utgave nr 14 2008

Leserbrev oktober 2008

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev oktober 2008


Politi til sjøs

Jeg vil stille spørsmål om lovens lange arm i det hele tatt er i stand til å håndheve lover og regler til sjøs. Hvor ofte ser vi en politibåt på vår ferd langs kysten? Det er ikke ofte.
Det hjelper lite med lover og pålegg når ingen påser at de følges.
Jeg kan ikke skjønne annet enn av situasjonen for ”sjøpolitiet” må være et mareritt. Politiet påpeker til en hver tid ressursknapphet, mangel på ressurser til å etterforske alvorlig kriminalitet og lite med mannskap til å vise seg i gatene for å forebygge. Det er sikkert riktig, men noe alvorlig galt er fatt når politiet pålegges oppgaver som de av ressursgrunner ikke er i stand til å løse.
Det er helt tydelig at sjøtjenesten er et offer for denne ressursknappheten, eller for manglende evne til å prioritere riktig. Det er klart en politibåt virker preventivt både i forhold til promille og fart, når den er der. Men den har ingen misjon når den ligger trygt fortøyd til brygga det meste av tiden.
Landligge er ikke bare begrunnet med mannskapsmangel eller pengemangel. Min erfaring er at mange av landets politibåter stadig vekk har motorhavari og andre tekniske problemer.
Har det noe med kompetansenivået å gjøre? Jeg vet ikke om tjenestemenn på politibåtene har spesielle forutsetninger for denne oppgaven, eller om de går i en turnus med bil den ene dagen og tilfeldigvis båt den neste.
Det ideelle er at dedikert mannskap, med stor kompetanse, bemanner politibåtene. Det må bli flere båter og mer aktiv tjeneste.
Det mangler ikke på kontrollører fra politiet langs landeveien. Trafikksikkerhet er viktig, men jeg mistenker staten for å bruke etaten som innkrevingssentral for sårt trengte penger. Det er mye å hente i bilistenes lommebøker.
Man må ikke bare mer om mer ressurser, det er fullt mulig å disponere om, spesielt i høysesongen. Politiet må bli mer aktive på sjøen. For her ute foregår det mye rart…

Snekke-Ola
Moss

Ferger til forargelse

Jeg blir så forbannet over fergene som krysser Trondheimsfjorden. For meg virker det som om de totalt neglisjerer båttrafikk inn og ut av fjorden. For fergene har jo selvsagt vikeplikt etter gjeldene regler de også. Jeg håper at de ansvarlige ombord skjerper seg. De er sikkert møkka av å kjøre att og fram. Det er jo helt bak mål at vi skal måtte kjøre slalom mellom disse. Enkelte ganger viker de, men stort sett alderi. Er det noen har greie på dette problemet.....
Båtfolk i Trondheim

SVAR: Det er riktig at du ikke automatisk har vikeplikt for nyttefartøy, men i Sjøveisreglene Regel 44. Ansvar mellom fartøy står det:
Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.
Så kan man jo spørre seg hva en strekt beferdet lei betyr. Noen vil hevde at en lei som beferdes med rutegående fergetrafikk er sterkt beferdet, men uansett vil jeg overholde vikeplikt for nyttefartøy når jeg er ute og kjører med fritidsfartøy. Jeg vil vel hevde at det er godt sjømannskap. Fergene har rutetider å holde, og det er mye enklere for meg å styre unna en stor ferge. Man kan selvsagt pukke på sin rett og ikke vike, men det blir uansett triveligere på sjøen om vi viser hensyn overfor hverandre. Jeg synes det er å vise hensyn å la de som har sin arbeidsplass på sjøen ha fortrinnsrett framfor meg som kun er ute for å kose meg.
Red.

Velkommen til Restaurant Bolærne, eller?

Siden det er sommer og det var fantastisk vær tok jeg meg en tur ned i gjestehavna i Horten for å ta en prat med besøkende båtfolk. Jeg plukket ut en båt hvor det satt et par voksne mennesker, jeg tipper i 50 årene. Etter å ha hilst og fortalt at jeg skrev litt i lokalpressa, spurte jeg om jeg kunne skrive litt om hvor de hadde vært, hvordan Horten var osv. Det ble svart omgående at Horten Gjestehavn var "programmert" som havn hvert eneste år. Her hadde de gode venner og Gjestehavna med de omliggende fasiliteter var meget bra.
De ba meg om bord, for som de sa, de hadde noe å fortelle meg. Nysgjerrig som jeg var, sa jeg takk. Fruen ombord rakte meg båtens logg og ba meg lese siste dagens hendelse. Noe godt og kalt drikke ble servert mens jeg med større og større øyne leste loggen. Jeg ba om en kopi av loggen slik at jeg kunne presentere for lesere en versjon av hva disse to menneskene hadde opplevd.
Kopien kan være vanskelig å lese og er derfor skrevet i vanlig tekst av undertegnede.
I loggen står det:

”Turen fra Tallakshavn gikk via Ferder fyr til Bolærne. Per Olav, min mann, inviterte meg på middag i restauranten. Vi pyntet oss og var i restauranten kl. 20.30. Vi ble sittende og vente på kelneren til kl. 21.10. Da ble vi glad for vi var nå blitt veldig sultne. Matserveringen skulle stenge kl. 22.00 så vi tok det med ro. Men hva sa kelnerdamen med det mørke håret: "Dere kan få bestilt drikke, men mat kan dere ikke få. Lite bemanning og problem med kjøler." Vi trodde ikke våre egne ører. Jeg var sulten, og å begynne å drikke på tom mage var helt uaktuelt. Min mann ble også morsk og ble med damen inn for å få navnet på sjefen. Da vi gikk, ble vi stoppet av flere andre som heller ikke hadde fått bestilt mat. Personer som ble avvist dagen før, og likevel valgte å gå på samme restaurant dagen etter, men klok av erfaring fra dagen før møtte de opp enda en gang. Var der kl. 20.00, men fikk heller ikke mat etter forsøk nr. 2.
Vi reiser til Horten i morgen - så noen forsøk nr. 2 blir det ikke fra vår side.
Mange gjester reagerte med vantro. En stor barnefamilie ventet i 2 timer for å få bestilt mat. Da vi gikk ventet flere av dette følget på maten enda.

Per Edvard Ekrem
(Månedens innlegg)

Hva er sannheten?

Hvor dårlig er egentlig båtmarkedet om dagen? Jeg har kjøpt en båt nylig, og jeg prøvde å få en rask registrering i båtregisteret. Det var ikke mulig, da de hadde alt for mye å gjøre med omregistrering av båter!
Har selv solgt en båt i juni, og det var ganske enkelt. La ut båten til salgs med et prutningsmonn, for alle vet jo at du må ned i pris. Jeg fikk den prisen jeg hadde bestemt meg for å få, og kjøper fikk sitt avslag.
Mange av de båtene som ligger til salgs, ligger der for at selger ønsker større/mindre båt, eller at familiesituasjonen krever det. Det er få båter som ligger til salgs fordi de ikke har råd til å ha den! De fleste som har båt er vanlige fornuftige mennesker med ordnet økonomi. De som skriker etter dommedag, tror jeg har en egen agenda som ikke gagner andre enn dem selv.
La oss fortsatt få kose oss på sjøen.