utgave nr 4 201
Leder: Å hoppe før Sagen
Museumsvokterne i Holmenkollen lot Bjørn Einar Romøren få hoppe før Anette Sagen i den nye bakken til tross for at Oslo kommune hadde bestemt at det var Sagen som skulle være først. En klar sabotasje og nedvurdering av kvinner. Men hopp – og rennledelsen i Kollehopp er ikke de eneste som sliter med gammelt og forkvaklet syn på kvinner.
Vi ser det også i båtbransjen på båtmessene. Det gjentar seg omtrent hvert eneste år. I forrige utgave av Båtmagasinet fortalte vi om Anne Kari Balke som ble totalt oversett av selgere på den flytende utstillingen ”Båter i sjøen”. Året før fortalte vi om en ung dame som kom til messen ”Sjøen for alle” ene og alene for å kjøpe båt som hun hadde spart til over lang tid, men som ble totalt oversett hun også inntil hun møtte en proff selger som tok henne på alvor. Han fikk salget, selv om båten han representerte ikke var førstevalget.
Det er forstemmende å være forbruker og potensiell kunde og ikke bli tatt på alvor, og det er enda mer forstemmende fordi det er på grunn av kjønn. Riktignok har de fleste som selger båt funnet ut at dersom det er et ektepar eller familie som kommer for å beskue båter, er det om å gjøre å konsentrere seg mest om fruen i huset, for gir ikke hun sin godkjennelse, blir det sjelden noe båtkjøp.
Fra gammelt av var det gubbens oppgave å kjøpe bil og båt, mens fruen fikk et ord med i laget i fargevalget. Men det er lenge siden, og mye har heldigvis skjedd på få år. Båtbransjen er tradisjonelt konservativ, og det kan jo være bra i forhold til produktene fordi man da bygger på erfaring og århundres kunnskaper, men å være sidrumpa i forhold til kjønnsrollemønsteret er både dumt og ødeleggende for businessen.
Vi håper det er siste gang vi får høre slike historier. I skrivende stund er det like før båtmessen ”Sjøen for alle” på Lillestrøm. Når du leser dette er messen over. Hvis du som kvinne har opplevd lignende behandling av selgerne på båtmessen, setter vi i Båtmagasinet stor pris på å få høre om det.
Båttinget til Norges største båtorganisasjon, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) er like om hjørnet. Vi ønsker foreningene lykke til med tinget. Der skal de forhåpentligvis også diskutere spørsmålet om et obligatorisk båtregister. KNBF har tatt saken opp i Sakkyndig råd og de har også sendt brev til Finansdepartementet, sammen med de andre organisasjonene. Etter en rundgang blant departementene, ligger saken nå i Nærings- og handelsdepartementet og der ser den ut til å ligge godt. Båtmagasinet og KNBF er samstemte om at det bør opprettes et obligatorisk, statlig båtregister istedenfor Redningsselskapets kvasiløsning.
et har vært en kald og slitsom vinter for båteierne over hele landet. Det er over 20 år siden sist vi opplevde en så kald og snørik vinter, og mange er nok spente på å se hvordan båtene har tålt opplaget når de nå så smått graves fram. Det er påsketider, og tradisjonelt tiden for båtpuss og vårklargjøring for mange, men det spørs om ikke båtsesongen vil starte noe senere enn vanlig for de fleste.
”Jeg velger meg april”, skrev Bjørnson i 1879 og fortsatte: ”dog fred er ei det beste, men at man noe vil”. Selv om det nok ikke var båtlivet Bjørnson tenkte på da han skrev disse ordene, slutter vi oss allikevel til Bjørnsons utsagn, for nå har vi hatt nok fred og ro i disse kalde vintermånedene, og nå vil vi ut på sjøen igjen mellom holmer og skjær.
Hans Due
Sjefredaktør