utgave nr 6 2001
Masse smånyheter
Billigst flyter best
En stor test av tolv barneredningsvester utført av det svenske bladet Vi foreldrar avslører store forskjeller i vestenes funksjonsevne. Av de testede vestene var det Balitcs fire modeller som kom best ut, med Baltic Baby Split Front som vinneren. Vestene var også de billigste i testen. Plastimo Typhoon og Plastimo Baby er de definitive taperne som ikke klarte å vende noen av testbarna på rygg. Bare en av de tolv modellene maktet å snu barnet til sikker ryggstilling hver gang.
I testen var det redningsvester som ble lagt under lupen, ikke andre typer flyteplagg som ikke er egnet for små barn. Alt etter hvor små barna er, har redningsvestene en stor krage som snur barnet i vannet og holder det flytende i ryggposisjon. Jo mindre barnet er, jo større er hodet i forhold til resten av kroppen, og desto større bør kragen være.
Mer om testen kan du lese på Internett: www.123dyk.com
Den minste hvalen
Boston Whaler, som er kjent for sine meget robuste skrog, har lansert en 12 fots RIB med en skumfylt pongtong. Båten har fått betegnelsen Impact 12 og er den minste i Boston Whalers utvalg og byr på et unikt skrogdesign. Antakelig er den nye ”mini-hvalen” markedets minste som har et step integrert i undervannsskroget.
Båten er utstyrt med en sentrert styrekonsoll med sitteplass til to. Foran konsollen er det sitteplasser som ved hjelp av putene kan gjøres om til en solseng. Båten er godkjent for motorer opp til 50 hk.
Flere opplysninger fås hos: Seahorse Marina, Tjøme, telefon 33 30 35 00.
Chamsin ny 34 foter fra Windy
Det har de siste månedene vært mye snakk om Windys største båt, en 58 foter som skal støpes i England, men som ellers er et helnorsk prosjekt. Dette flaggskipet har muligens satt den nye 34 foteren Chamsin noe i skyggen. Denne nye modellen skal kjøres i sommer og lanseres under Windys egen utstilling på Holmen i september.
- Dette blir en linjelekker sportscruiser som vår ”huskonstruktør” Hans Jørgen Johnsen har tegnet. Vi ønsket en båt i denne størrelsen med en gedigen uteplass, noe lignende vi i sin tid fikk til på vår populære modell 9800, forteller eksportsjef Per Rye som har vært ved bedriften siden 1966 og fulgt modellutviklingen på nært hold.
Når en modell har en løsning som slår an, kan den selv etter en del år føres videre til en annen modell med visse justeringer og moderniseringer. Modellbetegnelsen blir Chamsin, som betyr akkurat det det høres ut som, nemlig en tørr og varm ørkenvind.
Data
Lengde: | 10,36 m |
Bredde: | 3,20 m |
Drivstoff | 700 liter |
Ferskvann | 180 liter |
Septiktank | 120 liter |
Fart: | 47 – 50 knop |
Motoralternativer: | 2 x Volvo KAD 5,7 liter DP, 2 x Volvo 44 EPDP, 2 x KAD 300 (ny motor til høsten) |
Opplysninger: | Windy Boats A/S. Tlf.: 37 05 85 55. Internett: www.windy.no |
Flydende danske både
Bella Center og Danboat arrangerer i år sin flytende utstilling helgen 30. august til 2. september i Ishøj havn. I tillegg til nye båter, utstyr m.m., legges det opp til et velspekket underholdningsprogram for små og store. Utstillingen kan muligens være en god unnskyldning for å ta egen båt eller danskebåten til København og ha en weekend hos våre danske brødre.
Opplysninger: 0045 32 52 88 11 eller på mail hos camilla.demuth@bellacenter.dk
Tåke slukker brann
Fogmaker er et nytt slukkealternativ til Halon-anlegg i båt. Miljøkravene til brannslukningsutstyr er skjerpet de siste årene. Det svenskproduserte brannslukkingssystemet Fogmaker, som er basert på rent vann under høyt trykk, imøtegår disse. Standard marineutgave leveres med 2,2 liters vannbeholder med 100 bars trykk. Vannet sprøytes ut gjennom dyser som er plassert ved punkter der brann lett kan oppstå, eksempelvis i motorrom. Tømningstiden med fire dyser er ca. 40 sekunder. Utstyret kan ifølge leverandøren BusSupply AS i Bergen leveres i forskjellige størrelser og egner seg for båter inntil 15 meters lengde.
Flere opplysninger får du hos BusSupply AS ved Audun Blomberg i Bergen, telefon 55 39 18 00, Internett: www.fogmaker.se
Sliten førerstol?
Å sitte eller stå og kjøre en hurtiggående båt i noen timer tar på. Særlig hvis man ikke har den nødvendige godstolen som gir skikkelig komfort. Båter av eldre dato har ofte førerstoler som begynner å bli slitne og som egentlig er ”gått ut på dato”. Jens Sagen A/S i Kristiansand produserer og importerer førerstoler av mange typer. Bl.a. serien Pilot som omfatter fem modeller og som har understell fra amerikanske Springfield Marine. Førersetet på bildet kalles Pilot 57 og har oppfellbart sete og passer dermed bra for den som vil alternere mellom å stå og sitte underveis. Setet finnes i grått og hvitt og har målene 480 x 560 x 570 mm (høyde, dybde og bredde) og koster i underkant av kr. 5 000.
Har man plass til et dobbeltsete, kan den nye doble førersofaen med lettstelt vinyltrekk fra Springfield Marine være et alternativ. Den er 94 cm bred og ryggen (40 cm høy) kan vendes. ”Sofaen” er justerbar i høyden fra 37 til 50 cm og har en innebygget ”støtdemper”.
Opplysninger: Jens Sagen A/S. Tlf.: 38 18 31 11.
Eksklusiv kartplotter
Geonav 11 Flash kartplotter med 11 tommers fargeskjerm er konstruert for enkel montering om bord , enten med brakett eller fast i dashbordet. Denne kartplotteren er i følge importøren den første på markedet som har den nye NMEA 2000 som standard. En ny type panel gjør det mulig å fjernstyre autopiloten direkte fra plotteren.
Plotteren benytter Navionics Compact Flash kartkassetter med lagringskapasitet opp til 128 megabytes. Det muliggjør lagring av mange ulike kart på en enkel kasett. Importøren mener kartplotteren kan brukes på en PC (se for øvrig side 80 i denne utgaven) og utgjør da en personlig ”harddisk” som kan lagre all slags digital informasjon som for eksempel seilingsruter, Word dokumenter, e-mail, digitale fotografier og mye annet av nyttig og underholdende data.
Geonav 11 Flash koster ca kr. 33 000 og importeres av Telmo Control A/S i Oslo.
Tøffe båtklær til store og små
Vår-og sommerkollesjonene H2O er sporty og i klare farger. Materialene er bomull og ull kombinert med moderne tekstiler. Jentekolleksjonen er feminin med kroppsnære plagg i pastelle farger som rosa og i nye lettstelte materialer. Passformen skal kunne tillate både løpetur på stranden, sykkelturer og jobbing med forskjellige aktiviteter ombord.
Herrekolleksjonen streber etter en avslappet stil i komfortable og sporty plagg med god brukervennlighet. Avslappet eleganse i design gjør en rekke av plaggene aktuelle til sommerens uformelle sosialiteter.
Sortimentet består av T-skjorter, shorts, collegeplagg, langbukser, ytterklær, badetøy, undertøy, sko, bager og tilbehør. De klassiske fargene blått, hvitt, seilerrød, grå og natur er fortsatt dominerende, men en rekke andre friskere fargetoner er kommet til. Gult, orange, turkis, grønt og pastelltoner er et friskt supplement .
Opplysninger: Signal Buksesnedkeren i Kragerø. Tlf.. 35 98 28 28.
Hawaiis første superhavn
Der skulle vi ha vøri, du! Denne havnen er den første i sitt slag på Hawaii. Den ligger på østsiden av øya Oahu og heter Ko Olina Resort and Marina. Kommer man hit med en megayacht eller sportscruiser, ønskes man hjertelig velkommen til fasiliteter og rekreasjonsmuligheter som ligger i en klasse for seg. Området tilhørende marinaen er enormt og bryggeanlegget er utstyrt med alt en amerikansk båteier har av utrustning på sin egen bryggeplass hjemme, som f.eks strøm, ferskvann, kabel TV, og telefonkontakt. Her kan man enkelt få vasket tøy, leie hvilerom, dusjer, kjøpe piknikkurver ferdig pakket fra en stor velassortert delikatessebutikk.
Bryggene har totalt 270 plasser i størrelsesorden fra 9 meter til 18,3 meter i bredden(!). Her er selvsagt bunkers. Nord for marinaen kan man fra fjellsidene oppleve fantastisk panoramautsikt og vakre solnedganger. Det er allerede planer om utvidelser av havneanlegget med enda flere gjestende megayachter. Rett i nærheten av marinaen ligger et eksklusivt feriesenter med spa og ikke minst, golfbane. Her er tilbudene mange når det gjelder havfiske med skipper og andre utflukter til sjøs man ikke ønsker å gjøre fra egen båt.
Vi har vært på de fleste øyene på Hawaii og sett mange små lokale havner uten særlig service. Dette anlegget er unikt i et så vakkert og frodig øyrike hvor det virker som om alle lever i harmoni. Rasediskriminering og snobbisme er fremmedord på disse herlige Hawaii-øyene.
Opplysninger: Internett: www.bellingham-marine.com
Elektrisk trimplan for de små
Lencos produserer elektrisk drevne trimplan som i følge forhandleren er svært enkle å montere med kun en kabel til sylindrene, som er produsert i UV-bestandig Celanex og rustfritt stål. Trimplanbrakettene er også i rustfritt. Et komplett sett inneholdende sylindre, trimplan, instrument og kabel koster kr 6 495 for båter opp til 6 meter.
Opplysninger: Byggplast & Båtprylar. Tlf.: 0046 8880175.
Lenser med napp
i fortøyningene
Denne nye norske oppfinnelsen er en lensepumpe som trekker ut mellom 5 og 20 liter vann i timen ved hjelp av båtens bevegelser. Pumpen er ideell for båter som ligger uten daglig inspeksjon – selv om de er selvdrenerende, den er midt i blinken for hyttebåten, med andre ord. Dessverre skal det ikke mer enn et løvblad eller annen møkk til før båtens egen selvdrenering tettes til. Da gjør denne pumpen jobben ved at den tar et ”pump” hver gang båten napper i fortøyningen forut eller akterut. Den er solid bygget i syrefaste materialer og du får kjøpt den for kr 799,-.
Opplysninger: Norpart A/S tlf. 67 12 12 11. På Internett: www.norpart.no
God på bunnen
At små trange sund som tidligere var farbare, gror igjen har vi vel alle opplevd, men også at det blir grunnere rundt vår egen brygge. Løsningen er da å mudre, noe som ofte kan bli en kostbar og omfattende affære. Det svenske firmaet Dorotea Mekaniska AB presenterte på båtmessen i Stockholm en liten mudderpram påmontert en mudderpumpe som gjør mudringen litt enklere. Med en så liten mudderpumpe blir dessuten miljøkonsekvensene mindre omfattende, mener produsenten.
Den lille ”lekteren” som bærer pumpen har betegnelsen Truxor DM 4700 B og har eksistert siden 1996. Produsenten har tilpasset den en rekke redskaper, som for eksempel graveaggregat og vannklippeaggregat som brukes under vedlikehold av havner og strandlinjer.
Flere opplysninger om mudderpumpen og ”lekteren” får du hos Dorotea Mekaniska AB, Sverige, telefon 00 46 0942 106 41, Internett: www.doroteamekaniska.se
Nostalgiske skrog med vannjet
Det er interessant å følge de internasjonale trendene når det gjelder hva folks oppfatning av hva som er en ”ordentlig” båt. Mange båteiere ønsker seg strammere skroglinjer enn det vi i dag av og til må kalle for såpestykker. To kjente konstruktører og båtbyggere i Australia satser nå på en serie modeller som er en blanding av Australias egne fiskebåter og Nord Amerikas klassiske salongbåter. Skrogtypen er beregnet for innaskjærs bruk og vil nok bli klassifisert i kategori C.
Den største er 36 fot og toppfarten er beregnet til 30 knop. Alle modellene bygges i lette komposittmaterialer og skal motoriseres med de nye lette dieslene fra Yanmar og Hamilton vannjet. Modellene er i størrelse 24, 28 og 36 fot.
Opplysninger: Robert Hick & James Byrne, e-mail: rhick@hickmarine.com.au
Bare ribber
Ribex er en båtutstilling for bare ribber som medio mai presenterte over 100 ribber fra ulike deler av verden. England, Italia, USA og New Zealand var sterkt representert under messen som holdes i Southampton. Messen er lagt opp til at folk kan få prøvekjøre det de måtte ønske.
De ”hotteste” nyhetene var en 12 meter katamaran rib fra Panthercat som like etter messen skulle gjøre rekordforsøk rundt Storbritannia. Yamaha viste to nye modeller fra sin Yam-serie. Arctic 24 fra Halmatic var til stede og en ny produsent, Phantom Evolution presenterte sin 8 meters lynsraske modell. En rib fra Marlin var utstyrt med den nye 1,7 liter 129 hk diesel fra Sowester. Den samme motoren var også montert i en ny ekstremrib fra Humber Inflatables. Denne dieselmotoren er spesielt konstruert for ribber.
I år foregikk evenementet fra 18 – 20. mai og besøkstallene og interessen var gigantisk. Ribber har lengre tradisjoner og mer aksept på kontinentet enn her hjemme, men vi kommer sterkt etter...
Ryds 725 WR:
Første med motoren inni
Ryds har i alle år vært en jolle- og småbåtprodusent med påhengere på hekken. Nå har fabrikken lansert den første båten med innenbordsmotor. En 24 fots walk-around med en minilugar under styrekonsollen og hardtop over konsollen.
Ryds viste fram prototypen nylig og etter prøveturer er man nå i ferd med å forandre skroget noe samt eksperimentere ytterligere med forskjellige motorvalg og vektfordelinger før båten slippes på markedet i slutten av august eller begynnelsen av september. Sjøegenskapene er vi foreløpig ikke veldig imponert over. Her har Ryds en jobb å gjøre med vektfordelingen fordi båten virker veldig baktung, noe som oppleves spesielt mye i litt sjø. Motoren som satt i båten vi prøvekjørte var en Volvo Penta GSI 5,2, en bensinmotor på 205 hk.
Båten virker ellers bra gjennomtenkt med tanke på at det skal være en walk-around, og får man justert sjøegenskapene, kan dette bli et fint alternativ til skjærgårdsjeepen. Prisen er ikke fastsatt ennå, men ca. 400.000 kroner er antydet, litt avhengig av motorvalg.
Data
Lengde | 7,25 m. |
Bredde | 2,50 m. |
Vekt m/ motor | ca. 1.600 kg |
Produsent | Ryds Båtindustri AB. Tlf. 0046 459 39700 eller https://www.rydsbatar.se |
Scand 3500 med flybridge
Bedriftens flaggskip Scand 3500 er ingen ny modell, men den har gjennomgått diverse endringer/forbedringer de siste årene, både ute og i interiøret. På Sjølystutstillingen ble båten for første gang presentert med flybridge, en løsning som dekket til store deler av uteplassen akter. For Scand er dette et tilbud til folk som vil sitte høyt, og rent linjemessig sett så det slett ikke så galt ut.
Sealine i solen
Sealine lanserte i april sin hittil største sportscrusier, S48. Den er storesøster i familien som allerede består av S41 og S43. En langstrakt og lekker dame som er prydet med en del nyvinninger – i etter hvert kjent Sealine stil.
TEKST : ATLE KNUTSENS48 ble vist for pressen på innsjøen Lago Maggiore i Italia noen solfylte dager - det perfekte vær for denne type båt som gir mest av seg selv når solen skinner og inviterer til lange bølgeritt, time etter time. Sealine legger vekt på å ligge i fremste rekke når det gjelder å utvikle nye løsninger, og på deres nyeste modell er det særlig badeplattformen som påkaller interesse. Den er tilsynelatende integrert i skroget, men kan faktisk heves og senkes hydraulisk i vannet og fungerer som en gedigen badetrapp. Plattformen har også krybbe til lettbåten slik at den totalt sett lever opp til betegnelsen ”Sealine Watersports Platform”.
Den nye Sealine-modellen har mange elementer til felles med sine mindre søstre S41 og S43 (henholdsvis med og uten drev). Karakteristisk er den såkalte biminitoppen som er en krysning mellom hardtop og kalesje, av produsenten også kalt Solar Protection System – SPS. Biminitioppen har en stor elektrisk luke, men inneholder også stueplass for kalesjene og kan dessuten utstyres med airconditioner. I planløsning og materialvalg er det lagt vekt på eksklusivitet ombord i S48, med bruk av mye kirsebærtre og eik. Den har dessuten mye standardutstyr, som teakdørk i cockpiten, tilrettelagt kontorenhet i eierlugaren, to store baderom og en stor og rikt velutstyrt bysse. Utendørs er det en walkaround barløsning med elektrisk grill og kjøleskap i cockpiten. Både i salongen innendørs og i cockpiten er det spiseplass til 8-10 personer.
Sealine S48 er en båt som trives godt i hastigheter rundt 30 knop, og som med et dypt og skarpt 22° V-bunnskrog egner seg for lange og behagelig etapper også utaskjærs. Båten leveres med to motoralternativer, nemlig doble Volvo Penta 74P EDC motorer på hver 480 hk med strake aksler, eller doble Cummins QSM11 som yter 635 hk hver med V-drev. Volvo Penta-motorene gir klart den mest vitale opplevelsen, men med ca. to knops lavere topphastighet enn de ca. 35 knop Cummins kan by på. Cumminsene er på sin side motorene for den type lang ”cruising” som etterspørres på det amerikanske markedet.