utgave nr 7 2011
Leder: Fornuft og følelser
Det er på denne tiden av året at jollene myldrer fram. Skoleferien står for døren og barn og ungdom får sine frydefulle stunder på sjøen og lærer å kjenne på både hvordan båter oppfører seg på sjøen og hvordan motorer virker og bør brukes.
I dette nummeret av Båtmagasinet har vi viet litt ekstra plass til den yngre generasjon ved å gjennomføre en test av fem såkalte ungdomsbåter. Båter rundt 11-12 fot og med motorer på fra 9,8 til 15 hestekrefter. Alle båtene må man være mer enn 16 år for å få lov å kjøre fordi alle har toppfart på mer enn 10 knop, men ingen av dem trenger man Båtførerprøven for å kunne kjøre. Selvfølgelig oppfordrer vi allikevel de stolte skipperne til å ta prøven. Å bevege seg omkring i skjærgården i 25 knop krever kunnskap om så vel navigering som sjøveisreglene. Det lærer man ved å ta båtførerprøven. Men praktisk kunnskap får man kun gjennom praktisk veiledning og trening.
Det er store forskjeller på praktisk innredning, design og kjøreegenskaper på våre ungdomsbåter. Det er jo gjerne slik at når man har noen år på baken, kommer den sikre og forutsigbare kjøringen og den praktiske innredningen i første rekke. Deretter design. Men dagens ungdom tenker ikke akkurat slik, selv om det er noen fellestrekk. Det viste vår test der vi inviterte to 17-åringer med solide båtkunnskaper til å teste alle båtene og komme med sine uhildede vurderinger.
For det er kjøreglede og lekenhet som kommer i første rekke for ungdommen. Deretter design og innredningsløsninger. Den båten som vi voksne vurderte som minst brukervennlig fordi det ikke var plass til annet enn to personer etter hverandre på et jockeysete, ingen stuveplass og bare så vidt plass til bena på hver side av setet og dessuten var litt i viltreste laget, var den som ungdommen synes var morsomst å kjøre. Å finne båter som tar hensyn til både det praktiske, det kjøremessige, design – og ikke minst sikkerhet er meget vanskelig og vil uansett bli et kompromiss. Men for å få ungdommen til å like båtlivet og forlenge tiden der hele familien reiser på båttur sammen, er det sikkert en god investering å satse på en ungdomsbåt som ungdommen selv setter premissene for. Det er en ganske stor økonomisk utfordring for foreldre å investere i en slik båt, men kan sikkert lønne seg i det lange løp. Man får en båtglad sønn eller datter som lærer seg å håndtere sjølivet og som senere er bedre rustet til å ta sine egne valg når egen skute skal anskaffes, og man får ungdom som raskere kan ta del i håndtering av familiebåten og som er lettere å få med seg på ferietur. Og så kan man jo selge båten igjen når ungdommen har vokst fra den - og bruke de pengene til førerkort, russebuss eller studier. Vi syntes i hvert fall at det var kjempenyttig å la ungdommen teste disse båtene på deres egne premisser og uten fargelegging fra oss på forhånd. Vi håper vi ser mange blide og fornøyde ungdom på sjøen i sommer.