utgave nr 14 2007
Mye varme -lavt forbruk
Mye varme -lavt forbruk
Send båten din noen varme tanker på den kalde årstiden. Tanker om å installere varme. Tanker om å fornye det gamle systemet. Eller tanker om å montere flere varmekilder.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH.LØKEN
Ikke la det bli med tanken. Varme og vann er de to viktigste komfortelementene i en båt. Vi stiller stadig høyere krav til å ha det godt om bord. Og i takt med klimaendringene er det stadig flere av oss som utvider sesongen – i begge ender. Og enda flere har fritidsbåter til helårsbruk, litt avhengig av hvor i landet vi bor.
Gammel løsning
De fleste bobåter har en eller annen form for varme om bord, og vanligst har vært – og er – dieseldrevet luftvarmer. Det er ingen ting i veien for at den gamle Ardic-en eller Eberspächeren fra tidlig 80-tallet fortsatt er full av futt, men tiden er muligens moden for en aldri så liten overhaling.
Før du gjør jobben med å trekke nye slanger, bør du være sjekke om varmeren fortsatt er liv laga, eller om det er nødvendig med et verkstedsbesøk for å sjekke tilstanden. Eller kanskje skifte den ut.
Etter flere års bruk kan sot ha festet seg på varmeveksleren. Sot isolerer og svekker varmeeffekten. Sannsynligvis har du ikke merket at effekten er blitt dårligere, for dette har skjedd sakte, men sikkert over flere år. Sjekk og rengjør flammevakt i varmeren. Den må være intakt. Sjekk også glødepluggen regelmessig. En god glødeplugg bidrar til rask start.
Sannheten er at mange kvier seg for å ta seg inn i varmeren, for den kan være plassert på de trangeste og rareste stedene. Den må være plassert i et ”tørt” og luftig miljø hvor det også er skikkelig tilgang til luft. Er du først i gang med å fornye din gamle varmer, bør du vurdere å trekke en isolasjonsstrømpe utenpå alle varmluftslagene. Det noen få hundrelapper. Det krever selvsagt litt arbeid med demontering og montering, men isolasjonen hindrer mye varmetap under veis til rommene hvor uttakene er plassert.
Nå som båten skal i opplag eller inn i en roligere sensesong, kan du benytte muligheten til ettermontere en slange med lyddemper. Sannsynligvis har du en annen dimensjon på slagen ut av den gamle varmere enn standard dimensjon på de nye, men problemet løser du med et overgangsstykke som er enkelt å få tak i. Slagen med lyddemperen monteres så nært inntil varmeren som mulig
Nytt og strømsparende
Spørsmålet er hvor mye arbeid og penger du vil legge i fornyelse av et gammelt system. Etter 25 års bruk er det kanskje ikke dumt å tenke nytt. Det koster noen kroner, men til gjengjeld er du sikret en mer moderne og driftssikker løsning som fremfor alt ikke er den samme strømtyven som sin forgjenger. Det er Eberspächer, Wallas ,Webasto og Mikuni som dominerer markedet, med Eberspächer som den største.
- Selv om prinsippet rundt en luftvarmer ikke er endret siden de første kom på markedet, har teknologien gjort store fremskritt. Enhetene er blitt kraftigere, men er mindre i størrelse. De to viktigste forbedringene er en kraftig reduksjon av strømforbruket, og meget støysvake viftemotorer. Det sier daglig leder i Termomarin, Kjell Øivind Evensen, distributør av tyske Eberspächer.
Vi bruker Eberspächers D4 som et eksempel, det er en varmer som selv regulerer effekten i fire trinn fra 4000 watt og opp til 1000 watt. Det finnes både større og mindre luftvarmere på markedet, men denne er typisk for bobåter opp til cirka 35 fot. I større båter kan en 5500 watts varmer være å anbefale, om den skal arbeide alene. En 4000 watts enhet er stor nok også i større båter, om den er en av flere varmekilder.
Tilbake til hovedpoenget, strømforbruket. Hva er hovedforskjellen på gammel og ny luftvarmer? Tidligere modeller var termostatstyrte. De trekker mye strøm i glødefasen. I dag starter luftvarmeren på full styrke. Herfra justerer den seg ned til innstilt temperatur. Det blir lange intervaller mellom start og stopp, noe som i seg selv er positivt for strømforbruket. Det er her gevinsten ligger. Om effekten for eksempel er på 1000 watt, krever luftvarmeren bare 7 watt. Det er mindre enn forbruket på en lyspære. En kuriøs sammenligning med en gammel Ardic. Ved 3000 watt krever Ardic-en 40 watt. Den nye dieselvarmeren fra Eberspächer bare 24 watt. Dette er besparelse under bruk, men med færre start/stopp gjør den ytterligere besparelser. Et nytt system trekker med andre ord bare halvparten av strømmen, i forhold til et gammelt.
Støysvak
Den neste nyvinningen er altså reduksjonen av støy. Moderne varmere har to lyddempere, både inn og ut av forbrenningssystemet, og bidrar utvilsomt til ytterligere komfort. Luftvarmeren er plutselig blitt ganske lydløs, sammenlignet med sin forgjenger. Selv om de nye luftvarmerne er kraftigere enn de gamle, er de mindre i volum. Det gjør installasjonen enklere, men fortsatt er det viktig med god luft i miljøet og muligheter til å fjerne panserlokket over for å gjøre adkomsten til de vitale delene enkel. Å kjøpe en ny varmer til den gamle båten oppleves nok som en større utgift enn å bake den inn i pakken på ny båt. Men du får en komplett løsning til en normal familiebåt for ca. 14.000 kroner.
Ikke til helårsbruk
Er du helårsbruker, eller skal bo i båt, kan du ikke basere deg på luftvarmeren alene. Den er konstruert for å ta toppene, og kobler seg inn og ut noen timer om dagen. Den egner seg lite for kontinuerlig bruk. En vintersesong blir fort 3-4000 timer. Det vil slite på luftvarmeren og kreve uforholdsmessig mye vedlikehold.
Løsningen da er en vannbåren varme, koblet til radiatorer strategisk plassert. En slik løsning sikrer også tilgangen på varmtvann gjennom vinteren. Et sentralvarmesystem kobles sammen med motorens kjølevann, men ved hjelp av en varmevesksler kan det også separeres fra dette systemet når motoren ikke er i bruk og selv produserer varme. Med vannbåren varme er du sikret en jevn fordeling av en behagelig varme. Dette er et dyrere system å installere, men betydelig rimeligere i drift. I mindre båter kan det også være en praktisk utfordring å få plassert radiatorene.
Defrosteren avlaster
En tredje mulighet er å kombinere varmekildene med en effektiv defroster som fordeler varmen ved hjelp av gode vifter. Dette er også en strømsluker om motoren ikke går, men ved vinterbesøk i havner med landstrøm er også det problemet løst.
I båt utelukker ikke det ene, det andre. Det blir mer og mer vanlig med flere og forskjellige varmekilder – og alt til sitt bruk. Bruk tid og litt penger på varmen om bord. Komfort skaper trivsel. Den har vi fortjent i dette kalde båtlandet.