utgave nr 6 201

Nyheter juni 2010

Diverse båt- og utstyrsnyheter fra inn og utland

Publisert Sist oppdatert

Nyttig

Norsk luftambulanse har lansert en smart og nyttig Iphone-applikasjon.

Ved to tastetrykk ringer applikasjonen til 113, samtidig som den finner frem din nøyaktige GPS-posisjon. Denne informasjonen er svært nyttig for ambulansetjenesten dersom du ikke er hundre prosent sikker på hvor du er. Applikasjonen koster kr. 17 i App store og overskuddet går til Stiftelsen norsk luftambulanses arbeid for å redde liv og helse.

 

Båtførerprøve

For 49 kroner kan du teste om du kan pensum til båtførerprøven, via mobilen. ”Båtførertesten” inneholder 112 spørsmål rundt emnene sjømannskap, navigering og lover og regler til sjøs. Underveis i testen har du hele tiden oversikt over hvordan du ligger an i forhold til kravet for en reell båtførerprøve.

 

Kanalnytt

Telemarkskanalen lader opp til feiring av 150-års-jubileet i 2011 med å lansere en ny mobilportal.

I denne portalen vil du til enhver tid finne oppdaterte opplysninger om åpningstider, overnattingsmuligheter, drivstoffpumper og priser. I 2009 gikk 745 fritidsbåter gjennom slusene i Skien. Ved å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig håper folkene bak kanalen å friste flere båtfolk til å ta turen gjennom den historierike kanalen.
Send SMS med kodeord ”KANALEN” til 2330 for å tilgang til mobilsidene.

 

Generelle nyheter

 

Reodor-løsning

De to siddisene Alf Egil Stensen og Cato Jansen vil gjøre vinterlagring av båten enklere og bedre ved å parkere den inne i en stor luftpose.

Prinsippet er enkelt. Du putter båten inn i en stor pose, mens den ligger på vannet. Deretter stenges "garasjen" med en kraftig glidelås akter. Så startes en elektrisk vifte som trekker beskjedne 100 watt fra strømnettet. Denne plasseres på fordekket. Pumpen henter luft fra utsiden og blåser opp ”teltet”. Det er lagt inn huller i duken slik at luften skiftes ut kontinuerlig. På denne måten unngår du fuktighet og jordslag, samtidig som båten ligger tørt inne i posen. Det er egne åpninger for fortøyningene slik at posen flyter fritt i forhold til båten. Det patenterte systemet er foreløpig beregnet for båter opptil 45 fot. Fra nyttår har bedriften testet konseptet på en 30-fots båt med gode resultater. -Det har fungert veldig bra. Vi har hatt vind opp til 23 sekundmeter. Det taklet posen uten problemer, forteller Cato Jansen, daglig leder i det stavangerbaserte firmaet Marinovate til Båtmagasinet. Prisen for den mobile vintergarasjen i polyester og PVC vil ligge på rundt 40 000 kroner. www.marinovate.no

 

Lettvekter

Grundigs nye modell ”Leemaxx” veier bare tre kilo, noe som gjør det enkelt å flytte den fra lugaren til styrhussalongen. Vi snakker om en 19” HD-TV med støtte for MPEG4, HDMI og USB2.0. Apparatet har innebygd digitalmottaker for bakkesendt digital-TV, og fungerer både med 12 og 220 volts spenning. Du får også valget mellom fem spreke fargekombinasjoner.

www.grundig.no

 

Full kontroll

Med Eurotracks nye GPS-sporingssystem kan du overvåke båten direkte fra mobilen. Via mobil eller PC kan du til enhver tid se båtens posisjon på et kart hos leverandørens nettsider, på mobilen eller Google maps. Du vil straks få en tekstmelding dersom båt eller motor beveger seg utenfor et angitt område. Eurotrack lover at strømforbruket er så lavt at systemet også vil fungere under vinteropplag. www.eurotrack.no

 

Båtnyheter

 

Sporty italienere

Sessa Marine lanserte nylig de første bildene av to helt nye modeller. Sportscoupé C54 og den 19 fot mindre C35 har begge hardtop med store soltak. Minstemann på 35 fot vil bli motorisert med VOLVO PENTA-motorer fra 440 til 520 HK, mens storebror får 2 ganger Volvo IPS900-maskiner på 900 hk. C54 vil bli presentert på båtmessa i Cannes i september, mens C35 blir vist frem på Genoa Boat Show i oktober.

 

Sessa Marine C54 Sport coupé
Lengde: 16,35 meter
Bredde: 4,70 meter

Vekt: 21 tonn
Maks antall personer: 14
Motor: 2x Volvo IPS900

Info: www.sessamarine.no

 

Sessa marine C35 Sport coupé

Lengde: 10,75 meter
Bredde: 3,45 meter

Vekt: 7,6 tonn
Maks antall personer: 12
Motor: Volvo Penta 440-520 hk

Info: www.sessamarine.no

 

Innovativt

 

Med designer Espen Thorup på laget har Nordkapp våget mye med sin nye Enduro 760. Skal vi bruke ordet innovasjon, så må det bli om denne, selv om det er en åpen konsollbåt som bygger på samme skrog som Noblesse 760. Det er gjort dramatiske endringer i design, look og løsninger.
En forhøyet skrogside på uteplassen har innebygget glass med LED-lys og fungerer som et praktisk stigtrinn. 
Det gir båten et høyt og trygt fribord. En stor midtkonsoll er plassert foran to spesialutviklede førerstoler med ekstra støtte både i sittende og stående kjøreposisjon. Foran konsollen er det integrert en garasje til kalesje. Dermed er ikke den i veien for ”fri ferdsel” til badeplattformen akter. Første eksemplar ble solgt allerede før lunch første dag da båten ble vist frem for publikum under båtmessa i Tønsberg i mai.

Nordkapp Enduro 760
Lengde: 7,60 meter
Bredde: 2,55 meter
Motor: 200-2X200 hk

Sengeplasser: 2
Pris: Cirka 700 000
Info:

www.nordkapp-boats.no

 

GTI

Svenske Ryds kommer nå med modellen 618 GTI. 20-foteren med sidemontert styrekonsoll har blitt godt mottatt på det norske markedet. Båten ble vist som prototype på ”Sjøen for alle”. Auto Marine leverer båten med 115 hesters Mercury-motor fra 259 000 kroner. Vil du ha 135 hk må du ut med 279 000 kroner

Ryds 618 GTI
Lengde: 6,14 meter
Bredde: 2,45 meter
Motorstyrke: 115-135 hk
Pris: Fra 259 000 m/ motor
Fart: 40 knop m/135 hk
Info: www.automarine.no

 

 

Billigere og mindre

 

Marex har gjort suksess med sin innovative 37-foter med akterkabin. Båtpressen i Europa har skamrost båten. Kanskje har det gitt Aalrud-brødrene blod på tann. For å nå frem i et enda bredere marked, må prisen og størrelsen ned. De har derfor valgt å lage et litt mindre alternativ, med noe enklere løsninger, men likevel med den gode ideen – og kvaliteten – i behold.

  

Båten er fortsatt bare på tegnebrettet. Tidligst er den ventet i 2012. Den vil ha store likheter med storesøster. En stor lugar foran og en solid akterlugar som kan utstyres med en ekstra seng. Båten henvender seg til familien. Derfor vil et stort og funksjonelt bad, med separat dusjrom, få høy prioritet.

  

Marex 320 Aft vil bli utstyrt med den softtop-løsningen som båtbyggeriet seg har utviklet og pattentert. Er det kundeønske om fast tak, kan en modul tilpasset softtop-løsningen leveres. Ellers er det fargekartet som er kundetilpasset. Båten kan leveres i spenstige, og for oss nordboere uvante farger, som lyseblå eller orangerød. Marex 370 Aft er levert i slike farger i Europa. Det konservative båtpublikum i Skandinavia vil få anledning til å velge sitt hvite skrog.

  

Båten planlegges med enkel motorinstallasjon på strak aksling, med 300 hesters diesel. Marsjfarten bil ligge mellom 22 og 25 knop, og toppfarten rundt 30 knop. I innkjøp blir den atskillig rimeligere enn storesøster. Nøyaktig pris er ennå ikke bestemt, men den vil trolig ligge rundt 1.7 millioner kroner. Da skal båten være godt standard utrustet, blant annet med baugpropell.