utgave nr 9 2008
Nyheter juni 2008
Nyheter juni 2008
For selvbyggere
Det er fortsatt mulig for selvbyggere å montere sammen en båt. Aquamarine 730 DC er en slik båt som lages av Fritidsverden i Grimstad og som ble vist fram under Pollen-utstillingen i Arendal. Det er en 24-fots daycruiser som kan leveres i flere stadier fra plastferdig til sammensatt etter ønske og til ferdig båt. Byggesettet begynner på en pris på 130.000 kroner for plastferdig båt. Med badeplattform montert og deler medfølgende som man må montere selv som vindskjerm, kalesje, putesett og stoler, bensintank og pulpit samt CE-inspeksjon og sertifikat etterpå, kommer pakken på 214.500 kroner. I tillegg kommer selvfølgelig motor og annet teknisk utstyr. Produsenten opplyser at båten skal gjøre en fart på 46 knop med en 220 hk Mercury V6 innebordsmotor. www.fritidsverden.no
”Gjennomsiktig”
Italienske Sessa Marine kommer nå med sitt flaggskip, en 65 fots hardtoppbåt som er konstruert av Christian Grande og med det velklingende navnet C65. Om konstruksjonen sier Sessa at man har forsøkt å lage en lys og luftig båt ”som skal gjøre at man ikke får den inneklemte følelsen som preger båter i denne størrelsen” – hva de nå måtte mene med det. 65-fotere her hjemme på berget er det vel få som vil gi karakteristikken ”inneklemt følelse”. Det hører vel snarere til atskillig mindre båter.
Den 20 meter lange båten har plass til 20 personer om bord. Riktignok er det ikke soveplass til mer enn 7 personer i tre dobbeltlugarer og en enkeltlugar, men med motorisering på minimum 2 x 1100 hk MAN V10 dieselmotorer gjør allikevel fartøyet opp i 30 knop på maks og en marsjfart på 24 knop fullastet med folk og utstyr. Da har båten en rekkevidde på ca. 217 nautiske mil med fulle tanker som tar 3500 liter. Båten er for øvrig utstyrt med alt tenkelig utstyr. Pris er ikke oppgitt. www.sessamarine.com
Data:
Lengde total:19,97 meter
Lengde vannlinje:16,56 meter
Bredde:5,15 meter
Tørr vekt:28 tonn
Dyptgående:1,0 meter
Drivstoff:3500 liter
Ferskvann:1000 liter
Septik:400 liter
Skrogvinkel:16 grader
CE-kategori:B
hk.
Personlig livredder
Flaresafe er en liten og nett lommelykt med innebygget røkvarsler og SOS alarm. Den skal være godt egnet til bruk i båt, støtsikker (plast i militær standard) og den flyter.
Den optiske røykdetektoren skal i følge produsenten reagere raskt på ulmebrann. Både alarmfunksjonen og lyset tennes automatisk og lyden bærer 300 meter i mer enn 60 timer. Lyden er gjennomtrengende (110 dB). Et blinklys starter automatisk når alarmen er aktivert.
Som lommelykt er den også praktisk. 4 LED-pærer gjør den energibesparende. Den har tre lysstyrker og tre batterier. Et Lithumbatteri overtar alarmfunksjonen når AA-batteriene er oppbrukt.
www.scangate.no
.
Enkel og rimelig
Raymarine lanserte nylig sin Ray49e som er den siste modellen i den nye VHF-serien (Ray218e, Ray55e og Ray49e). Ray49e er en solid, kompakt og vanntett VHF med klasse D DSC. I tillegg til mulighet for automatisk nødsignal kan Ray49e kobles til plotter som i tillegg til GPS-posisjon også gir muligheten for posisjonspolling. Tillegg til dual-watch har den også trippel watch og scan på alle prioriterte og lagrede kanaler. Ray49e er enkel å betjene med skruknapper for kanalvalg, menyvalg, volum og squelch. Den har kanalvelger og direktevalg av kanal 16 på håndmikrofonen. Prisen er heller ikke avskrekkende, ca. 2700 kroner.
www.belamarin.no
Enkel og elegant
Kunstneren Bjørn Aadnøy har arbeidet på den svenske vestkysten de siste 20 årene. Her kombinerer han design og elektronikk med drivved som viktige ingredienser. På hver enhet monterer han en messingplate som forteller hvor drivveden ble funnet. Drivveden sanker kunstneren på sine padleturer på den svenske vestkysten. Hans spesielle produkter er et stykke maritim historie som viser vindens hastighet og retning på en svært enkel måte. Woodwindsproduktene består av en displayenhet i håndlaget glass. Vindmåleren har ingen knapper, ingen menyer og du kan ikke koble den til PC-en. En diskret vindsensor plasseres utendørs og kobles via en tynn kabel til enheten som viser vindretningen. Driftsspenningen får enheten fra en medfølgende fem volts strømforsyning.
www.woodwinds.se
Helårsbåten
Nye OceanMaster 700 Explorer henvender seg til båtfolk som har behov for båt hele året, eller som ikke tenker så mye på været før de legger ut. Båten har en lukket, oversiktelig og luftig hytte med bysse, i tillegg til kabin med sovemuligheter for tre personer, og med separat toalett. Båten er godkjent for motorer fra 115 til 200 hk. Priseksempel for standard båt med 150 hk Suzuki er 479.900 kroner.
Romslig weekendbåt
Det er flere nyheter fra OceanMaster i år. 670 C bygger på skroget fra lillebroren 620C. Båten levers med tofarget skrog (blå og hvit), komplett putesett, bord ute og inne, solseng, toalett i kabin, stor badeplattform. Men en Mercruiser diesel på 130 hk koster standard båt rett i underkant av 450.000 kroner. Den levers også i en Exclusive-versjon, velutstyrt for en god weekendtur, og med D3 190 hk diesel fra Volvo Penta for litt i underkant av 600.000 kroner. Det er god soveplass til fire personer
Robust vestlending
Askeladden har sjøsatt prototypen på sin nye S6, en robust ”åpen” båt basert på skroget fra C6. Båten skal etter planen settes i produksjon til høsten.
S6 blir en innholdsrik båt. Under dekk har den to køyeplasser og bærbart toalett. Det er adkomst til kabinen via en skyvedør i glass i konsollen. Askeladdens etter hvert velprøvde Q-løsninger, har også fått plass i denne båten, blant annet med Q-bord. Førerplassen er velutstyrt, blant annet med kartplotter, og det doble førersetet har vipperygg. Båten har ferskvannstank og dusj. Det er lagt stor vekt på romslige stuverom.