utgave nr 16 2008
Tores Tips : Billig kan bli dyrt
Tores Tips :
Billig kan bli dyrt
Å kjøpe billig kan bli en kostbar opplevelse. En hovedstrømbryter er ikke nødvendigvis en god hovedstrømbryter.
Jeg ser mange eksempler på at kronebesparelser går foran fag i båtbransjen. Det finnes for eksempel på markedet hovedstrømbrytere i tinnbelagt messing, helt lik å se på som den gode gamle originalen i kobber. Det er i og for seg ikke noe plagiatprodukt, men når produsenten har valgt å produsere den i Kina, i et helt annet materiale enn kobber, som er det riktige og mest gangbare som strømledere, da er det for å spare penger. Det verste er at det ikke opplyses at den er laget i et atskillig billigere materiale enn kobber, med de begrensinger dette betyr.
Norske båtprodusenter bruker villig vekk denne dårlige hovedstrømbryteren, vel vitende om dens dårlige evne til å lede strøm. Selv har jeg en par år gammel norskprodusert båt med slike hovedstrømbrytere. Er det noe rart man stusser og blir skuffet over at det brukes billige erstatninger?
Så kan man spørre; hva er problemet? Jo, et av flere problemer er at en bryter i tinnbelagt messinger leder ca. 80 Amp, mens en kopperbryter mestrer 300 Amp. Bruk ikke messing som leder mye dårligere en kobber ca 2-2,5 ganger mindre.
Du kan altså oppleve et dramatisk spenningsfall ved bruk av slike brytere. Messingbryterne er heller ikke stabile. I realiteten aner du ikke hva du får ut og hvor lang tid den bruker på å reagere.
Jeg pleier å si at det ikke hjelper med gullkraner på badet om de er koblet til hageslanger. Slik er det også med strøm. Det hjelper ikke med solid og riktig kabling når de skal styres av brytere som ikke er i stand til å gjøre jobben sin, at du ikke får den nødvendige stabilitet og spenning.
Jeg viser deg et bilde av en slik messingbryter som satt i en båt i Danmark. Den klarte ikke belastningen, og brant, med resultat at en knakk av og gjorde det umulig å få start på motoren. Båteieren måtte ha hjelp og assistanse fra redningsselskap for å komme videre.
Man kan ikke forvente at en båteier skal ha greie på legeringer i enkeltkomponenter på en fabrikkbygget båt. Jeg vil ikke betegne det som juks, men som sparetiltak og elendig fagarbeid.
Jeg skal skifte alle hovedstrømbryterne til de amerikanske Blue Sea. De koster bare litt mer, men er laget i fortinnet kobber og kan stoles på. Dessverre har de skruer/ gjenger i tommer, men da får du heller skaffe deg et lite reservelager.
Husk at korrosjon er alle koblingers største fiende. Beskytt med silikonfett