utgave nr 10 2006

Leder september 2006

Publisert Sist oppdatert

Leder september 2006


Fagsjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring advarer mot kartplottere. Mye kan sikkert sies om kartplottere, men i hvert fall ikke det Undereidet uttaler.
For det første sier Undereidet at : "If Skadeforsikring venter en økning i antall grunnstøtinger med båt i sommer. Årsaken er at mange båtførere stoler for mye på elektroniske sjøkart."
For det andre sier han: "Mange slurver med navigeringen fordi de har elektroniske kart i båten. Men slike kart er bare ment som et supplerende hjelpemiddel. Man skal navigere etter oppdaterte papirkart." og " Kartplotterne skal bare brukes til å stikke ut kurs, og for å se hvor man har kjørt."
Hvor har Undereidet dette fra? Faktum er at de elektroniske sjøkartene er de mest nøyaktige som er å få på markedet i dag. De er basert på Statens Kartverks elektroniske kartgrunnlag, og mer nøyaktig kartverk finnes ikke her i landet. De elektroniske kartene er mer oppdatert enn de fleste papirkart. Å slurve med navigeringen har da overhodet ingenting med om man navigerer etter elektroniske kart eller papirkart. Det er i så fall navigeringen som det er noe feil med. Elektroniske kart har aldri ment å være "supplerende hjelpemiddel". De aller fleste som navigerer på sjøen i dag, det være seg kystvakt, politi, handelsflåte, fergetrafikk, redningstjeneste osv. navigerer etter elektroniske kart og har papirkartene som et supplement og backup i tilfelle elektronikken svikter, altså stikk motsatt av det Undereidet uttaler.
Nå gikk heldigvis informasjonssjef Jack Frostad i If skadeforsikring ut og korrigerte uttalelsene i etterkant, og det skal han ha honnør for. Frostad sier: "Det er først og fremst de mange mulighetene for brukerfeil og misforståelser som er bakgrunnen for Ifs utspill." Der er selskapet på trygg grunn, for det har vært flere tilfeller av dette i sommer også, en sommer som for øvrig har vært den beste i manns minne i Sør-Norge og som har gjort trafikken av fritidsbåter langs kysten rekordstor.
I dette nummer kan du lese betraktninger om vannscooterforbudet som nå er brakt inn for EU-domstolen. Jo mer vi i Båtmagasinet graver i denne forbudssaken, jo mer ulogisk og idiotisk virker bestemmelsen. Vi finner ikke en eneste vettug grunn for et slikt generelt forbud. Vi regner med at EU-domstolen vil pulverisere både det svenske (som har vært parkert på sidelinjen et par år) og norske lovforbudet og med tilbakevirkende kraft slik at de som er bøtelagt etter det særnorske forbudet får tilbakebetalt sine forelegg. Norske myndigheter er de ivrigste i EU/EØS-klassen i å implementere EU-regler, men på dette området har de gjort seg bort fullstendig. Angivelig skal forbudet ha kommet etter at en politiker ergret seg over grisekjøring fra en vannscooter utenfor sin bopel. Det gir liten ære til norske lovmakere dersom dette er årsaken til lovforbudet. Da bør nok også motorsykler forbys fordi noen grisekjører med dem og stereoanlegg forbys fordi noen spiller høy musikk til sjenanse for andre eller motorsager forbys fordi naboen kapper ved. Eksemplene kan trekkes videre ut i det parodiske. Når vi i Båtmagasinet forelegger denne saken for politikerne, er det omtrent null interesse for hverken å kommentere den eller sette seg inn i saken. De eneste som har reagert er enkelte FrP-representanter. Vi avventer en snarlig avvikling av forbudet - allerede i høst.