utgave nr 14 2008
Tores Tips: Fjellfendring
Tores Tips:
Fjellfendring
Ikke noe er hyggeligere enn å fortøye langsetter et egnet fjell i en rolig uthavn. Men det krever god fendring.
Vi bruker gjerne det vi har om bord når båten skal fortøyes trygt langs fjellet, for det er lett å få sår og skader i den skarpe overgangen mellom bunnen og skroget. Vanlige fendere flyter og legger seg derfor ikke dypt nok til å beskytte under vann.
Så lenge bilhjulet har eksistert, har det vært et effektivt hjelpemiddel for båteieren. Hjulet synker når det fylles med vann. Men det tar plass å ha med seg et par bilhjul på tur.
Hjulet er kommet for å bli, også som hjelp til fendring, men det betyr ikke at du som båteier ikke selv kan utføre litt ”produktutvikling”. Først og fremst bør du bytte ut det ordinære bilhjulet med et utslitt gocarthjul. For det første tar det mindre plass, for det andre er det tjukkere, bredere, og for det tredje har det mindre kord enn et vanlig dekk. Det fjærer lett og legger seg villig der det skal under vannlinjen.
Vil du gjøre det litt ”eksklusivt”, kan du påføre det litt hvit maling, slik at det føler seg hjemme i båtens fenderfamilie.
Kanskje kommer du ikke til med et hjul. Du må ikke gi opp fortøyningsplassen av den grunn. Det gjelder bare å ha med seg utstyr som egner seg til forskjellig type fendring. Om bord i min båt har jeg også noen ”flate fendere”. Også disse er hentet fra bilhjulets verden.
Et kapp fra en revulkanisert bane er ypperlig. Dekkfirmaer som driver med regummiering av lastebiler får slike baner i metervis. Etter at de har lagt det rundt, blir det et kapp som egner seg godt til vårt formål. Legg to flate stykker mot hverandre, og få gjerne vulkaniseringsfirmaet til å legge det i ovnen for deg, slik at det limer godt. Her har du et meget beskyttende fender som går ned i vannet, og som er lite plasskrevende om bord.