utgave nr 14 2007

Leserbrev oktober 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev oktober 2007


Erling Viksund 70 år


Viksund er et navn de fleste som har, eller har hatt båt kjenner til. Det var Erling Viksund som skapte grunnlage for et solid merkenavn da han så tidlig som i 1960 startet produksjonen i en sjøbod i Sandviken. 28. august fylte nestoren 70 år.
Den første båten som ble produsert hos Viksund var en 25 fots Sabbcruiser. Navnet fikk etter motoren sin, en Sabb, også den fra Bergen. På 70-tallet kom Viksund 25 Colombi etterfulgt av en 27 foter med samme navn. Etter denne kom den velkjente Viksund 31 Goldfish. Erling Viksund fulgte nøye med i markedets krav og ønsker. På 80-tallet konstruerte han Viksund 900 Futura, med sin karakteristiske bølgekniv ble det en mye omtalt båt. Senere kom modeller som Alfa og Bravo. I likhet med en samlet båtbransje fikk også Viksund merke tilbakeslaget i markedet på slutten av 80-tallet. Erling Viksund ga seg imidlertid ikke og møtte 90-årenes utfordring med en storbåt på 35 fot, Viksund 350, og senere ble grunnlaget for dagens St. Cruz-serie lagt.
Erlings to sønner, Jostein og Rune, havnet ikke uventet også i båtbransjen. Jostein eier og leder Viksund Asia på Sri Lanka, mens Rune er daglig leder ved E. Viksunds båtbyggeri i Stusshavn på Askøy, hvor produksjonen i dag er samlet.
Jubilanten gjør nå forberedelser til sitt livs drømmeseilas. Han har kjøpt tilbake sin egen modell Viksund 31 Goldfish, en båt som for tiden ligger for restaurering i Halifax, Canada. Neste vår skal båten gå vannveien til Chicago, Mississippi, st. Louis, Florida, Mexicogulfen, Key West og over til Bermuda, hvor han etter planen skal overvintre.

Så er vi i gang igjen

Nylig fikk vi gjennom Dagsrevyen vite at forsikringsutbetalingene på båt ventes å gå opp som følge av et stort antall skader. Typisk dagens forsikringsselskaper!
De forteller oss derimot ikke at det eventyrlige salget av nye båter, forsikret til svimlende summer, har brakt klingende mynt til de samme selskapene.
For forsikringer kan de selge! De kaster forsikringer etter deg og spør ikke om du har nautisk kompetanse, fortøyninger, fendere, VHF og alt det andre som behøves for å klare seg gjennom et skadefritt båtliv.
Jeg koser meg ofte med å vandre bryggelangs, men forarges til stadighet over lett henslengte båter med dårlige fortøyninger.
Bare her kunne forsikringsselskapene spare penger om de fulgte opp sine kunder og fortalte dem hva som er relevant fortøyning.
Det er heller ikke vanskelig å se at behovet for nautisk kompetanse er tilstede for mange båtfarere. Hadde selskapene stilt krav til dokumentert kompetanse, og da snakker vi ikke bare om det puslete Båtførerbevist, skulle vi få sett resultater. Da hadde det statlige utvalget med ulike kokker blitt parkert, og kursvirksomheten ville ha vært i gang på
null komma null.
Nemo

Båtmagasinet og vannscootere


Jeg vil gjerne svare Ronny Wold, som i siste utgave av Båtmagasinet skriver negativt fordi Båtmagasinet i sine reportasjer berettiget spør om lovligheten av å forby vannscootere. Etter min mening er vannscooterfolket blitt utsatt for mye urett. Nærmest over natten kom det et lovforbud og det var full forvirring om lovmakeren mente å forby vannjet, men ikke scooter, men kunne ikke skille mellom gruppene og derfor nedla forbud mot alt.
Det er ingen hemmelighet at kjøring med vannscooter medfører noe støy, men det er vel det vi kan kalle demokratiets pris. Det er da også mye annet som støyer. Wold benytter også argumentet med at dyrelivet blir utsatt for store belastninger og at spesielt fugl blir skremt av kjøringen. Skal vi hindre at dyrelivet blir skremt, må det nok lages en lang liste over fremkomstmidler som ikke kan være lovlige. Selv med en kajakk skremmer man uforvarende opp fugl.
Jeg forstår at noen kan være skeptiske til at også ”motorfolket” bruker naturen, enten det er til lands eller vanns. Men ikke glem at dette også er snakk om å dyrke en hobby. Vi kan snu saken på hodet. La oss si at jeg bor i Oslo, men skal ta med meg kajakken til Lofoten. Da må jeg ført ta meg til flyplassen med bil, og så fly en relativt lang distanse. Snakker vi da om å dyrke en miljøvennlig hobby? Skremmer ikke biler og fly også dyr?
Nå er det på tide at enkelte får båtlua opp fra nesetippen og ser litt mer helhetlig på ting. Det handler om å vise toleranse. Kanskje vi da kan forstå hverandre bedre, alle sammen? Det hjelper ikke å forby en vannscooter eller et annet kjøretøy bare fordi personen som kjører den opptrer uvettig.
Tidligere vannscooterkjører som har ”konverter” til kajakk

Båtlivets gleder

Nå er jeg fornøyd! Kjøpte fabrikkny båt på båtmessa, men fikk den levert 14 dager senere enn avtalt og til høyere pris. Selskapet som solgte meg skuta hadde dessuten utført en så slett klargjøring at de måtte ta båten tilbake for å utbedre den.
10 dager tok verkstedoppholdet, akkurat like lang tid som knallværet varte. Så fikk jeg båten tilbake - og så kom drittværet. Powertrimmen tok så kvelden forleden. Båt ble levert på verksted fredag, med avtale om ferdigstillelse mandag - kanskje tirsdag. Så kom knallværet. Ringte verkstedet; "vi må nok ha båten ut uka p.g.a. innkomne hastejobber". Da er den vel klar til drittværet som kommer neste uke, tenker jeg.
Gøy med båt - bare man har nok tålmodighet, klær og regntøy!
Grøten