utgave nr 13 2006
Halvfabrikat blir familiebåt, del 6: Finpuss og trekking
Halvfabrikat blir familiebåt, del 6
Finpuss og trekking
TEKST OG FOTO: PER MARTIN NILSEN
I vår båt er det meste av skroget over vannlinjen støpt i sandwich, det vil si at det er støpt inn ett 5 mm isolasjonslag i skroget. En bør allikevel lime på ett lag med Armaflex for å ta opp ujevnheter i støpen. I tillegg får man en varmere og mer kondensfri båt.
Dette var en jobb som vi gruet oss til. For alle vet at det er ett helsike å jobbe med kontaktlim. Har du først fått festet det ett sted så sitter det. De fleste kontaktlim gasser også noe helt forferdelig. Vi brukte derfor litt tid på forundersøkelser. Det finnes blant annet vannbaserte lim som ikke gasser. Vi endte opp med å bruke cascoflex gulvlim.
Det første vi begynte med var å grovtilpasse bitene av armaflex, deretter smurte vi lim både på skroget og armaflexen. Vi lot flatene stå og tørke en stund til de ble klebrige før filmen ble montert. Her måtte man ha tunga rett i munnen for det er umulig å få delene fra hverandre etter at man har limt dem på plass. Vi begynte først på de enkleste stedene i båten, for så å avansere til de mer kinkige plassene senere.
Etter at armaflexen var montert ble samme prosedyre brukt på skaien. For at alle skjøter skulle bli skjult merket vi av de stedene som var planlagt å legge lister.
I alle himlinger er det brukt trekkeplater, dvs 4 eller 6 mm finerplater som er trukket med skai før montering. Noen plater ble skrudd fast direkte i glassfiberen mens andre steder var det påkrevet å lage ”spikerslag” først. Alle platene ble nøye tilpasset på forhånd slik at behovet for taklister ble minimalt. På skruehodet festet vi en klemring som senere ble utstyrt med en pyntepropp. Litt selvskryt må til: Vi mener resultatet ble meget bra.
Lakkering
Vi hadde også en runde med prøving og feiling når det gjaldt lakking av innredningen. De fleste av oss har vel latt seg imponere over glinsende lakkflater i utenlandske båter. Men for å få det til så må innredningen sprøytes i en sprøytehall. Bakdelen med slike fancy blanke flater er at alt av fingermerker og riper synes. Vi brukte derfor en matt lakk som heter Epifanes. Fordelen med å lakke selv, er at det da er lettere å reparere småskader senere.
Treforedling
Teaken ble pusset ned med 400 papir og vasket rent med rødsprit. Deretter ble det påført 4-5 lag lakk som inneholder skumfordriver. På alle dører ble tre lag med lakk påført før montering. Dette ble gjort fordi det er lettere å få lakket dørspeilene pent før ramtreet monteres på. Før montering ble det freset ut plass til hengsler og låser slik at sår og grader i trevirket kunne pusses bort før dørene var på plass. Langs skutesidene måtte det bli en del rare lister. Sønnen i huset synes de så ut som ormer.
Skruene som listene ble festet med lot jeg være synlige av praktiske hensyn, selv om treplugger hadde vært penere. Alle som har båt vet at ”shit happens” og da er det greit å kunne få skrudd ned ting igjen.
Salong, madrasser, stoler osv. ble kjøpt ferdig fra ett firma på Vestlandet som heter Skisma.
De hadde ferdige maler for det meste om bord. På de stedene vi har laget vår egen vri, ble maler sendt med mål som fabrikken sydde etter. Det som ble levert var veldig bra.
Sikaflex som finnish
Det blir også nødvendigvis en del fuging i en båt. En enkel måte å få til pene fuger på er å gjøre det på samme måte som flisleggere gjør. En påfører en passe streng med sika der en vil ha fugen. Så spruter man på litt såpevann fra en dusjflaske over fugen. Til slutt bruker man en nal til å dra fugen jevn og fin. Dette er en mye enklere måte å gjøre det på enn å bruke tape.