utgave nr 5 2008

Leserbrev april 2008

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev april 2008


”Chip tuning”

”Chip tuning”, egentlig burde vi kalle det elektronisk trimming. Denne elementære teknologien har eksistert like lenge som vi har hatt elektronisk motorstyring.

Utviklingssjefen i Volvo Penta advarer sterkt mot slik mototrimming, leser vi i Båtmagasinet. Redaktøren skriver i lederen at én og samme motor blir levert med forskjellige effekter (og priser). Det er riktig. Volvo Penta leverer for eksempel noen av sine dieselmotorer spesifisert fra ”tung drift” til ”lett drift”.
Dieselmotorer for raske fritidsbåter har hatt en formidabel effektøking gjennom årene. Vi har fått litereffekter (effekt/sylindervolum) som ingen trodde var mulig for få år siden, og i dag får vi omtrent like mye kraft per motorkilo som fra en bensinmotor. Rudolf Diesel ville rotert i graven om han visste hva vi gjør med motorene hans i dag.
Bruker opp luftoverskuddet
En forbrenningsmotor, enten den bruker bensin eller dieselolje, leverer så høy effekt som mengden drivstoff den er i stand til å forbrenne, minus alle tapene. Skal motoren ha nytte av mer drivstoff må den også ha tilsvarende mer forbrenningsluft. Chip tuning handler kun om øking av drivstoffmengden. Det er mulig fordi moderne dieselmotorer mates med et luftoverskudd. Det gjøres for at motorene skal klare dagens strenger utslippskrav.
Chip tuning er en elementær og ubalansert vei til noe høyere effekt. Motortrimming er veldig mye mer.Første skritt i en seriøs motortrimming er gjerne å bore opp sylindrene til større volum, men dette er mest vanlig for bensinmotorer. Resten gjelder også dieselmotor, med visse begrensninger.Øket drivstoffmating med større forgassere (bensin) eller mer innsprøyting.Overlading av luft. En turbo eller en kompressor, av og til begge deler, bistår atmosfæren med å fylle sylindrene med luft.Ladeluftkjøler gjør luften tettere. Enda mer drivstoff kan forbrennes.Større ventiler gir mindre trykkfall og bedre luft/gasspassasje.
Endret ventildiagram som optimaliserer åpnings- og lukkingstidspunkt for maksimal fylling etter de nye forholdene. Da dreier det seg om å skifte kamaksel.
Det kan bli aktuelt med større og annerledes konstruerte manifolder, både for innsuging og avgass.Bensinmotoren gis også høyere kompresjon for mer spontan forbrenning. Effekten øker med turtallet.Mer drivstoff gir mer overskuddvarme. Høy effekt krever effektiv kjøling.Økt effekt betyr høyere stempeltrykk/større turtall. Det gir økt belastning på lagere og andre glideflater. Kanskje må oljepumpen ha både høyere trykk og større kapasitet.

Har sin pris
Dette har sin pris, og da snakker vi ikke bare om deler, arbeid og hk-avgift. Jo mer vi tar ut av en motor, desto kortere levetid kan vi forvente, og det er jo logisk.
Vi så hvordan det gikk da Kragerøs taxibåter for noen år tilbake fikk installert råsterke, lette dieselmotorer. De gikk stort sett på full gass og havarerte etter kort driftstid. Så vidt jeg husker, nådde ingen av dem så langt som til første hovedservice en gang. Volvo Pentas utviklingsdirektør får pepper fordi han fraråder noe så enkelt som chip tuning, ja han kaller det til og med uansvarlig, men han har rett så lenge vi snakker om turtallsmotorer for raske fritidsbåter.

Lite å gå på
Hadde det vært snakk om motorer for tung drift, ville chip tuning stort sett vært kurant, for her er det mye å gå på.Dieselmotorer for raske båter må være små og lette, derfor det meste tatt ut allerede.. Økes effekten ytterligere, for eksempel ved chip tunig, uten at man også tar hensyn helheten, nemlig til kjøling, oljetrykk og så videre, kan det fort gå galt. Turtallsmotorer for lett drift er allerede ”tilnærmet topptrimmet”.
Når man filosoferer over slikt kan det være nyttig å ta tanken helt ut. I dette tilfellet kan vi tenke på motoren i en Top Fuel dragster, et monstrum av en ”bil” som ikke kan annet enn å tilbakelegge en kvart engelsk mil på kortest mulig tid. Også her er utgangspunktet en vanlig motor som kanskje yter et par hundre hestekrefter. Så mer enn tidobler man dette! Det er en ytterst fascinerende teknologi hvor det meste er praktisk mulig. Da går det fort – i noen skunder. De ”verste” motorene holder ikke mer enn noen få ”drags”, så er det totalras, selv om man ikke har skydd noe middel for å få det til å holde.

Kjør pent
Mitt råd er derfor at du ligger unna chip tuning i en moderne båtmotor for lett drift. Du kan komme faretruende nær grensen for det som motoren tåler.
Og om du alt har gjort det, så kjør forsiktig. Dra ofte av på gassen hvis du vil at motoren din skal ha et langt liv. Og så bør du vite følgende: Du har tatt ut luftoverskuddet og gjort motoren din mye mer forurensende. Påstanden om at en chip tunet motor bruker mindre drivstoff er tatt ut av sammenheng. Det kan sikkert forekomme i praksis, men i så fall var nok motoren for liten i utgangspunktet. Her snakker vi egentlig om ”fattigmanns vei til stor nok motor”. Men motor er dyrt. Hold deg på den sikre siden.

Jon Winge

Båtførerprøven:


Hopp i det

I allverden, er dere redd for å lære noe? Det er snakk om et kurs som tar ca. 18-20 timer.. Kan og prøve deg på en test via nettet for å se om du har all kunnskapen som trengs...for å ta prøven...Mange av de som ferdes på sjøen har frivillig tatt kurs og avlagt prøven siden 70tallet uten at det var noe krav. Ser ut for at skal vi få til noe fornuftig i dette landet så må det innføres med krav... Skulle vært totalt unødvendig å ha det på den måten, men vi har dessverre blitt slik....
Den dagen du mener du ikke har noe å lære er det jammen på tide å tenke seg om!

Vestlending

Bunnstoff på trimplan


Hei båtfolk.Jeg har en ny Viknes 770, meget fornøyd med båten,men jeg sliter med å få bunnstoffet til å sitte på trimplanene.Båten var stoffet fra fabrikk men trimplanene var helt igjen grodde ettter endt sesong.Noen som har noen gode tips?
Turbo D

Billige US-båter


Kanskje velger jeg amerikansk båt likevel? Nå som dollarkuren står så lavt, er det muligheter for mange gode kjøp av US-båter. Du må ikke importere selv engang, norske forhandlere følger opp med priser som er interessante. Jeg reisterte på årets båtutstilling ”Sjøen for alle” at et firma på Gjøvik kan selge en Glastronn 18-foter daycruiser med Volvol Penta 135 hk for 219.000. Det må være mye båt for pengene.
Nittedøl

Sandvik-klubb


Har søkt litt på denne basen etter 945-klubb, men har ikke lyktes å få svar om det eksisterer noe slikt. Har derfor tatt initiativet til å sikre domenet www.sandvik945.com til formålet, det er nå på plass. Regner med at blant tusener av båtinteresserte nordmenn også finnes folk med kompetanse og dugnadslyst for å lage en flott web-side til 945-klubben. Ta gjerne kontakt med meg om dette. Start med å skrive et innlegg her så ser jeg litt om interessen og tips meg om det finnes mulige "bidragsytere". Når det gjelder innhold så har jeg sansen for opplegget til Nauticat-klubben som samler inn tips & bilder på diverse utbedringer/ombygginger som er gjort i båten. Andre tips/synspunkter mottas med takk!
Sandviken