utgave nr 6 199

NB 840

Publisert Sist oppdatert
NB 840

HYTTEBÅTEN

Av Hans Due

NB 840 er en av de mest gjennomtenkte "bakveggbåter" vi har vært ombord i. Fremfor alt er det utrolig god plass ombord. Dette er en båt man kan bo i hele sommeren. Sjøegenskapene er det ingenting å si på. Støyisoleringen er meget vellykket.

NB Marine kom med sin første modell for bare få år siden. 740 heter den, og den produseres fortsatt. Men det er store­søsteren 840 som har overtatt markedet, og det ikke uten grunn.
Denne planende 28-foteren er hele 3,40 meter bred. Den har mange fine planløsninger. Litt billig på enkelte detaljer riktignok, men hovedinntrykket er bra.

SALONG/STYRHUS

Kombinert salong og styrhus er båtens viktigste oppholdsplass. Det består av førerplass, bysse og en stor U-sofa rundt et bord. Konvensjonelt oppbygget, men uten noen slags halvgode fiksfaks løsninger.
Den store U-sofaen kan omgjøres til dobbeltkøye. Bordet svinges ut, den midterste benken trekkes frem og passer inn der bordet var. Under denne benken er det en stor kasse til sengetøy.
Det er lyst og luftig i salongen. Veggene er polstret med lys skai, og i taket er det stoffimiterte plater. Vinduene er svakt sotet. I taket er det en kjempestor skyveluke som går over hele bredden av styrhuset og halvveis akterover. Luken er lett å få opp og glir greit på skinner oppå styrhustaket.
Interiørbelysningen består av to lysstoffrørslamper i taket og en lampett på akterskottet. Det er full ståhøyde hele veien. Under dørken er det et enormt stuerom hvor det til og med er montert lys. Bra!

BYSSE

Det er rikelig med skuff og skapplass. Fire skuffer under førersetet, fire skuffer under kokeapparatet, et stort skap under oppvaskbenken pluss en liten skjærefjøl og en bitteliten skuff over skapet.
Wallas Safeflame kokeapparat er standardutstyr. Oppvaskkummen er i stål med et stålbrett for avsetting av oppvasken. Gjennomtenkt og hensynsfullt! Armaturet er imidlertid i spinkel plast. Hvorfor ikke satse på vanlig rørleggerar­matur?
Førersetet er skrudd fast i benkepla­ten over skuffseksjonen. Det ville bli mye bedre arbeidsplass i byssa hvis førersetet hadde vært til å vippe opp. Det er ingen ventilasjon i forbindelse med byssa. Alle vinduer er faste, og det er ingen vifte i taket. Imidlertid er byssa like ved utgangsdøren, og den store takluken kan i verste fall åpnes for rask utlufting.

FØRERPLASSEN

Førersetet er behagelig å sitte i. Det kunne godt vært regulerbart i lengderetningen, men da kommer man i konflikt med bysseløsningen. Du har god sikt rund baut uten døde vinkler av betydning.
Tre vindusviskere er standard. Viskermotoren på førersiden bør plasseres på motsatt side av de andre slik at også denne får fullt utslag. Denne viskeren klarte nemlig ikke å holde mer enn halvparten av ruten klar. Radiatorvarmer og defrostervifte er standard på denne båten. Fantastisk! Få med vindusspylerne i standardpakken også.
Gass-/gearreguleringen er ok plassert når man sitter, men står du og kjører, er den for lav. Rattet kunne kanskje vært litt skråstilt, men det er en smaksak.
Bryterpanelet er skjult bak rattet på styrbord side, og skal flyttes over på babord side. Oljetrykksmåler, oljetemperaturmåler, logg og trimvinkelindikator er montert i konsollen foran kartbordet. Turteller, voltmeter og kjølevannstempera­tur samt tenningsnøkkel og alarmlys er ved siden av rattet. Trimplansbryterne er foran gass/gir-hendelen og for lavt plassert. Trimplan er ikke standard, men burde vært det. Kompasset er montert i taket i siktelinjen. Bra!
Kartbordet burde vært skråstilt, for slik det står nå, ser du ikke kartene ordentlig uten å stå. Dessuten gir plexiglassruten over kartbordet generende reflekser. Ved fotbrettet er det en luke inn til sikringsboksen. Det er to 12 Volt-uttak, ett på dashbordet og ett i tak-konsollen.

TOALETT

Toalettrommet er forholdsvis enkelt å holde rent. Materialene er i hvit laminat. En del av rommet er dessuten støpt sammen med innerlineren. Det er ståhøyde for folk opp til ca. 175 cm. Du sitter ok på doen som forøvrig er i billigste utgave med både lokk og skål i plast. Tannglassholdere, dorullholder og såpekopp er på plass.
Plastvasken er felt inn i en benkeplate. Armaturet er i hvit, spinkel plast og noe knotet plassert. Kunne med fordel stått lenger inn på platen. Det er skap med skyvedør og speil over og under vasken samt et lavt, men dypt skap inn i skottet mot førerplassen.
Ventilasjon foregår via ventil i vinduet. Den virker bra så lenge båten er i fart, men ved stilleligge er den ikke særlig effektiv. Det mangler 12 Volt-uttak. Lyset er plassert over vasken i steden for over speilet. Døren inn til toalettrommet er en skyvedør som funksjonerer ok.

LUGARER

Som standard leveres denne båten med en dobbeltlugar som går inn under U-sofaen i salongen og en salong i baugen med V-sofa og senkbart bord. På vår testbåt var imidlertid salongen i baugen omgjort til en stor dobbeltkøye, hvilket vi hadde mer sans for. Det eneste som manglet var en dør inn til denne lugaren i steden for et forheng.
For å komme inn i lugarene og til toalettet, må du gå ned to trapper fra hovedsalongen. Bak hvert av disse trappe­trinnene skjuler det seg en skuff. Smart!
På styrbord side i den forlugaren er det et klesskap med avsettingsplass på toppen. Her er også 12 Volt-uttak, og det er god plass til å sette fra seg for eksempel en reise-TV. Under benkene er det små skap, og slik denne båten var innredet, ble det stor stueplass under dobbeltkøya også.
Skrogsidene er polstret med korthåret pusestoff, mens taket er i stoffimiterte plater. Det er to lyspunkter i taket samt en sotet plexiglassluke. I skrogsiden er det vindu på hver siden som slipper inn tilstrekkelig lys.
Dobbeltlugaren, som går inn under hovedsalongen, har de samme materialer som den i baugen. Også her er det full ståhøyde og plass nok til å kle av og på seg. På skottet inn mot lugaren forut er det et stort speil. Det er to lyspunkter i denne lugaren, men ingen er plassert over speilet.
Ventilasjonen er forholdsvis bra med en ventil i vinduet i skrogsiden, en lufteventil midt på skrogsiden og en ventil inn til det kjempestore stuerommet under hovedsalongen. Dette stuerommet er også ventilert.
Her er også gjort plass til en sittebenk som skjuler et lite stuerom. Greit til av- og påkledning. I skrogsiden er det langsgående hyller for oppbevaring av småting. Noe skikkelig klesskap finnes ikke, og det er vår eneste innvending i dette rommet.

UTEPLASS

Uteplassen er ren og ryddig. Antisklimønster på dørken, og kun en stor luke ned til maskinrommet. Døren mellom uteplassen og hovedsalongen er en skyvedør med plexiglass og treverk i en aluminiumsramme. I sideskottene er det små stuerom. Likeledes under benken akterut.
Inn- og utstigning skjer helt uproblematisk via en leider som kan flyttes fra den ene siden til den andre. Patenten er enkel, men funksjonell. Eieren av vår testbåt hadde montert inn lys i sideskottene. En god ide hvis man liker å fiske i kveldsmørke. Da har man oversikt over fiskesnørene.
Rundt hele uteplassen er den en solid griperekke i rustfritt stål. En liten utsparing i akterspeilet fører deg ned til badeplattformen som er ren og fri for andre ting enn en bade©/redningsleider. På dollbordet ved skottet inn til hovedsalongen er det en hånddusj i samme skrøpelig plastmateriale som armaturen inne.

SKROG/DEKK

To kryssholt forut, to midt på båten og to akterut er bra. Alle i utmerket kvalitet. Langs styrhuset går det solide griperekker. Pulpiten er passe høy og ender i en passe stor åpning på baugen. Her finnes også en drenert ankerboks av riktig størrelse. Hele fordekket er støpt i antisklimønster, noe som gjør det behagelig og sikkert å ferdes der, i likhet med det brede og sikre dollbordet. Over styrhustaket går en lav targabøyle som er feste for topplanterne og diverse antenner.

MOTORROM/TEKNISKE INSTALLASJONER

Den store luken på akterdekket fører ned til motorrommet. Luken er utstyrt med gassdempere, og brønnen rundt luken er drenert.
Motoren er pakket inn i en godt isolert kasse som med få håndgrep kan demonteres for service og reparasjoner. Foran motoren er drivstofftankene i plast som er stemplet opp med en aluminiumsbjelke. Ved siden av drivstofftanken står septiktanken, og her er også pumpen til septiktanken. Vanntanken er til babord, og forenom den er en støpt batterikasse med plass til fire 105 ah. batterier.
Motorrommet er ryddig og ordentlig. Alle kabler og slanger er lagt opp i gater. Elektrisk lensepunmpe er standard og montert under motoren i forkant. Bra! I tillegg er det montert to lysstoffarmatur i motorrommet, noe som gir deg meget godt arbeidslys. Ved 2000 omdreininger målte vi en ladespenning på 14,3 Volt på batteriene, og det får godkjent karakter.

KJØREEGENSKAPER

Båten går fint både i motsjø, medsjø og sidesjø. Den stamper litt i motsjø på grunn av det brede skroget, men det er ikke særlig generende.
Det er ingen klar planingsterskel. Båten går lett ut av vannet. Den hydrauliske styringen er meget behagelig. Båten snur på en femøring. Den er enkel å manøvrere også akterover.
Trimmer du drevet helt ut for optimal gange, vil propellen kavitere straks du begynner å svinge. For å unngå dette, må du trimme drevet helt inn igjen, ellers faller båten i hastighet umiddelbart, og propellen blir bare stående og trekke luft. Trimplan er ikke standard, men burde være det, for båten legger seg ganske lett over mot vinden.
Båten er meget stabil til tross for sin store høyde, men under sakte fart må du gjete den hele tiden, for da er retningsstabiliteten dårlig. Vi teste båten med en 180 hk. Mercruiser dieselmotor, men kunne kanskje ønsket oss 220-hesteren i steden.

KONKLUSJON

Det er helt tydelig at NB Marin på Askøy utenfor Bergen har suget erfaring etter hvert. NB 840 fremstår som et fullgodt produkt som bare trenger opprustning på de aller minste detaljene, så som armatur og toalett samt småjusteringer ved førerplass. Båten er usedvanlig romslig, en god sjøbåt, og den kan godt brukes som bobåt hele sommeren og gjerne også i kaldere årstider dersom man har installert varme.

FART/STØY

Båten er målt med en Mercruiser Diesel D219 Turbo AC på 180 hk. En mann ombord og ca. 130 lt. drivstoff og 50 lt. vann. Støy er målt ved førerplass med lukket dør. Støynivået er generelt sett meget lavt.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
340025,183,8
310021,280,2
280018,577,6
250013,675,7
220010,271,7
1900 8,570,8
1600 7,769,2
1300 6,268,2
1000 5,366,9
600 4,065,3

DATA
Lengde:8,40 m. uten nebb og badeplattform.
Bredde:3,40m (3,30 m. inne)
Vekt:3500 kg.
Drivstoff:260 lt.
Vann:200 lt.
Pris m/ 180 hk.
Mercruiser diesel:Kr. 564.000,-
Produsent:NB Marine A/S, 5328 Herdla. Tlf: 05-14 68 30.