utgave nr 13 2006

Ingen forskjell

Publisert Sist oppdatert

Ingen forskjell

Har det noe å si for nye avanserte dieselmotorer om man fyller fyringsolje på tanken? Sannheten er at det er ikke noen forskjell på avgiftsfri diesel og fyringsolje.


TEKST OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN

- Det er ingen store forskjeller på fyringsolje og avgiftsfri diesel. Autodiesel derimot har litt bedre tenningsegenskaper og inneholder mindre svovel. Både avgiftsfri diesel og fyringsolje har tilsatt farge og har de samme egenskapene, sier kvalitetssjef ved Esso raffineriet på Slagen Karl Erik Jensen.
Renhetskravene til diesel og fyringsolje i Norge er også såpass strenge at det i teorien ikke vil være noe forskjell om man kjører på landbruksdiesel eller fyringsolje. Prisen er det heller ingen vesentlig forskjell på. Da Båtmagasinet tok en liten sjekkrunde var det kun noen få ører som skilte på pris per liter.
- Vi er helt i startgropen når det gjelder såkalte common-rail motorer, og har ikke så mye erfaring på hvordan disse reagerer på de forskjellige drivstofftypene ennå, men om man kjører på fyringsolje eller landbruksdiesel burde ikke utgjøre noe forskjell, sier teknisk sjef i Yanmar Norge, Knut Johnsen.

En liten forskjell er det likevel. Som mange vet er det forskjell på diesel ettersom når på året vi kjøper den. På vinterstid har diesel lavere blokkeringspunkt, (eller frysepunkt). Fra 1. november er blokkeringspunktet på diesel -32 grader. Fyringsolje er beregnet til å lagres på tanker under jorden og har et blokkeringspunkt på – 11 grader hele året. Det vil si om du fyller fyringsolje på tanken i båten vinterstid kan problemer oppstå.

Tenner lettere på autodiesel
Autodiesel er dyrere å kjøre på, men tenningsegenskapene er bedre enn på landbruksdiesel og fyringsolje. Mange har sikkert et forhold til oktantall på bensin. Bensinmotorer er avhengig av gnist for å tenne, og oktantallet sier noe om hvor lett drivstoffet tenner. På dieselmotorer er det nærmest motsatt. Dieselen skal tenne som en følge av høyt trykk fra motorens kompresjon, og hvor lett diesel tenner under slike vilkår måles i cetan. Jo høyere cetantall drivstoffet har jo lettere tenner dieselen. Autodiesel produsert hos Esso har et cetantall på 51, mens fyringsolje og avgiftsfri diesel har 47.

Biodiesel på vei inn
I et forsøk på å redusere utslippene ytterlig er biodiesel på full fart inn på det norske markedet. Miljøverndepartementet har tatt EUs anbefaling om å tilføre olje fra landbruksvekster på alvor, og Esso Norge vil fra 2007 levere biodiesel til norske benisnstasjoner. Foreløpig vil Esso holde seg til EUs anbefalninger om å tilføre 5 prosent vegetabilsk olje. Om slik diesel vil by på problemer for båtfolket er det foreløpig for tidlig å si noe om.