utgave nr 8 2007
I (fire)takt med miljøet
I (fire)takt med miljøet
Flere produsenter har lykkes med å lage komplette motorprogram for utenbordsmotorer som oppfyller dagens norske miljøkrav. De fleste har satset alt krutt på firetaktsteknikk. Her er oversikten over de mange nyhetene.
TEKST OG FOTO: STAFFAN WESTERLING
Allerede for ti år siden innførte USA strenge miljøkrav for båtmotorer. Siden da har motorprodusentene jobbet intenst med å utvikle mer miljøvennlige motorer. Honda, Suzuki, kinesiske Parsun og Sail satser helt og holdent på firetaktsteknikken for det europeiske markedet, mens Mercury, Yamaha, Selva og Tohatsu, i tillegg til tung satsing på firetakere, har valgt å satse på direkteinnsprøytning til en del totaksmotorer. Det finnes fire direkteinnsprøytningssystem på markedet i dag: Mercurys Optimax-motorer (Orbital), Yamahas H.D.P.I (High Pressure Direct Injetion), Selvas L.P.D.F.I. (Low Pressure Direct Fuel Injetion)og Tohatsu med sitt T.L.D.I(Two Stroke Low pressure Direct Injection)(Orbital). Den eneste produsenten som kun har totaktere i sitt sortiment er kanadiske BRP med sine Evinrude E- TEC modeller. Søstermerket Johnson har gjennom noen år hatt et samarbeid med Suzuki og deres firetaktere, men dette samarbeidet er nå en saga blått. Hva som nå skjer med Johnson gjenstår å se.
I fjor ble det stopp for innføring av totaktsmotorer med forgassere til Norge. Motorer som er innført før 1. januar 2007 kan selges så langt lageret rekker. Vi kan bruke våre gamle totaktere så lenge de holder, selv om de ikke tilfredsstiller de nye miljøkravene.
I denne artikkelen presenterer vi alle utenbordsmodeller som har kommet eller kommer i år; fire japanske, ett amerikansk, et kanadisk, en italiener og to mye merker fra Kina.
Evinrude
Kanadiske BRP kjemper hardt for å få et komplett program og kommer i år med fire nye modeller. Evinrude 115 E-TEC, 150 E-TEC, 175 E-TEC og 200 E-TEC.
Den minste av de nye, 115-hesteren, er en 60 graders V4 motor med slagvolum på 1726 ccm, mens 150, 175 og 200 er V6 basert samme 60 graders monoblokk. Sylindervolumet på disse går opp til 2589 ccm.
Alle fire er totaktere utstyrt med E-TEC direkte innsprøytning. Det spesialutformede forbrenningskammeret er nøkkelen i denne avanserte teknikken der drivstoffet når eksosporten på halve tiden etter den er lukket, sammenliknet med tradisjonell innsprøytning. Elektronikken styres av en Engine Manangement Module (EMM) som gjør opp til åtte millioner beregninger i sekundet før den sender eksakt riktig mengde drivstoff til forbrenningskammeret. Som hjelp har den en mengde strategisk plasserte sensorer.
Hva er så den store forskjellen mellom E-TEC og Evinrudes gamle Ficht direkte innsprøytning? Innsprøytningssystemet E-TEC er basert på Ficht, som sprøyter drivstoff inn i sylindrene ved hjelp av en elektromagnet samtidig som systemet henter luft fra veivhuset. Den store forskjellen er at E-TEC systemet er dobbelt så raskt og mer teknisk avansert.
Noen fordeler med E-TEC er at du verken behøver å justere reimer eller ventiler, for det ikke finnes ingen. Heller ikke oljeskift, bare påfyll. Vinterkonserveringen gjøres lett med et enkelt grep med tenningsnøkkelen. Motorene krever ingen innkjøring, takket være Boron-Nitrite sylindere som konstant har en oljefilm i sylinderveggene, selvrensende kjølesystem m.m. Motorens første serviceintervall er først etter tre år, eller 300 timer. Om BRPs strategi fungerer får tiden vise. Evinrudes sortiment strekker seg fra 40 til 250 hk og mindre motorer er underveis.
Honda
I 1964 utviklet Honda den første utenbordsmotoren med firetaksteknikk. Mange spurte seg om firetaktere var noe å satse på. Mye vann har passert under kjølen siden den tid. Honda var først ute med firetaktere på 75 og 90 hk. På begynnelsen av 1990-tallet, og nå i år, kommer deres etterfølgere. Motorblokken til de nye Honda BF 75 og BF 90 er hentet fra en av Europas mest populære biler, Honda Jazz og Jazz Sport (VTEC). Sylindervolumet på de to motorene er 1496 ccm og effekten er 75 og 90 hk. Motorene har enkel overliggende kamaksel, fire ventiler per sylinder og direkte innsprøytning. BF75 og BF90 er dessuten utstyrt med VTEC-teknikk. VTEC (Variable valve Timing and lift Elektronic Control) kommer opprinnelig fra Hondas Formel 1-satsning. BF 225 var i 2002 først ute med VTEC. Teknikken varierer løftehøyden og åpningstiden for innsugningsventilene for å oppnå optimal effekt både ved lavt og høyt turtall. BF 75/90 tilbyr tenningsinnstilling med BLAST som forsterker akselerasjon, pluss BMT(Minimum Advance for the best Torque) som optimerer tenningskurven for å oppnå høyest mulig dreiemoment.
I tillegg har motorene hydrodynamisk girhus som minsker vannmotstand, rustbeskyttelse i fire sjikt, toveis kjølesystem som minsker motorslitasje samt ”lean burn”. Feedback kontroll som justerer blandingen mellom drivstoff og luft for maksimal effekt. BF 75 veier 162, og BF90 163 kg.
Mercury
Amerikanske Mercury kommer med seks nye modeller i løpet av året. To små på respektive 2,5 og 3,5 hester. Tre mellomstore modeller på 80, 100 og 115 hk samt en ny Verado på 175 hk.
Mercurys små firetaktere er langt i fra så revolusjonerende som øvrige nyhetene, men de er i alle fall betydelig lettere, kun 17 kg. Motorene er ensylindret med et volum på hele 85cc. De er utstyrt med frontmonterte bærehåndtak, bensinkran for sikker transport, håndgass i rorkulten samt girspak på siden (forover og fri), CDI-tenning, manuell choke samt innebygget tank på 1,3 liter. Motorene kan vris i 360 grader i tillegg til at de er vannavkjølte med termostat. F 2,5 er kun tilgengelig med kort stamme (381 mm) mens F 3,5 leveres med lang stamme (508 mm).
Firetakterene F 80, F 100,F 115 samt Verado 175 hk er basert på samme firesylindrede motorblokk på 1732 ccm som første gang ble brukt på Verado 135 og 150 for et drøyt år siden. Alle disse motorene har doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder, samt elektronisk kontrollert sekvensiell ”multiport” innsprøytning. Og her stopper likhetene. Verado 175 har lik stamme, monteringsfeste og girkasse som Verado 135 og 150. F 80, F 100 og F 115 er utstyrt med skrukompressor og ladeluftkjøler samt elektronisk styrt gir og gass. Skrukompressoren komprimerer innsugningsluften og ladeluftkjøleren kjøler den ned, hvilket øker luftens densitet (tetthet) og oksygeninnhold når den ankommer forbrenningskammeret. Prosessen genererer høyt dreimoment gjennom hele registeret. Ladeluftsystemet har også en elektrisk ventil som sørger for stabilt ladetrykk under alle forhold, og sender overskuddsluft tilbake til innsugingsmodulen.
Mercury Verado 175 veier hele 231 kilo mens modellene F80, F 100 og F115 kun veier 181 kg. Alle fire modellene leveres med kort og lang stamme.
Parsun
Kommer med hele seks nye firetaktere i løpet av 2007. F 4 BM, F 5 BM, F 9,9 BM, F 15 BM, F 20 BM og F 25 BM. 4 og 5-hesterne er ensylindrede firetaktere basert på samme motorblokk. Sylindervolumet er på 112 ccm og vekten på motorene med kort stamme er 24,5 kg. For den med lang stamme 25,5 kg. Motorene har innebygget tank på 1,3 liter, girkasse med forover fri og revers, og prisen er konkurransedyktig. 4 hk med kort stamme koster i Sverige 7 450 kroner, og 5 hk 8 450. Lang stamme koster 500 kroner ekstra. I skrivende stund hadde ikke Parsun noen norsk importør.
9,9 og 15-hesterne har to sylindere, overliggende kamaksel, og et volum på 323 ccm. Motorene leveres med lang og kort stamme, veier cirka 50 kilo og vil senere komme med el-start og fjernkontroll. Separat tank følger med.
20 og 25 hk har også to sylindere og overliggende kamaksel. Volumet er på 498 ccm og leveres også med kort og lang stamme. I tillegg til el-start, rorkult eller fjernkontroll. Vekten på motoren med kort stamme er 68 kilo, og med lang stamme 70 kilo.
4, 5, 9,9 og 15 hk er både CE og Epa-godkjente (Enviroment Protection Agency) og finnes med manuell start for umiddelbar leveranse hos söta bror. 20 og 25 hk kommer også til å være godkjente når de er ferdig for leveranse senere i år.
Kinesiske Parsun er en interessant nykommer som vil bli spennende å følge i tiden som kommer.
Sail
Sail er nok en kinesisk nykommer, og har solgt påhengsmotorer for det asiatiske markedet i fire år. I år satser Sail på det europeiske markedet, og i første omgang kommer de med seks firetaktere mellom 2,5 – 15 hk. Motorene har følgende betegnelser: F2,5, F4, F6, F8, F9. F15. Svenske X-shore er importør for Norge, Sverige og Finland og lover flere motorer opp til 30 hk neste år.
Den lille modellen på 2,5 hk er en ensylindret firetakter med sylindervolum på 72 ccm. Modellen fås kun med kort stamme og veier 17 kilo. Den innebygde tanken rommer 0,9 liter og motoren er utstyrt med praktisk bærehåndtak og girspak (forover og nøytral).
4 hk er også ensylindret med et volum på 197 ccm. Den har en innebygget tank på 1,1 liter. Denne modellen har også girkasse med revers. Motoren fås både med kort og lang stamme. Vekten på den korte er 22 kilo og den lange 23 kilo.
6 hk og 8 hk er tosylindret og har samme motorblokk med et volum på 197 ccm. Begge motorene fås med kort og lang stamme. Den korte veier 37 kilo mens den lange veier 38,5 kilo. Separat bensintank på 12 liter følger med.
9,9 og 15 hk er også bygget opp rundt samme motorblokk. Motorene er tosylindret og har et samlet sylindervolum på 323 ccm. Modellene fås med kort og lang stamme, og veier respektive 45 og 47 kilo. Rorkult er standard, men el-start, generator og fjernkontroll er ekstrautstyr. Separat tank på 24 liter føler med.
Selva
Italienske Selva kommer i år ut med fem nye utenbordsmotorer Fire totaktere med direkte innsprøytning. 40 Bull Shark, 60 Grey Shark, 70 Mako Shark og 80 Tiger Shark samt en egenprodusert firetakter ved navnet Selva 8 Black Bass Big Foot.
40 Bull Shark har direkte innsprøytning og lik motorblokk som storebror 50 Bull Shark som kom for et par år siden. Motoren har to sylindere med et volum på 684 ccm. Motoren veier 98 kilo og er tilgjengelig med lang stamme. Generatoren gir 300 watt.
60 Grey Shark har tre sylindere og et volum på 831 ccm. Den veier 120 kilo og er tilgjengelig med lang stamme. Dynamoen gir også her 300 watt.
70 Mako Shark har tre sylindere og noe større volum enn 60 Grey Shark på 974 ccm. Den veier 122 kilo og leveres med lang stamme. Dynamoen gir 300 watt.
Firetakteren 8 Black Bass Big Foot har to sylindere og et volum på 165 ccm. Motoren veier 27 kilo (lettest i klassen) og er tilgjengelig med kort og lang stamme. Separat tank på 8 liter samt en innebygget på 1,8 liter. Dynamoen gir 70 watt. Motoren er utstyrt med 15 hesterens kraftige girkasse og passer bra til litt tyngre ikkeplanende båter.
Selvas direkteinnsprøytningssystem L.P.D.F.I (Low Pressure Direct Fuel Injection) fungerer i kortversjon omtrent slik: Drivstoffet sprutes inn i forbrenningskammeret med lavt trykk med hjelp av én injektor per sylinder. Luften hentes fra veivhuset der den komprimeres som på en vanlig totakter. Videre sluses luften ut til et stabiliseringskammer via bakventiler. Luften lagres en kort tid før den slippes inn til hvert brennkammer via mekanisk styrte ventiler. Systemet har ingen behov for kompressor.
Suzuki
Til sesongen 2006 slapp Suzuki fire nye modeller: DF 2,5, DF 25, DF 150, og DF 175. I 2007 har Suzuki kun en stor nyhet, en robust motor på 300 hk.
DF 300 er en ny 55 graders V6 motor med et sylidervolum på hele 4028 ccm. Motoren har doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder samt elektronisk innsprøytning. Den er dessuten utrustet med Suzukis VVT-teknikk (Variable Valve Timing), hvilket i kortversjon innebærer at innsugsventilene justeres kontinuerlig for beste mulig dreimoment i lav- og mellomregisteret.
DF 300 er en kompakt firetakter. Veivakselen er som på de øvrige Suzukis firetaktere, fra DF 90 og oppover, forskjøvet i forhold til drivakselen og er tilkoblet et reduksjonsgir. Motorens tyngdepunkt er dermed sentrert og samtidig flyttet fremover. Også kamdriften (kamkjede med hydraulisk strammer) bidrar til den unike og kompakte konstruksjonen. Motoren med lang stamme veier 274 kilo og utgaven med ekstra lang stamme veier 279 kilo.
Med Suzukis nye DF 300 får man en elektronisk spak(Fly by Wire) til gass og gir på kjøpet. Det vil si at man kun får en elektronisk kabel fra spak til motor. Gevinstene er et nærmest friksjonsfritt pådrag til gassen, mer eksakt giring, raskere gassrespons. Noe som gjør manøvrering i trange havner til en mer trivelig opplevelse.
Sammen med nye 300 DF følger også med et nytt instrumentpanel med nye målere. Den nye turtelleren inneholder foruten analog turteller også et digitalt display med informasjon om blant annet drivstofforbruk, motortemperatur, volt, timeteller og kjølevannstemperatur.
Knopmåleren innholder trippteller, tankmåler, dybdemåler, badevannstemperatur m.m. All denne informasjonen kommer fra motorens datamaskin via en kabel. Det nye systemet gjør jobben lettere for båtbyggerne. DF 300 finnes allerede på det norske markedet.
Tohatsu
Tohatsu kommer i år med en ny motor, 115 TLDI med direkte innsprøytning. Det er en firesylindret rekkemotor med et volum på 1768 ccm. Motoren har direkte innsprøytning og er utstyrt med en dynamo på 37 A. Vekten er på 178 kg og fås i lang og ekstra lang stamme. En artig detalj er at man selv kan justere tomgangsturtallet mellom 700 og 900 omdreininger ved hjelp av tenningsnøkkelen. Praktisk ved for eksempel dorgefiske.
Systemet T.L.D.I fungerer slik: Med hjelp av den elektriske bensinpumpen ledes drivstoffet fra tanken til såkalte drivstoffskinner, plassert bak inntil topplokket. Bensinen oppbevares i skinnene til respektive dyse åpnes og trykket i skinnene reguleres av en drivstoffregulator. Skinnen innholder også en kanal for trykkluft. En kompressor genererer luft inn til luftkanalen som siden leveres sammen med drivstoffet til dysene som i sin tur finfordeler blandingen til brennkammeret. En oljepumpe forsyner motoren med olje. Oljen ledes via fire kanaler (en pr. sylinder) inn i veivhuset foran bladventilene. Den femte kanalen forsyner luftkompressoren med smøring. Hele drivstoffsystemet overvåkes og justeres av en elektronisk kontrollenhet med hjelp fra et antall sensorer som sørger for riktig mengde bensin/luft til respektive sylinder i riktig øyeblikk.
Tohatsu 115 TLDI er allerede klar for levering.
Øvrige nyheter fra Tohatsu er at 9.8, 18 og 25 hk nå også er tilgjengelige med rorkult og el-start. 25-hesteren har fått gassdemper som gjør tiltingen lettere.
Yamaha
Nyhetene fra Yamaha i 2007 er to mindre firetaktere, F15 og F20. F15 og F20 er helt nye og basert på samme tosylindrede motorblokk med overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Volumet er på 362 ccm og motorene er utrustet med forgassere med akslerasjonspumpe, for kjappere gassrespons. Generatoren leverer 10 A på maks turtall, og 6,5 ved dorgefart. Bensinpumpene er vannavkjølte for å dempe bensindamp og tenningssystemet er mikrodatastyrt. Elektrisk-hydraulisk powertilt kan fås til begge modellene. Motorene er lette å starte med startsnor takket være en dekompresjonsanordning og automatchoke.
F15 og F20 kan leveres med lang og kort stamme, fjernkontroll og rorkult. Motor med kort stamme veier 52 kg, og med lang stamme 61 kg.
Yamaha har satset mye for å senke støynivået på begge motorene. Foruten den store innsugningslyddemperen har motorene et system der eksosen sirkulerer i et labyrintsystem i stammen og gjennom en lyddemper omgitt av vann. Vannet kjøler eksosen og gir mindre støy.
F15 og F20 har kraftige bærehåndtak for transport til og fra båten.
Praktisk ferskvannsinntak med enkel slangekobling er montert utenpå stammen. F 15 og F20 er allerede tilgjengelige på det norske markedet.