utgave nr 9 201
Nyheter:
Mellomstor Sport fra Bavaria, Egen brygge for messegjester, Tøff italiener mm..
Bavaria dekker opp hullet mellom sin nye 28 fots Sport og 38 Sport med en utgave på 34-fot. Alle båtene i den nye serien er designet av BMW Group DesignworksUSA. Konseptet på den nye 34-foteren er med andre ord akkurat det samme som på lillesøster og storesøster, drektige båter med god ståhøyde under dekk og tilrettelagt for ”uteliv” i romslige omgivelser. Også denne båten har god plass for fører og i tillegg en romslig passasjerplass i kjøreretningen. På babord side, over midtlugaren, er det solseng. Akter i friluft en romslig salong. Under dekk er det en bysse og toalettrom midtskips, stor lugar i baugen og en fin midtlugar med to enkeltkøyer som enkelt forvandles til dobbeltkøye.
Båten kan levers i Norge med enten en enkel installasjon Volvo penta D6-370 eller dobbelinstallasjoner med Volvo Penta D3-220 eller D4-260. Norske priser er ennå ikke fastsatt, men vi antyder rundt halvannen million for en brukbart utstyrt båt.
Bavaria Spot 34 skal første gang presenteres på Interboot i Friedrichshafen 18. September. 38-sport, som Båtmagasinet har presentert og prøvekjørt, skal for første gang vises i Hardtop-versjon på Båtutstillingen ”Båter i Sjøen” i Sandvika 2.-5. september.
Bavaria Sport 34
Lengde: 10.80 meter
Bredde: 3.59 meter
Høyde over vannlinje: 3.10 meter
Ståhøyde i kabin: 1.90 meter
Vekt tørr båt: 6.100 kg
Diesel: 520 liter
Vann: 150 liter
Antall lugarer: 2
Køyeplasser: 4
Egen brygge for messegjester
Snart åpner høstens store båtbegivenhet i Oslo, båtutstillingen ”Båter i Sjøen” på kadettangen i Sandvika. Den gjennomføres i dagene 2.-5. September.
Arrangøren, Norboat, melder om fullbooket messe, både til lands i salgstelt og langs bryggene. Over 450 utstillere er påmelt til arrangementet, omtrent det samme antall som i fjor. Nytt av året er at utstilleren har leid den nye langsgående gjestebryggen ved innløpet til Sandvikselva på motsatt side av Kadettangen. Riktignok skal ikke det flotte bryggeanlegget brukes til utstilling, men stilles i sin helhet til båtgjestens disposisjon. De som vil besøke messen sjøveien, har da et utmerket sted å fortøye.
Tøff italiener
Riccardo Pane og hans Nautica Salpa satser friskt med en helt ny serie motorbåter mellom seks og tolv meter. Først ut i rekken er Salpa 28.5 G.T som blir presentert til høsten.
I
cockpiten har du godt utsyn i alle retninger. To store L-sofaer gir plass til åtte personer rundt de to bordene , som med enkle grep blir til ett stort spisebord. Er det soling som står i fokus kan bordene senkes og gjøres om til solsenger. Det er også plass til fire personer på solsengen på fordekket. I styrhussalongen er det også bysse med gassovn, grill, vask og kjøleskap. I kabinen finner du en enkel sofa og enda ei bysse. Så sant du ikke velger modellen som har en stor U-formet sofa som kan gjøres om til en dobbeltkøye eller to enkeltkøyer. To køyer til finner du lenger akter i båten. Med andre ord har du soveplass til fire i denne 10 meter lange italienske farkosten der designet har blitt mye vektlagt. Et stort toalettrom med separat dusj får du også med på kjøpet.
Tekniske data Salpa 28.5 GT
Lengde:
9.90 meter
Bredde:
3.35 meter
Dyptgående (fullt lastet):
0.9 meter
Vekt (tørr båt)
3500 kg
Ferskvann:
200 liter
Køyeplasser:
4
Tot ant passasjerer:
10
CE-kategori:
B
Vanntett underholdningsmaskin
Clarion CMV1 har en 3,5 tommers skjerm som gjør det mulig å se film om bord i båten. Om den lille skjermen skulle bli i minste laget har du mulighet for å koble til ekstern skjerm. Du kan også spille av andre formater via videoinngangen på CMV1. I tillegg til videofunksjonen kan du spille av CD-skiver, MP3 eller høre på FM-radio.
Båtstereoen leverer 4 ganger 50 watt og lagrer 24 forhåndsinnstilte FM-frekvenser. Det skal også nevnes at apparatet er vanntett og kan betjenes med medfølgende fjernkontroll. Pris: 6495.- www.audiobutikken.no
Propell-lås
Propellåsen fra Mcgard finnes til de fleste motorer, både innen- og utenbords. Produktet skal ta rundt fem minutter å installere, og amerikanske McGard garanterer at propellen sitter skikkelig fast også med maks turtall. Du trenger en spesiell medfølgende nøkkel for å få opp låsen. Forsøker tyven å åpne låsen med en skiftnøkkel eller tang vil den trinnløse låsemekanismen bare rotere. www.mcgard.com
Finn dorgefarten
"Happy troller" er en enkel installasjon som bekjemper probler med for høy fart under dorging. Aluminiumsplaten bremser fremdriften slik at båten når en mer riktig dorgefart. Monteringen gjør du enkelt ved å plassere den nye versjonen av "Happy troller" på motorens antikavitasjonsplate. Deretter låser du innretningen fast ved hjelp av en wire. Det skal i følge produsenten kun ta femten minutter å installere "bremsen". www.skaane.no
Over Skagerrak i snekke
Når man uten å blunke påstår at snekka si er sjødyktig, så må det også bevises. Derfor tok gutta i Skager Service i Langesund fatt på den lange sjøveien i 12 knops fart over fra Langesund til Århus via Skagen. De dro over havet med to båter til båtutstillingen i Århus.
Det var en åpen snekke på 22 fot, Skager 660 og hybridvarianten på samme skrog som ble brukt til ekspedisjonen.
-Vi kunne tatt ferga, men det er den lettvinte veien. Det var morsomt å gjøre som Terje Vigen og andre ekte sjøfolk sjøfolk, ta den ekte veien, sier båtprodusenten i Langesund til Båtmagasinet. De har høstet mye ros for sine snekker, ikke minst for innovasjon i den nye hybridbåten, som etter den lange båtturen over åpent hav, også er grundig presentert for det danske båtpublikum.
Terhi kjøper Sea Star
Europas største båtprodusent Terhi Oy har kjøpt Sea Star i Finland. Dermed kommer også større båter inn i modellspekteret. På Båter i sjøen presenteres blant andre Sea Star 660 og Sea Star 720, begge lettplanende hyttebåter med gjennomgående kabiner. Innvendig styreposisjon med hydraulisk styring. Båtene er utstyrt med to stoler i kjøreretningen og langsgående benker, skyvedør i herdet glass, stor takluke, gode rekker og blant annet toalett.
For langweekender på sjøen
Ocenmasters nye 660 Cabin har grei plass til to voksne mennesker i kabinen og passer derfor bra til weekendturer. Velger du exclusive-versjonen får du med vanntoalett med septik. I denne utførelsen får du også med kjøleskap, vask i styrhussalongen samt teak på dekk, badeplattform og dørk. Dusj finner du på badeplattformen. Pris fra kr 349 000 med 100 hk Suzuki.
Oceanmaster 660 Cabin
Største lengde i meter: 6.60
Største bredde i meter: 2.68
Dyptgående i meter: 0.33
Vekt tørr båt i kg: 1250
Motor fra-til hk: 100-200
www.fritid-senteret.no
Mer fart fra Fredrikstad
Infinity 24 CR er en nykomling fra Fredrikstad. Nykommer i den forstand at det er utviklet en ny hurtiggående daycruiser av det gamle 23-skroget fra Hydrolifts F-23 og senere Stormway 23. Undervannskroget er modernisert og forlenget noe i hekken.
Båten har dyp V-bunn med step. Både fra Hydrolift og Stormway sin tid har skroget vist at det er god for fart. Ifølge produsenten i Infinity Boats er dette ytterligere forbedret. Den skal gjøre over 50 knop med en 200 hester og over 60 knop med en 300 hester på hekken. Nyheten vises for første gang på Båter i Sjøen i Sandvika i september.
Premiere
Dette er de første skissene av Askeladdens nye C62 Cruiser, som i likhet med en rekke andre, har premiere på ”Båter i sjøen”. Båten minner mye om 605 Explorer, men nykomlingen har spyletoalett og septiktank som standard. I tillegg får du vask, dusj, ferskvannstank og kokeapparat. Overnattingsmulighet for fire personer. Ferdig sjøklar båt med Suzuki DF-115TL og Topline-pakke får du fra 429.000 kroner.