. Gjennomføringen kan være 38 mm eller 51 mm i diameter. Bruk to slangeklemmer til monteringen.

2: Den gamle utluftingsslangen monteres på øverste stuss på Slash-Stop-boksen. Pust i slangen for å kontrollere at det er fri luftgjennomstrømning.

3: Slangen som fører drivstoffet tilbake til utluftingsstussen i tanken monteres på overlaupsstussen i bunnen av boken.

4: Hvis påfyllingsslangen er 51 mm skal den 38 mm store stussen på Splash-Stop sages av. Skjæret avrundes med sandpapir.

5: Fyllingsslangen til tanken monteres med to slangeklemmer. Sjekk at slangen sitter godt fast på tanken når slangeklemmene er skrudd fast.

6: Hvis gjennomføringen er fjernet fra dekket under montasjen, er det en god idé å sette gjennomføringen på plass igjen i tetningsmasse.

Materialer: Slash-Stop, slanger og slangeklemmer
Pris: kr. 634(Splash-stop), kr. 50(slanger) og kr. 10 (slangeklemmer)
Forhandler: Olympic AS, tlf: 75 5857 00 Finn norsk importør

Luksusløsningen:

På displayet kan du se hvor mye som er fylt på i tanken. Den er via kabel koblet til tankmålerviseren på båtens instrumentpanel. Tankmåleren gjør at tanken kan fylles helt opp under full kontroll og derved uten risiko for å overfylle og forurense båten og havna.
Drivstoffnivået kan ses på det blå LED-panelet. Målerens LED-panel varierer i lysgjengivelse, så det ikke blender. Om dagen er lyset kraftig, om natten er det svakere. Den kraftige O-ringen i skrulokket holder drivstofftanksystemet tett, slik at vanninntrengning ikke forekommer. Gjennomføringen og lokket er laget i høyglanspolert rustfritt stål. Måleren kobles til en NMEA 2000-inngang i båtens instrumentnettverk. Pris ca. kr. 2000. Se mer på www.osukl.com.