utgave nr 1 2008
Intet spor utelukkes
Intet spor utelukkes
Volvo Penta går inn i et nytt år med fortsatt et stort ubesvart spørsmål hengende over hodet? Hvorfor havarerer D4 og D6-motorer i Norge?
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Volvo Pentas erfarne laboratoriesjef er fritatt for alle andre oppgaver for 100 prosent å konsentrere seg om D-mysteriet i Norge, men i det Båtmagasinet går i trykken er gåten like uløst - som den var for to år siden.
100 % OVERBEVIST
- Du får nok ingen i teamet til å bekrefte noe ennå, men jeg personlig er 100 % overbevist om at årsaken til de 32 motorhavariene i Norge er å finne et sted i området brensel/injektorer. Vi kan ikke bevise noe ennå, men etter alle de undersøkelser som er gjort skulle det forundre meg veldig om årsaken ikke ligger her et sted, sier utviklingsdirektør Lars Ljungqvist til Båtmagasinet. Bosch, leverandøren av injektorene, har vært med i prosessen helt fra starten, men har nå satt ytterligere krefter inn på å lete etter årsaker, i samarbeid med Volvo Penta.
- Båtbladet Båtliv slår fast at injektorprodusenten Bosch er kalt inn på teppet? Det må bety en kraftig opptrapping av saken og at Volvo Penta nå har en alvorlig konflikt med sin injektorleverandør?
INGEN KONFLIKT
- At Bosch har tilsatt en ”task force” innebærer selvsagt at det ikke finnes noen konflikt mellom oss. Absolutt ikke. Jeg tror ikke det jeg har skrevet til Båtliv overhode gir rom for en slik tolkning. Volvo Penta og Bosch jobber svært tett sammen og på en helt utmerket måte. Vi har en felles interesse av å finne rotårsaken til problemet. Men Volvo Penta har, og tar, fortatt fullt ansvar for spørsmålet. Bosch jobber nå med våre teknikere for å forsøke å identifisere årsaken til problemene, men for å være ærlig, akkurat nå har vi ikke noe spesielt hett spor å følge, sier pressesjef Mats Edenborg til Båtmagasinet.
- Det konstateres at det ikke er noe feil på norsk diesel?
- At vi hittil ikke har funnet noe ved norsk diesel som skulle tilsi at dieselen har noe med motorhavariene å gjøre, er ikke det samme som at vi har forlatt dieselsporet. Absolutt ikke, vi jobber med dette sporet videre med uforminsket intensitet. Det er gjort mange analyser, men fortsatt gjøres det analyser og absolutt ingen ting utelukkes i jakten på årsakene til havariene med de 32 D4 og D6-motorene i Norge, sier Mats Edenborg.
DE TRE STORE
Båtmagasinet er kjent med at det i det siste har vært en god dialog mellom ”de tre store”, Volvo Penta, Mercruiser og Yanmar i dieselsaken. De to sistnevnte har ikke hatt injektorproblemer hittil, men det er allikevel en viss spenning om tilsvarende kan skje, om det viser seg at dieselkvaliteten har en rolle her. Nye common-rail motorer er på full fart inn i markedet, ikke minst fra Cummins som allerede neste år vil ha øket markedsandelen sin mye.
Norsk Diesel finnes som kjent også i andre lands markeder, som ikke har opplevd injektor- og frostpluggproblemer med D4 og D6. I Sverige er det et stort antall fritidsbåter med Volvo Penta-motorer i D-serien som bunkres med norsk diesel, uten at det har skapt problemer overhode.
Debatten om Volvo Pentas D-problemer har herjet på Båtmagasinets debattforum på internett, Båtplassen, i lang tid. Et av de mange spørsmålene som her er reist er om det virkelig kan medføre riktighet at disse motorproblemene bare eksisterer i Norge, og da spesielt vest og nord i landet. Båtmagasinet har gjort grundige undersøkelser og har ikke belegg for å hevde at dette er et problem andre steder enn i Norge.
- Vi er godt orientert om det som skjer i Norge, men dette er ikke en problemstilling i Sverige. Hadde det vært det, hadde vi selvsagt skrevet om det, sier sjefredaktør Elias Johansson i Båtnytt i Stockholm.
- Dere må tro meg, dette er et norsk fenomen, med ett unntak av Færøyene, sier utviklingsdirektør Lars Ljungqvist til Båtmagasinet.