utgave nr 3 201

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Still krav til båtselgeren


Etter et langt liv innenfor båtbransjen på reparatørsiden slutter jeg aldri og undres over hvor små krav en båtkjøper stiller til sin leverandør. For meg virker det som at det viktigste er lav innkjøpspris pr. fot som er det avgjørende. Hvorvidt selgeren finnes der om noen år når kjøperen trenger bistand er utenfor tankerekken. Hvor mange av dere kan tenke dere å kjøpe en Saab bil i dag? Eller et annet merke som ikke har en tilforatelig framtidsutsikt og et forhandlernett. I båtbransjen kjøper man av hvem som helst og hvor som helst bare innkjøpsprisen er lav nok. Men da må man også ta konsekvensen når problemene oppstår. For mange er båtkjøpet den største enkelthandelen man gjør utover anskaffelse av bolig. Til boligmeglere stiller man krav, men hva med båtselgeren?

Mekaniker

Sikkerhetstiltak på båt


Hadde en litt guffen opplevelse i dag, som jeg ønsker å dele med leserne da den også kan være til nytte for andre. Var i båthavna for å kikke på et par strømmålere som var defekt og skulle en snartur ombord i egen båt da uhellet var ute. Idet jeg skulle skyve gummibåten bak på hekken unna for å komme meg inn på plattformen, skled jeg og før jeg viste ordet av det, befant jeg meg under plattformen med minst 40 cm vann over hodet! Jeg kom meg opp til overflaten i en fart; hadde nemlig på meg ganske høye vintersko og Goretexjakke så det var plass til en betydelig mengde vann her; var rett og slett redd for at jeg ikke skulle klare å komme opp til overflaten hvis det ikke gikk fort nok.
Her kommer vi til tittelen på innlegget, nemlig sikkerhet: På min båt er nemlig badeleideren flyttet ut på babord side av plattformen og var derfor lett tilgjengelig og jeg kom meg ganske lett opp til tross for at lommene i jakken var så full av vann at jeg trodde jeg hadde hektet meg fast i noe under vann. Hadde nå leideren vært på vanlig plass, nemlig midt på plattformen og med gummibåten over, så kunne dette blitt langt mer spennende enn jeg liker å tenke på. Er ikke sikker på at jeg ville klart å heise meg opp med jakke og støvler full av 2-3 grader kaldt vann uten en tilgjengelig badeleider.
Da jeg bor bare ca 5-600 m fra havna, valgte jeg å småløpe heim tiltross for at det var kaldt og vått. Jeg hadde en Devold stillongs i 100 % ull på meg så vannet kjentes faktisk varmt på kroppen. Med syntetisk under, ville det blitt isnende kaldt.
Moralen må bli: Ull på kroppen, Ikke Goretex over (slipper ikke ut vannet) , og monter for all del leideren slik at du rekker den når det virkerlig gjelder.

Arnfram

Intet ras


I novembernummeret av Båtmagasinet var det en artikkel om Norges svar på Bloksberg, fjellet Hornelen i Bremanger. Det påstås at selve hornet falt ned i 1969 og at det resulterte i en stor flodbølge. Dette stemmer ikke. Hornelen har alltid hatt samme profil som i dag. Jeg er oppvokst ca 4-5 km lenger ute i fjorden, og i 1969 var jeg 19 år gammel. Det var aldri noe ras med påfølgende flodbølge fra Hornelen. Det har sett slik ut i alle år. Trengs flere opplysninger, kan en av mine søskenbarn på 75 år bekrefte dette. Han har bodd hele sitt liv på Nygård på nordsiden av fjorden fra Hornelen.

Jon Gangsøy
Ålesund

Hei Jon
Det har du helt rett i. Hornet falt ned 100 år tidligere, nemlig i 1869. Dessverre var et avsnitt falt ut av teksten vår. At Hornelen er så sterkt knyttet til dette sagnet, gjorde at nabobygden Berle for en del år siden arrangerte Norges første heksefestival. Et sagn forteller at sjøfolk hadde forbud mot å bruke skipsfløyten når de passerte Hornelen. Dette på grunn av faren for at deler av fjellet da skulle rase ned".Og som du ser får jo teksten her en helt annen mening.

Red

Langt mellom liv og lære


Du gleder deg til årets båtsesong? Da må du ha glemt at du egentlig ikke har adgang til sjøen, om du i løpet av vinteren ikke har skaffet deg et båtførerbevis. Det gjelder selvsagt bare oss under 30, for vi skal være så mye dårligere til å manøvrere mellom holmer og skjær enn gamlingene. Det er bare statsansatte skrivebordsrotter som kan finne på noe så dumt. Jeg vet jo at det er lovlig sent å starte en krangel om dette, men jeg vil gjerne uttrykke at det ikke er likhet for loven i dette landet. Nå kan vi sikkert vente oss noen elleville uker med politiet på sjøen. De skal vel statuere eksempler mens det ennå er noen kroner på budsjettene. Men det varer sikkert ikke lenge. Litt ut i sesongen er alt ved sin gamle vane, med fritt frem for fartsbøller, promillekjørere og ukyndige båtbrukere både over og under 30 år.
Hva skal vi med lover som ikke kan håndheves? Skal det virke preventivt? Jeg tror faktisk ikke det. Det har få eller ingen konsekvenser å bryte dem. Det er langt mellom teori og praksis, eller liv og lære, i dette landet.

Båtmann (rett under 30)

Gått ut på dato?


Leser ofte innlegg på debattsidene på nettet om Scand Baltic. Båten har vært i produksjon siden tidlig på 80-tallet, og engasjerer tydeligvis fortsatt båtdebattantene. Noen mener familiebåten er gått ut på dato, andre kan ikke få fullrost konseptet og bytter gjerne til en ny Baltic.
I seg selv er det imponerende at båten fortsatt produseres, og det skjer vel bare fordi den har sine trofaste kunder. Da har den vel ikke gått ut på dato, for den etterspørres. Det er alltid markedet som bestemmer.
Jeg tror ikke at det er modellen Scand Baltic sin skyld at selskapet har gått over ende to ganger. Så vidt jeg er skjønt er de i gang igjen. Den båten har ganske enkelt ni liv – enten man liker den eller ikke.
Scand Baltic er en lang og viktig historie i moderne båtproduksjon.

Baltic-eier