utgave nr 1 2007

Leder

Publisert Sist oppdatert

Leder


Noen ganger forbanner man trykketiden for magasiner som vårt mer enn vanlig. For etter at trykkeriet akkurat hadde spyttet ut desemberutgaven av Båtmagasinet, kom regjeringen med meldingen om at de droppet forslaget til dieselavgift for fritidsbåter. Vi oppfordret i vår desemberleder finansminister Kristin Halvorsen om å gi båtfolket denne julegaven, og skal vel ikke tro så godt om oss selv at det var tankeoverføring da vi skrev lederen, men en gladmelding synes vi det var, og gir all honnør til den rød-grønne regjeringen for akkurat denne beslutningen.
Nå kan jo finansministeren beholde nisseluen på og gi fritidsbåtfolket en nyttårspresang ved å fjerne veiavgiften på bensin for fritidsbåtene, men det er kanskje utopi å forlange? Skjønt det var i stor grad båtfolkets mobilisering som gjorde at regjeringen snudde i saken om dieselavgift. Derfor synes vi bidragene til Dieselaksjonen i regi av KNBF bør benyttes til å jobbe mot lavere bensinavgifter for fritidsbåter også. Men da må båtfolket fortsatt stå samlet som en pressgruppe.
Nå vil sikkert mange hevde at fritidsbåtfolket også må ta sin del av miljøpakka for å forhindre den globale oppvarmingen, og det er ikke så vanskelig å være enig i det synspunktet, men veiavgift er etter vår mening ingenting som kan knyttes til båtkjøring. Det finnes mange andre virkemidler enn avgifter og forbud, som etter vår oppfatning er ganske fantasiløse, men som det virker som om er det eneste våre politikere tyr til. En aktiv renseteknologi av CO2-gasser er en mye mer effektiv og bedre løsning. Partikkelutslipp fra dieselmotorer i båter er vel heller ikke noe stort problem, for det meste går jo til vann. Unntaket er trange gjestehavner og uthavner der ”ladeklubben” kan forsure miljøet og plage spesielt astmatikere. Nå er riktignok ikke fritidsbåtmotorer noe som hører til gruppen av stor-utslippere av klimagasser, til det er det totale antall brukstimer alt for lite, men alle monner drar.
Når du leser dette, er det slutt på importen av forurensende totakts påhengsmotorer med gammel teknologi. Men du kan fortsatt kjøpe en slik totakter så lenge importører og forhandlere har den på lager. Ny totaktsteknologi og firetaktere vil dominere markedet fremover, og godt er det, for de er mye mer bensingjerrige og dermed miljøvennlige enn de tradisjonelle totakterne. Dessuten er firetakterne mye mer behagelige støymessig, og gir en helt annen opplevelse av båtlivet.
Vi i Båtmagasinet satser sterkt på å fortsette fremgangen vi har i båtblad-markedet, og i år har vi også gjennom et meget sjenerøst tilbud fra en båtimportør kunnet tilby en av våre lesere mer enn en lottogevinst. For er du helårsabonnent i løpet av året og senest innen 9. september, er du med i trekningen av en 29 fots cabincruiser til en verdi av 1,1 millioner kroner! Det er derfor ingen grunn til å nøle. Løp og kjøp og få masse nyttig båtstoff å lese på i året som kommer - og altså sjansen til å vinne en stor båt.