utgave nr 12 1999
Stjernen snart ferdig
Kongesjaluppen 100 år
Stjernen snart ferdig
At det atter skulle bli båt av den gamle kongesjaluppen fra 1899, var lite sannsynlig. Den lå som en strandet hval i et bekkefar ved Mjøsa. Vansmektet av en bonde som omsider ga slipp på klenodiet da Marinemuseetes Matroser i Horten tok affære i 1995. Til våren sjøsettes den nyrestaurert 100 år etter.
Tekst og foto: ATLE KNUTSEN
Bygget for norgesvenn og unionskonge Oscar 2. ved Akers Mek. Verk. i 1899, overlatt Kong Haakon VII som hans første “kongeskip” i 1905, er Stjernen en nasjonalhistorisk juvel som nå er reddet. Etter å ha fristet en høyst usikker skjebne etter siste verdenskrig, først som sandlekter og senere lystbåt på Mjøsa, havnet den i Brummundal hvor den ble liggende og forgå - år ut og år inn. Tidlig på 1990-tallet, begynte en gjeng gamle gutter i miljøet rundt Marinemuseet i Horten å engasjere seg i saken. Med bysbarn Rolv Wesenlund som høybåtsmann og frontfigur lyktes det matrosene ad listig overtalelseskunst å få kjøpt det gamle skroget i 1995. Vel på plass i Horten ble grovarbeidet gjort, med sandblåsing og fjerning av diverse uorignale etterkrigstilføyelser i jern og tre. Finarbeidene ble overlatt båtbyggeriet Hansen & Arntzen på Stathelle i Telemark.
Det er et oppmuntrende syn som møter oss hos Hansen & Arntzen. Vi har ikke sett Stjernen siden dagene i mjøskanten. Det er ikke mye som minner om de sørgelige rester. Nå kneiser den kongelig på beddingen slik den må ha gjort på forsommeren 1899, like før første sjøsetting. Vedderbaugen, den karakteristiske innfallende stevnen, salongen i teak og maskincasingen er på plass - håndverksmessig utført i beste kvalitet. For Hansen & Arntzen kan dette med kongebåter, restaureringen av Kongeskipet Norge etter brannen i 1985, er et av de tunge oppdrag de har på samvittigheten. Steinar Arntzen, som nå leder familiebedriften, forteller hva som er gjort med den eldste av Stjernene.
-Det er skiftet 26 000 nagler i skroget og nesten alle spantene, som hadde fått hard medfart under tiden med sandfrakting. Alle platene under vannlinjen er også nye. Etter de originale tegningene har vi bygget opp igjen maskincasingen hvor den opprinnelige dampmaskinen og en helt ny kjele bygget i England skal på plass. Dekkshuset er utført i teak, men det gjenstår å sette inn de fasettslipte glassene, puter og gardiner skal sys, skroget skal sparkles og dekket og overbygget lakkeres før båten kan sjøsettes utpå vårparten, forteller Steinar Arntzen.
Sjøsettingen vil selvfølgelig foregå i verdige former, med kongelig tilsnitt og nærvær, før den langsmale båten på 55 fot stevner mot sin nye hjemhavn i Horten, hvor Marinemuseet formelt skal overta den. Utvilsomt vil Stjernen leve opp til det som var Matrosenes målsetting dengang de tok fatt på oppgaven: Hva Skibladner er for Mjøsregionen, skal Stjernen bli for Horten, Borre og Vestfold - for hele Oslofjordregionen.