utgave nr 1 2008
Leder januar 2008
Leder januar 2008
Når motorer havarerer
Volvo Penta har fått mye oppmerksomhet den siste tiden som de gjerne skulle vært foruten på grunn av problemene de har hatt med noen av D6 og D4 motorene. Etter en famlende og benektende innledning som bare gjorde vondt verre, snudde de strategien og har så langt kommet helskinnet ned på bena i sin informasjonsstrategi. Det tjener en av verdens største båtmotorprodusenter til ære at de virkelig har tatt tak i problemet og legger store ressurser i å oppklare mysteriet som har hatt mange forskjellige teorier, men som i skrivende stund er utkrystallisert til å dreie seg om innsprøytingsdysene som Bosch har levert. Bosch har for øvrig vært inne i bildet fra starten av for å bistå med å løse problemet, og har ikke vært ”kalt inn på teppet hos Volvo Penta” slik et konkurrerende blad skrev.
Det var Båtmagasinets dyktige medarbeidere som rullet opp problemet med D6 og D4. Det er også Båtmagasinets medarbeidere som har gjort grundig research og dokumentert hvert ord som har stått på trykk, og som ingen i Volvo Penta har kunnet imøtegå, i motsetning til tøylesløse og udokumenterte rykter og spekulasjoner enkelte i andre medier. ”Russerdiesel” var et løst fremkastet rykte og norsk dieselkvalitet er god som gull. I følge Volvo Penta er det kun i Norge man har hatt havarier. Vi er sikre på at man finner årsaken til havariene, og er veldig spente på resultatet.
Ledende Volvo Penta-funksjonærer i Norge er skeptisk til Båtmagasinets dekning av motorhavariene. Ikke fordi det er noe galt i det vi har skrevet, men fordi man frykter at vi skremmer mange fra å kjøre eller kjøpe fritidsbåt. Det må vel være å flytte apekatten vekk fra egen skulder. Det er jo ikke Båtmagasinets skyld at motorene har havarert. Det ansvaret må faktisk Volvo Penta selv ta, men vi er opptatt av at våre lesere skal ha så driftssikre og holdbare motorer som mulig, og det er vår plikt å rette søkelyset mot produkter som svikter på vegne av våre lesere.
I dette nummeret kan du lese om hvordan båtimportører og forhandlere jukser med motoreffekten i båtene de selger ved at motorene chip’es opp. Hele 30% effektøkning kan man oppnå, og det gjøres med alle motormerker som egner seg for det. Det er fullt lovlig, forutsatt at man betaler ekstra hestekraftavgift. Her sier Volvo Penta at motorene ikke er konstruert for denne effektøkningen. Den påstanden er vi skeptisk til fordi motorprodusentene selv lager motorer med forskjellig effekt, og motorene er så å si identiske. Hvor mange er det ikke som har trimmet opp en 9,9 hk. påhenger til 15 hk gjennom bare et lite inngrep? Motorene er jo identiske bortsett fra en sperreanordning på 9,9-hesteren. Volvo Pentas egen sekssylindrede 3,6 liters dieselmotor startet som en 80-hester for mange år siden, og endte vel opp som i hvert fall en 230-hester etter noen år med noen modifikasjoner, men stammemotoren var stort sett den samme.
Solen har snudd og det går mot lysere tider og vi nærmer oss sesongstart som for mange begynner med Norges største båtutstilling, Sjøen for alle som i år er rekordtidlig på grunn av tidlig påske. God båtsesong til alle våre lesere.