utgave nr 4 2007

Leder april 2007

Publisert Sist oppdatert

Leder april 2007


Det koker i båtmarkedet, skrev Kapital i en tidligere utgave i år. Det er store utbyggingsplaner i småbåthavnene langs hele kysten, meldes det fra lokalavisene. Det fokuseres på ulykker til sjøs fra forskjellige organisasjoner når årsstatistikkene kommer, til tross for nedgang i antall drukningsulykker. En eventuell innføring av obligatorisk båtførerprøve er i første omgang utsatt til 2008. Båtlivet, som er Norges 5. største fritidsaktivitet, er i vinden som aldri før. Båtene blir større, kraftigere motoriserte og flere i antall, men størstedelen av fritidsbåtflåten er fortsatt mellomstore familiebåter med moderat motorisering, og det tror vi kommer til å være tilfellet i mange, mange år framover.
Produsenter og importører av utstyr til båtene har også gode dager. Ertec i Tvedestrand, som omtrent er enerådende på vindskjermer til store deler av norsk - og en god del utenlandsk båtindustri, må bygge ut og ansette en rekke nye mennesker. Etterspørselen er himmelhøye. Elektronikkindustrien som betjener fritidsbåtmarkedet melder også om stor pågang.
Det er få mørke skyer på himmelen, og det er en galopperende produktutvikling. Mye nytt og spennende dukker opp på designsiden. I fjor kom Birger Kullmanns Hav27 som var ganske annerledes enn tradisjonelle skjærgårdsjeeper. I år har Fjord i samarbeide med tyske Hanse presentert sitt nye Wally-inspirerte design. For de som har fulgt med på designutviklingen de siste årene kan dette se ganske revolusjonerende ut, men som det fremgår av artikkelen til Eivind Amble et annet sted i dette bladet er også dette i stor grad "ny" design basert på gamle ideer. Utviklingen går i loop, men selvsagt er det både teknologiske og materiellmessige forbedringer. Det skal bli spennende å se om den nye designtrenden slår an i markedet. Det er i hvert fall en lang vei å gå for det nye Fjord/Hanse-konseptet for å komme opp til det nivået Fjord en gang var som en av verdens største fritidsbåtprodusenter - men det er ikke umulig. Nordmenn har dominert fritidsbåtmarkedet tidligere, og setter ennå spor etter seg.
Designeren Espen Øyno er en guru i superyachtdesign. Kjedebyggingen til gigantiske Marine Power i USA er initiert av den norske avdelingen og Norge er et prøveområde for Wave-kjeden deres. Veritas er fortsatt en av de mest internasjonalt anerkjente maritime organisasjoner. Helly Hansen og Simrad er spredd World Wide. Det kan nevnes mange lignende tilfeller. Norge som sjøfartsnasjon er kanskje desimert, men norsk båtindustri er høyst oppegående. Båtutstillingen Sjøen for alle var stappfull av utstillere. Det er dog et paradoks at kun noen få år etter flyttingen fra sprengte lokaler på Sjølyst til nye, store lokaler på Lillestrøm er plassmangel igjen et problem. Man snakker om å bygge flere utstillingshaller. Bransjen går så det suser. Det gjør båttrafikken også sommerstid, og neste år forhåpentligvis også med nyopplærte skippere som behersker sjøveisreglene, navigasjon og ikke minst høflighet og dannelse overfor andre sjøfarende.
Det er tid for båtpuss, vårklargjøring og sjøsetting. Vi sees på sjøen, og ikke glem å fornye medlemskapet i Redningsselskapets kystpatrulje og abonnementet på Båtmagasinet. Sistnevnte gjør at du automatisk er med i trekningen av en 29 fots Faetonbåt til en verdi av 1,1 millioner kroner hvis du er registrert som abonnent 9. september i år.