utgave nr 8 2007

Kysten rundt juni 2007

Publisert Sist oppdatert

Kysten rundt juni 2007


Sytti år i butikken

I sitt åttiniende år, og over 70 år etter at hun tok seg jobb på handelsplassen Buskøy, står Ingeborg Gerd Mattevik bak butikkdisken seks dager i uken.
Handelsplassen Buskøy har lange og stolte tradisjoner. I 1705 bygde Fredrik Busch, den rikeste mann som noen gang har levd i Solund, opp handelssete og gjestgiveri her. Dimensjonene på virksomheten var i lange perioder betydelig, og tilhørende virksomheter strakte seg langt utover Solunds grenser. Den fremgangsrike handelsplassen ble overtatt og drevet videre av familien Hess, som kom i økonomiske vanskeligheter etter 1. verdenskrig og landhandelen på Buskøy ble etter hvert overtatt av Ingeborg Gerd Matteviks slekt.
I dag anslår den standhaftige damen at hun har igjen 20-25 kunder – atskillig færre enn da hun kom hit fra Bergen og tok jobb i 1936.
– Her var mange gårder rundt om, og i den ene nabobygda etter den andre var det både 50 og 60 mennesker, minnes Ingeborg.
- I 1936, da storsilda var her, var her så mye båter at du gikk tørrskodd over sundet, forteller Ingeborg, som har rodd varer, fylt diesel, tatt i mot posten og båret tunge bører i over 70 år. Praktisk talt uten ferie. Å gå av med pensjon har hun ikke i tankene:
– Nei, men da blir jo butikken nedlagt! Og da blir folk helt opprådde på disse øyene. Ja, jeg blir like opprådd selv, for jeg skal ha mat jeg også, humrer Ingeborg.
Er du i nærheten av Buskøy bør du legge til på dampskipskaien på gjøre en handel hos Ingeborg – den aller, aller siste Nillo på Skjeret.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Trygt på land

Selv om havtåka kan være hissig på forsommeren, når sjøtemperaturen og en våryr sol ikke helt er i takt. Men å løfte både båt og brygge på land i påvente opplett, er kanskje å ta hardt i. Uansett er det vakkert når tåketeppet trekker seg tilbake over havflaten og gir etter for solstrålene.

Spangereidkanalen åpner 5. juli

Endelig samles båt-Norge på tvers av Lindesnes. Rundingen av Norges sydligste punkt kan ofte være en skremmende utfordring. Med den nye kanalen blir farvannene i vest og øst knyttet sammen på en trygg måte. I forbindelse med åpningen 5. juli fylles den 930 meter lange kanalen med vann, og båteldoradoene i vest og øst vil med det bli tilgjengelig for langt flere enn tidligere.
Arbeidet med kanalen går etter planen, og steinsettingen er snart fullført. I forbindelse med kongeparets 70-årsmarkering skal Dronning Sonja foreta den offisielle åpningen av det ordfører Ivar Lindal i Lindesnes har kalt ”et smykke gjennom Spangereid”.

Frie i fem måneder

I fem og en halv måned skal Tore Næss og Bjørnar Henriksen fra Grimstad leve ut selve drømmen. Med den svenskbygde, 34-fot store Schelinkrysseren SS Orinoco har de lagt ut på den siste gutteturen før livet begynner for alvor: Tur-retur Nordkapp!
- Vi håper det blir som et stort og langtrukkent utdrikningslag, sier Tore Næss, som nettopp har avlagt siste eksamen og skal ut i jobb som maskiningeniør til høsten.
- Både Bjørnar og jeg er ivrige friluftsmennesker, så vi skal bruke naturen for det den er verdt. Vi har med både ryggsekk og fjellstøvler, og skal opp på toppene, sier Tore som har rukket å besøke Prekestolen allerede.
- Fiskeværene frister veldig. Vi er på tur for å besøke steder utenfor allfarvei, og for å møte originale mennesker. Hadde vi hatt lyst til å oppleve en storby, så hadde vi reist til Barcelona, avslutter Tore Næss over ripa på SS Orinoco, fem nautiske mil vest for Jærens rev.
Følg turen deres på internett: www.ssorinoco.net
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Med palme på dekk

Uttrykket to fluer i ett smekk har fått nytt innhold i den nye uperyachten fra Wally.
Det Monaco-baserte design og båtbyggerselskapet skisser nå på en 99 meters luksusbåt som også er sin egen øy. For selve øya, med palmer og gress og sand finnes allerede om bord på de tusen kvadratmeter store fordekket.
Nettopp denne øy-yachten, Wally Island, som om og når den kommer i produksjon, er utstyrt med en tank som rommer utrolige syvhundreogfemtitusen liter diesel. Det gir en rekkevidde på tre tusen nautiske mil. Og da kan man jo glemme å lete etter marinaer. Med så mye bunkers burde man ha noen år.
Ombord finnes det en skipperlugar på to hundre kvadratmeter og seks suiter som ved behov kan bygges om til tolv vanlige lugarer. I tillegg kommer lugarer til den førti mann sterke besetningen…
Ombord er det også plass til kino, treningsstudio og bibliotek. Her er også plass for utstillinger og for eksempel motevisninger…
I maskinrommet er ressurser nok til en marsjfart på 16 knop og en toppfart på 17,5.
Som livbåter har superyachten med seg to 13,6 meter lange 47 Wally Power.
AV ARNE SPÅNGBERG