utgave nr 7 2008

Skaff deg en ”nuglo”

Publisert Sist oppdatert

Skaff deg en ”nuglo”

Skaff deg en ”nuglo”, det vil lette mye av renholdsarbeidet i motorrommet i båten din.


TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Du har helt rett i at slavearbeid er avskaffet for lengst i vår del av verden, men en nuglo er da heller ingen slave eller noen tjener. Bare en enkel og grei plugg som hjelper deg med renholdet av motorrommet og kjølsvinet, når båten ligger på land. En nuglo er rett og slett en dreneringsplugg.

ENKELT OG BILLIG
Den er like enkel og billig som den ser ut, nugloen, men det er kanskje ikke nok til å overbevise båtfolk flest om fortreffeligheten. Av en eller annen grunn er det ikke så mange båteiere som har tatt seg bryet med å bore et 20-25 mm hull gjennom skroget på det dypeste punktet i kjølsvinet.
I stedet velger vi å slite med kluter og opprispede hender for å rengjøre motorrommet så godt som det lar seg gjøre, uten å få vekk gammel diesel og olje fra kjølsvinet. Og slik kattevask betyr at eimen fra motorrommet gjerne henger igjen i hele båten, og familien føler at ferieturen skjer i en gammel møkkete yrkesbåt og ikke i en delikat familiebåt. Renhold er første bud til en vellykket tur, og renhold kan gjøres grundig og enkelt – med en nuglo på plass i kjølen.
Når båten plasseres i krybbene på land, må man sørge for at akterdelen, hvor pluggen i kjølen befinner seg, er det laveste punktet. Det er bare slik at vannet fritt kan renne ut gjennomdreneringshullet.

SPYL MOTORROM OG KJØL
En dreneringsplugg gjør vedlikeholdet enkelt. Da kan motorrommet spyles med slange eller høytrykksspyler, hvis du er litt forsiktig. Etter å ha sprayet motor, vegger og kjølen med motorvask, spyles det rent. Alt blir skinnende rent. Med dreningspluggen på plass på det laveste punktet, renner vannet og skitten ut.
En lesepumpe kan ikke gjøre samme jobben som skroggjennomføringen. For det første vil lensepumpen ha problemer med å få å med seg det som ligger dypest i kjølen. I løpet av en sesong er det mye rart som kan havne i bunnen av båten, gjerne oppsamling av hår fra både dyr og mennesker, skruer, plast og verktøy. Det skal ikke så mye skitt til før lensepumpen tetter seg og stopper opp, for den er ikke noe filter. Lensepumpen skal bare gjøre den jobben den er satt til å gjøre, sørge for å få vann ut av båten når den er på sjøen. Med spyling og vasking på land en gang i året, med et dreneringspull, er du sikret at lensepumpen holder seg hel og ren.
Hvem har ikke opplevd at ting havner i kjølen under vedlikehold. En syrefast skrue, for eksempel, den kan du ikke ta opp igjen med en magnet, men den kan spyles ut gjennom dreneringshullet.
Mange har en psykologisk sperre for å bore hull i båten under vannlinjen. Det er fint å vise forsiktighet, men en nuglo er ikke ”farligere” enn de andre skroggjennomføringene som du finner under en båt. En drevbåt har et stort og åpent hull i hekken, bare beskyttet av en gummibelg. Vann og toalett er også koblet via skroggjennomføringer i bunnen. Det gjelder bare å gjøre jobben skikkelig.

Slik går du frem:

1: Finn det laveste punktet i kjølen som du kan komme til med hånd og verktøy fra begge sider.2: Gå til anskaffelse av en skroggjennomføring som kan tjene som dreneringsplugg, gjerne 25 mm. Sørg for at den har firkanthode som kan skrus av og på med skiftenøkkel. Et vanlig skruespor vil være vanskelig å ta av og på over tid og skruehodet blir gjerne ødelagt.3: Velg en konisk gjenget plugg. Den vil dra seg på som en plugg etter som du skrur.4: Bruk styrefast eller messing.5: Bor et hull på 20-25 mm6: Vær nøye med å behandle det åpne hullet med topcoat. Finslip rundt hullet på inn- og utsiden. Smør topcoat på innsiden. Utsiden behandles først med en tokomponent grunning, deretter med bunnstoff. Også tunnelens innside males med bunnstoff.7: Skru fast fra begge sider og fest med rikelig med sika eller tilsvarende.