utgave nr 3 201

Juss

Publisert Sist oppdatert

Styret vil begrense båtstørrelsen


Undertegnede er medlem i en båtforening hvor medlemmene eier hver sin andel/båtplass. Nå ønsker styret i båtforeningen, i hvert fall noen av styremedlemmene, å forandre vedtektene slik at grensen for båtlengde blir på 38 fot. I dag ligger det båter der på opp til 41 fot og 3-4 båter i havnen vil bli rammet dersom forslaget vil ble vedtatt. Kan nevne at en i styret har båt på 38 fot. Nevner også at jeg har eid plassen siden 1983. Har Båtmagasinet hørt om lignende tilfeller?

Svar:
Du skriver at medlemmene eier hver sin andel/båtplass. For meg er det noe uklart hva som mer spesifikt ligger i det, det vil si hvilke rettslige realiteter som er avtalt. Når du sier at du eier en andel/båtplass tyder jo det på et dette du har en nokså sterk rettslig stilling, men her må altså det underliggende avtaleforholdet ”på bordet”. Det er derfor ikke mulig å svare presist og konkret før man har gjennomgått dette materialet, da det kan være helt avgjørende for det du spør om. Det alminnelige utgangspunktet er imidlertid at en privat båtforening har såkalt selvstyre. Foreningen kan som følge av dette nokså fritt avgjøre om et vedtak bør treffes og eventuelt hvilket innhold vedtaket bør ha. Altså igjen med unntak for de tilfellene hvor noe annet er vedtatt eller avtalt. Naturligvis vil også foreningen være bundet av dens egne vedtekter, som på mange måter er foreningens ”grunnlov”. Hvilke regler som regulerer dette i dag sies det ikke noe om, og spørsmålet er da også hva disse reglene selv sier om adgangen til slik endring, og eventuelt om fremgangsmåten/saksbehandlingen. Et vedtak kan naturligvis ikke gjøres i strid med vedtektene. Et annet spørsmål er om vedtaket kan gis tilbakevirkende kraft, det vil si også rette seg mot andelshavere/medlemmer som allerede har plass. Klart nok må det være begrenset til å gjelde fra neste medlemsperiode, men mye kan tilsi at foreningen også bør nøye seg med å vedta begrensningen for fremtidige andelshavere. Sterke rimelighetshensyn tilsier kanskje at foreningen kun vedtar at regelen nå skal gjelde nye og fremtidige medlemskap, og dermed ikke berøre eksisterende andelshavere med mer enn 25 års medlemskap. Videre må det oppstilles unntak for vedtak som bærer preg av myndighetsmisbruk og sterkt urimelige vedtak. Du sier ikke noe om hvorfor man ønsker å begrense båtenes størrelse, og en grense på 38 fot virker nokså tilfeldig. Men det skal ganske mye til for at man vil bli hørt med at et vedtak er sterkt urimelig eller må settes til side som følge av myndighetsmisbruk.

Utløpt garanti


Jeg har en bår som snart er fire år gammel og hvor det har vært diverse problemer. Nå avviser imidlertid forhandleren mitt krav om reparasjon med at garantien på 36 måneder er utløpt. Kan han det, og hva er i tilfellet poenget med en garanti i forhold til loven?

Svar:
En garanti er en erklæring hvor en garantigiver, typisk en produsent eller importør, gir en kjøper visse rettigheter i henhold til vilkår som er fastsatt i garantierklæringen – og eventuelt også i tilknyttet reklame. Det er vesentlig at garantien faktisk gir rettigheter utover , eller med andre ord i tillegg til, det som følger av loven. En garanti er derfor en erklæring hvoretter selgeren har påtatt seg å svare for feil ved produktet i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven. Garantier begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter forbrukerkjøpsloven da denne er ufravikelig i forbrukerens favør, jf. forbrukerkjøpsloven § 3 første ledd. For øvrig følger det av markedsføringsloven § 23 at det ”på en tydelig og lettfattelig måte” blant annet skal opplyses om ”garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser, at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien”. Videre skal det opplyses om at det ”uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.” Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen fem år på båter og det meste av båtutstyret, og du kan derfor ikke avskjæres med at garantien ikke gjelder. Hvorvidt du kan kreve kostnadsfri reparasjon forutsetter imidlertid at de problemene du nevner utgjør kjøpsrettslige mangler. Og det er et annet spørsmål.

Foreldelses- og reklamasjonsfrister


Jeg har kjøpt en båt av forhandler og har sterk mistanke om at selgeren holdt opplysninger skjult med motorhavari som følge. Vi har nå diskturt saken i månedsvis og flere motorsakkyndige har uttalt seg. Gjelder det nå spesielle frister jeg må være oppmerksom på?

Svar:
Her gjelder det både reklamasjonsfrister etter forbrukerkjøpsloven og foreldelsesfrist etter foreldelsesloven. Etter reklamasjonsfristene må for det første reklamere ”innen rimelig tid” etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dernest må du for det andre reklamere før det har gått 5 år fra du overtok båten. Reklamasjonsfristene er imidlertid ikke noe problem i ditt tilfelle. Det du imidlertid må være oppmerksom på er at dette parallelt gjelder foreldelsesfrister som er regulert i foreldelsesloven av 1979. Foreldelsesfristen er i utgangspunktet tre år fra leveringsdatoen. Dersom man ikke kan gjøre kravet gjeldende fordi en manglet nødvendig kunnskap om kravet; typisk ved en skjult mangel, inntrer foreldelse tidligst ett år etter den dag da fordringshaveren fikk eller burde skaffet seg slik kunnskap. Med andre ord gis det en tilleggsfrist på ett år om man var ukjent med kravet/mangelen, og da fra det tidspunktet man fikk eller burde skaffet seg slik kunnskap. Du må du da sørge for at kravet ikke foreldes, og det kan enten skje ved at det tas rettslige skritt, at kravet erkjennes av skylderen eller at det avtales at foreldelse ikke skal skje. Dette må da skje innenfor foreldelsesfristen på tre år, eventuelt tilleggsfristen på ett år. Merk at det ikke er nok å diskutere mangelen med selgeren, og det er uten betydning om dette skjer ved skriftlig korrespondanse. Det er uansett ikke nok. Som du kanskje allerede har fått inntrykk av er ikke dette helt enkelt og jeg anbefaler deg nok å ta kontakt med en advokat i denne forbindelsen.