utgave nr 15 2008
Kysten rundt november 2008
Kysten rundt november 2008
Samlet 30 Princesser
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Engelske Princess har hatt en makaløs suksess på det norske markedet de siste årene. Et årlig salg på rundt 50 båter av en produksjon på 500 har gjort Norge til et av Princess aller viktigste markeder. Det store antallet båter har også gitt grobunn for tre selvstendige Princessklubber i Norge. Rogalandsklubben ble startet i Sauda i påsken for tre år siden og har en medlemsmasse på 80 av ca 110 potensielle Princessbåter området fra Sletta til Jæren. Og hvert år samles de til stort treff, med familieaktiviteter og festivitas på programmet. Alle premier sponses av Johs. Lunde-gruppen, som eier Princess-importøren Norsk Båtsenter AS.
– Vi setter veldig pris på å treffes, snakke båt og utveksle erfaringer, sier Odd Leon Bjerga, formann i klubben. Norsk Båtsenter deltar også på treffet, og ser dette som en viktig anledning til å følge opp ettermarkedet sitt, forteller Bjerga. – Dette er en jordnær klubb der vi legger vekt på at rammen rundt treffene skal være familievennlig.
Etter en strålende avslutning på 2008-sesongen i Helgøysund i Ryfylke, planlegger klubben allerede sitt neste treff, som antakelig blir lagt til Engøy i Stavanger neste år. Men også i påsken møtes mange Princesseiere til kumlemiddag på Kløver Hotel i Sauda, hvor også klubben ble stiftet med velsignelse fra stavangerinvestoren Johs. Lunde.
Formann Bjerga, som selv er ihuga båtmann som har eid syv båter i løpet av syv år og kan telle 90 overnattingsdøgn om bord i båten, er interessert i å komme i kontakt med flere Princesseiere sitt distrikt. Han kan nåes på telefon 91870006, eller post@princessrogaland.no. Klubben har også egen hjemmeside: www.princessrogaland.no
Bryggen flyttet seg
NØTTERØY: Vind i 49 knop og full storm. Det er ikke hverdagskost på Østlandet. Men både meteorologene og vestfoldningene ble tatt på sengen natt til søndag 5. oktober. Det er lenge siden været viste seg fra en så dårlig side.
Uværet var kortvarig riktignok, men det forårsaket betydelige skader, ikke minst på fritidsbåtene. På Nøtterøy slet flere båter seg, og ved Nøtterøy Båtsenter på Hjemseng løsnet en hel flytebrygge med flere store båter. Den traff en annen brygge. Brannvesenet og folk fra redningsselskaper jobbet hele natten for å få piren festet igjen.
Også i Vallø Småbåthavn løsnet en pir. Båter på land la seg over på siden. Også småbåthavnen i Åsgårdstrand ble påført betydelige skader. I Bogen i Stokke ble mange fortøyningsfester ødelagt.
Reisen er målet
TEKST OG FOTO: INGE JENSEN
HOLMSBU: Dette er en betegnelse de fleste trawlermennesker er enige om. Roen og den praktiske anvendelsen av båttypen trawler har fasinert båtfolk i mange år.
Nylig ble Norsk Trawler Klubb stiftet ved en treffhelg for denne båttypen i Holmsbu. Mossingen Roald Gunther ble valgt til klubbens første leder. En treffkomite ble også valgt slik at vi kan satse friskt i 2009. Det var enighet om at også trader-typen var velkommen som medlem av klubben. De fleste trawlerene har en marsjfart på rundt 8-9 knop og en toppfart i underkant av 12 knop. Klubben forsøker nå å kartlegge hvor de forskjellige trawlerne/traderne har tilholdssted i landet.
Stadt i all slags vær
STADT: Jeg sender et bilde fra passeringen av Stadt i sommer, skriver en fornøyd Svein Løvik i Ålesund.
Å gå med 24 knop rundt hele Stadt har jeg aldri opplevd før, og jeg har gått rundt Stadt en del ganger. Dette var herlig, selv om turen nord igjen ikke var fullt så kjekk. Selv om Stadthavet ser fint ut på bildet, været kan snu på rimelig kort tid, sier han og håper Stadtunnellen må derfor på plass snarest.