utgave nr 12 2008
Risør Trebåtfestivalen 2008
Risør Trebåtfestivalen 2008
Stor suksess
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Etter år i hengemyra, tok nye krefter over roret på festivalskuta for to år siden. 180.000 i underskudd i fjor, er snudd til overskudd i år, og det borger for at den tradisjonsrike festivalen vil ha vind i seilene også neste år. En viktig konseptendring ved festivalen har vært å spre kulturarrangementene rundt om i byen, med større og mindre konserter på nær sagt hvert gatehjørne. Resultatet ble rekordmange 15.000 betalende besøkende og gjennomgående gode reaksjoner fra festivaldeltakerne.
Eikeli i femti
Den kreative båtbyggeren Odd Bjørn Jørgensen på Fevik, ikke ukjent fra man prosjekter i samarbeid med Autofils Jan Erik Larsen, stilte på festivalen med en nybygget daycruiser god for drøy 50 knop. Båten er bygget for festivalens styreleder Ted Hanisch. Båten er kaldbakt og blir den eneste i sitt slag, siden skroget er brukt som plugg til en ny plastbåt med tre innredning og dekk som Eikeli har blant sine etter hvert tallrike modeller. Det nye råskinnet fra Eikeli har en bensinmotor på 420 hk. Ytterligere opplysinger: www.eikelitrebaat.no
Hedret
Trebåtbygger Leif Nilsen fikk satt sin Risør Classic 850 på sjøen tre timer før festivalen. Det har tatt ham og båtbygger John Andersen 6.000 timer å bygge den vakre klassikeren, med skrog konstruert av Amble og Stokke. Båten er klinkbygd, men er limt og ikke skrudd. Båten er et fantastisk håndverksarbeid, med spesialbygde stoler og en utrolig finish. I tillegg er den proppfull av utstyr, med både baug- og hekkthruster, Raymarine G-serie-plotter og en 290 hk Yanmar er den en særdeles kostbar båt på åtte og en halv meter. Leif Nilsen fikk for øvrig prisen for Årets båt. Sammen med seilmaker Fredrik Brodersen mottok han også Risør Trebåtfestivals Hederspris for sin innsats for Trebåtfestivalen gjennom over 20 år.
Ytterligere opplysninger: LN Yachts, Risør, telefon 37 15 14 66.
Flere prisvinnere
Trebåtfestivalens fem priser til båter i ulike kategorier ble delt ut også i år. Det var svært mange spennende innslag å velge mellom. Ikke så mange nybygg, men en mengde restaurerte seil- og motorbåter. Juryen bestod av Johan Anker-ekspert Elin Kragseth Vold, forfatter og trebåtekspert Stefan Iwanowski fra Sverige, trebåtbygger Ole Jacob-Broch, Ingemar Hodne representant fra Furuholmen Motor Yacht Club, og Atle Knutsen fra Båtmagasinet.
Blant prisvinnerne var Stiftelsen nytt Osebergskip som fikk prisen for årets stand, runabouten Daisy Fay fra 1928 eid av Ole Henrik Lien Andersen ble kåret til årets privatrestaurerte motorbåt, mens Norges største seilende trefartøy, den 144 fot lange minesveiperen KNM Alta ble utropt til årets verftsrestaurerte motorbåt.