utgave nr 4 2007
Nyheter april 2007
Nyheter april 2007
Med soltak og "garasje"
Franske Jeanneau får et stort modellutvalg av motorbåter etter hvert. Nyeste modell på programmet er modellen Prestige 42 S, som er den første i en serie av såkalte Sport Top-modeller som kjennetegnes ved et stort, elektrisk drevet soltak.
Som navnet tilsier, er båten en 42-foter designet av det anerkjente italienske designfirmaet Garroni Designers. Foruten to store lugarer med dobbeltkøyer i begge, to separate dusjrom/toaletter og en romslig salong med bysse under dekk, har båten også en liten garasje akterut for oppbevaring av slepejolle. Totalt er det muligheter for 6 køyeplasser.
Det er også en stor salong og førerplass under hardtopen med det store soltaket. Skroget er bygget spepsielt for Volvo Pentas IPS-drev og standard motorisering er 2 X 370 hk. Volvo Penta-motorer.
Data:
Lengde totalt13,20 m. |
Skroglengde11,98 m. |
Bredde4,16 m. |
Drivstoff920 liter |
Ny i SUV-klassen
Finske Grandezza, som produseres av Finnmaster, har vært svært ekspansive de få årene de har holdt på. De har allerede lansert flere vellykkede modeller, særlig 31 OC og DC. Nå har de tatt steget over i den finske SUV-klassen og lanserer nå i vår Grandezza 28 WA, som blir en direkte konkurrent til Askeladdens 805 Commuter. Men også på hjemmebane vil Grandezza 28 WA måtte bryne seg mot blant andreNordstar Patrol 28 og Targa 27.1.
Ifølge Yamaha Motor-Scandinavia, som distribuerer båtene gjennom sitt forhandlernett, skal båten skille seg fra konkurrentene gjennom rundere former og et mer ”tidsriktig design”. Akkurat som de populære SUV’ene på landeveien, skal den nye Grandezzaen passe like godt til oljehyre som til slips. Med sentermontert styrehus og gode for-, akter- og sidedekk, har båten mye praktisk uteplass, samtidig som man kan lukke dørene bak seg i styrhuset og benke seg ved en komfortabel førerplass. Produsenten lover nemlig at førermiljøet skal være spesielt gjennomtenkt, med blant annet to gode stoler og skreddersydd plass for en 12 tommers kartplotter. De to stolene kan vendes mot et bord og en L-sofa på babord side.
Under dekk forut har båten en dobbelkøye samt en dobbel stikkøye under salongen. Toalettrommet ligger under dekk på styrbord side, mens en liten bysse er plassert ved nedgangen på babord side.
Det mest aktuelle motoralternativet i Grandezza 28 WA vil antakelig være en Volvo Penta D6-310, men hele D6-serien vil bli tilbud som standardmotor. Den vil også være tilgjengelig med Volvo Penta D3-190 i dobbelmontasje.
DATA: GRANDEZZA 28 WA
Lengde:8,40 meter
Bredde:3,00 |
Antall personer:8 |
Diesel:440 liter |
Vekt:Ca 4.000 kg |
Opplysninger:www.yamaha-motor.no |
Forlenger sola
Holms innredning lanserer i år en ny versjon av velkjente Sun 33 – som har fått navnet Sun 33/1035. Nybåten er forlenget i badeplattformen og har fått frisket opp det ytre designet, blant annet med ny flybridge og buet frontrute. Innvendig har båten ny førerposisjon, men planløsningen er den samme som tidligere, med køyeplass til seks personer. Skroget over vannlinjen er noe forlenget med, med undervannsskroget er det samme som den utgående modellen Sun 33. Følgelig blir også den nye versjonen tilgjengelig med både drev og strak aksel. Drevversjonen tilbys både med Volvo Penta-motorer i D6-serien, inkludert den minste versjonen D6-280. Strak akselversjonen vil fortrinnsvis bli tilbudt med Yanmar-motorer.
DATA: SUN 33/1035
Lengde: | 10,35 meter |
Bredde: | 3,40 meter |
Diesel: | 475 liter |
Vann: | 295 liter |
Vekt: | Ca 5.000 kg |
Pris: | Ca 1.700.0000 kroner |
Opplysninger: | www.holms.no |
Klassiker blir ny
Den nye Saga 310 som vi skrev om i desembernummeret, ble for første gang vist fram i Norge på båtmessen Sjøen for alle. Dette er i følge Saga selv en moderne oppfølger til klassikeren Saga 29 (kåret til årets båt av Motor Boat Monthly i England i fjor) som har vært på markedet i mange år.
Nykomlingen 310 er en bobåt med en romslig dekksalong og større takluke i hardtop med mulighet for full åpning. Alternativt kan det også leveres en tettere båt med glassfiberdeksel som skyveluke. Det er lagt vekt på å utvikle en båt med en mer moderne design både utvendig og innvendig, bl.a. med større vindusflater.
Forbedrede fartsegenskaper gir båten en marsjfart opp mot 20 knop. Det er i følge produsenten lagt stor vekt på drivstofføkonomien.
Sittegruppen akter er romslig og gir god sitteplass til 10 personer. Babord side av sittegruppen gjøres med enkle grep om til en stor solseng. Selv med solsengen oppslått er det godt med sitteplasser og åpen passasje for inn- og utstigning. Det er Eivind Amble i samarbeide med Saga Boats på Selje som har designet den nye 310.
DATA: SAGA 310
Lengde:9,43 meter
Bredde: | 3,25 meter |
Diesel: | 420 liter |
Antall personer: | 12 |
Vekt: | Ca 4.300 kg |
Pris: | Fra 1.298.000 kroner |
Opplysninger: | www.sagaboats.no |
Sylinderrekord
Et halvår etter at Suzuki lanserte verdens største utenbordsmotor på 300 hk, bryter nå Yamaha rekorden med sin F350 - verdens første firetakts utenbordsmotor med V8.
Den nye motoren er utviklet fra bunnen av, og altså ikke basert på motorblokk og deler fra bilindustrien. Sylindrene med en volum på 5,3 liter står i en V-form på 60 grader, og i kombinasjon med Yamahas spesielle eksossystem som leder eksosen i kanaler mellom sylindrene i stedet for et separat eksossystem på yttersiden av blokken, gir dette motoren relativt beskjedne ytre mål.
Disse største utebordsbamsene hører naturlig hjemme på akterspeilet til båter i 35-40 fotsklassen, noe som også stiller krav blant annet til motorenes ladekapasitet. Dette skal ikke være noe problem med den nye F350 – som har en dynamo som yter 40 amp allerede ved 1.000 omdreininger i minuttet.
Pressemeldingen fra Yamaha forteller at den nye motoren skal ha et dreiemoment som er nær det dobbelte av produsentens 250 hk V6-motor, hvilket gir muligheten til å øke både bladareal og diameter på propellene betraktelig.
Motoren har fireventilsteknologi, variabel ventilstyring og doble overliggende kamaksler. F350 har også ”fly-by-wire”-løsning, hvilket vi si at alle motorinstrumenter og ikke minst kontrollboksen kobles til motoren ved hjelp av én enkelt kabel.
DATA – YAMAHA F350
Motortype:Firetakt V8
Sylindervolum | 5,3 liter |
Effekt: | 350 hk ved 5.500 o./min. |
Dynamo: | 40 A ved 1.000 o./min. |
Gearutveksling: | 1,73:1 |
Vekt: | 365 kg |
Opplysninger: | www.yamaha-motor.no |
Varmeteppe
Tyske Termaflor har laget et gulvteppe med innlagte varmekabler. Varmen i teppet drives av 12 volt med en belastning på 180 watt pr. kvadratmeter. Overflatetemperaturen holder seg mellom 24 og 30 grader Celsius. Prisen sies det ikke noe om foreløpig. Ytterligere opplysninger: info@termaflor.de
Norge på to brikker
I mars måned kom nye oppdateringer til Navionics Gold-kartene i serien XL9. Nå kan du seile hele norskekysten, hele den svenske vestkysten, store deler av Danmark ned til Nord-Tyskland og til Shetland med bare to kartbrikker. Den ene kartbrikken dekker området fra Nord-Tyskland og opp til ca. Trondheim, mens den andre brikken overlapper fra ca. Hordaland til Trondheim med Shetland og dekker området videre helt opp helt opp til russergrensa. Hvert av kartområdene koster ca. 3.000 kroner. www.belamarin.no
Påhengerstativ til bilen
Har du liten bil eller tung påhenger du skal frakte med deg hjem eller ned til båten? Eufab i Tyskland har laget en påhengertralle som du kan frakte påhengeren på fra båten til bilen og så hekte den på kula til tilhengerfestet akkurat som et sykkelstativ for deretter å transportere påhengeren videre med bilen. Tralla har også skilt- og lysbrett til å feste på når du kjører. Tralla kommer i flere størrelser, fra den minste som kan håndtere påhengere opp til 38 kg. og til den største som passer til påhengere opp til 88 kg. Da går stort sett grensen ved 40-hestere. www.bootsmotorentraeger.de
Oppladbar håndlampe
Den oppladbare håndlampen HR skal i følge importøren tåle ekstreme driftsforhold, og vil fungere under vann ned til tre meters dyp. Tetthetsgrad er IP67, det vil si støvtett og beskyttet mot vannstråle fra alle kanter. Rekkevidden er 250 til 300 meter og lysstrålen er fokuserbar ved å betjene rimmen rundt reflektoren. Dessuten kan HR forsynes med lysdioder i for- og/eller bakkant. Lysdiodene finnes i flere farger og er godt synlig på 1,5 kilometers avstand.
Utstyrt med hovedlys veier HR ca. 750 gram og lades fra 220V eller 12V. Samme oppladbare håndlamper kan også forsynes med nødlysfunksjon. REBATO,55 95 17 14
På samme lest
TEKST: TERJE BØLSTAD
Humminbird er kanskje mest kjent for sine ekkolodd, men de lager også gode kartplottere. Nylig presenterte de årets nyheter i den avanserte 900-serien. De er bygget på samme lest – med en høyoppløselig 8” skjerm i et bredt format – og ser likedan ut. Men inni er de forskjellige.
955c er den rimeligste modellen i serien, og er en ren kartplotter. Kartene som benyttes, er Navionics Gold. Disse kartene inneholder også satellitt-bilder, havnefotos og såkalte ”bathymetriske” bilder (3D undervannsbilder). Skjermen kan deles i to kartbilder. Opptil 3000 kurspunkter og 50 ruter kan lagres.
997SI Combo er en kombinert plotter og ekkolodd. En spesiell ”High Definition Side Imaging”-teknikk gjør det mulig å vise foto-lignende bilder av bunnen i 3D, i en bredde på 146 meter. Da kan man se vrak og andre ting på bunnen som – ifølge produsenten – ikke har vært mulig før. Loddet kan også brukes på vanlig 2D-måte. Sendereffekten er hele 1000 watt RMS, som gir en dybde i 2D på 460 meter, og i 3D på 46 meter. Ekko kan lagres, og spilles av igjen. Kartene er av typen Navionics Gold.
Prisene begynner på rundt 20.000 – og stopper på cirka 30.000 kroner
For de yngste
Friske farger, formstøpte seter og sidemontert styrekonsoll er det som preger nye River XR420 fra Rotostøp AS i Fredrikstad. Båten støpes i polyetylen og skal i følge produsenten være helt vedlikeholdsfri. Design og farger viser at Rotostøp henvender seg til de yngste båtbrukerne med XR-modellen. Den samme båten leveres også i en enklere utgave som, åpen landstedsbåt med 2 tofter. www.rotostop.no
Gedigen ”takterrasse”
Galeon 290 FLY overtar som den nye, minste båten i serien til den svenske båtprodusenten. Dette er en videreføring av Galeon 280 FLY, basert på det samme skroget. Ny stor u-sofa prenger salongmiljøet. Lugaren forut har fått en dobbelkøye på babord side og det er gjort ansiktsløfning på toalettrommet. Volvo Penta D4 225 er standard. Det er mange likheter mellom den gamle og den nye båten, men nykommeren har fått mer moderne og mykere former.
Til tross for sin 8.83 meter har båten fått en stor flybridge, med en trapp opp som vi normalt finner i atskillig større båter. www.galeon.no
God svensk standard
TEKST: TERJE BØLSTAD
Firmaet Sea Cross Marine AB er et svensk utviklingsselskap som nå har etablert seg i Oslo. De har drevet forskning og utvikling innen navigasjon siden 2004, og resultatet er et nytt navigasjonssystem basert på sjøkart-formatet S57, den internasjonale standarden for profesjonelle sjøkart tatt frem av IHO; International Hydrographic Organization.
Datamaskin, skjermer og radar er modul-oppbygget med standardkomponenter, og kan settes sammen etter ønske. For eksempel er radarene fra Koden. Ifølge produsenten skal systemet være spesielt enkelt å betjene, inklusiv radaren.
”Denne typen bildebehandling gjør det enklere å oppdage møtende båter”, sier Ole Martin Dahle, Country Manager Norway for Sea Cross Marine AB. ”SeaCross er utviklet for fritidsbåteiere som ønsker et brukervennlig navigasjonssystem med radar og i samme kvalitet som for yrkessjøfarten. Målsetningen var å utvikle et profesjonelt system med et enkelt brukergrensesnitt og funksjoner som gjør navigasjon enklere.”
Strømforbruket uten radar er over 70 watt. Med radar øker det til over 120 watt. Det er mye for et navigasjons-system beregnet på fritidsbåter. Prisene starter på 100.000 kroner, men kommer fort opp i over 200.000 for et system med radar og flere skjermer. Produsenten har satset på å bruke de nye vektoriserte S57-kartene – som er relativt dyre – og som først og fremst er beregnet på profesjonelle brukere. Dermed synes systemet først og fremst å være egnet for større båter.
www.seacross.no
Mer beboelig
Et nytt medlem i Yamarins hardtopfamilie er under utvikling. Den nye modellen skal hete 68 Cabin og vil etter planen bli satt i produksjon høsten. 68 Cabin vil bli storesøster til den eksisterende 59 Cabin.
Båten er helt nyutviklet med tanke på motorer fra 115 og opp til 150 hk. Til tross for sin lengde på snaue syv meter, vil båten få køyeplass til fire personer – to i en V-køye forut og to i stikkøyer under akterdekket. Ifølge produsenten vil denne køyeløsningen redusere behovet for løse plater og puter, men gi en mer permanent og ryddig køyeløsning.
Standardutstyrsliten blir lang – og inneholder blant annet trykkvann, vask, kokeapparat, kjøleskap og marinetoalett med spetiktank.
DATA – YAMARIN 68 CABIN:
Lengde:6,77 meter
Bredde:2,54 meter
Bensin:140 liter
Ferskvann:45 liter
Vekt:Ca 1.500 kg
Opplysninger:www.yamaha-motor.no