utgave nr 1 2011
Vinterlagring i ”hoppeslott”
I fjor høst søkte vi etter testbåt for Marinovator båtgarasje. Responsen lot ikke vente på seg. Vi endte opp med en Saga 310 som gjennom vinteren skal ligge i boblehavn på Dronningen i Oslo.
TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN OG AMUND RICH. LØKEN
Marinovator er en helt ny måte å vinterlagre båten på. Det er siddisene Alf Egil Stensen og Cato Jansen i firmaet Marinovate i Stavanger som har stått for utviklingen av posen. Ideen fikk Jansen da han kjøpte et hoppeslott til datteren. Han ble imponert over hvor lite lufttrykk som skulle til for å gi en solid overflate. Slik ble altså vinterlagringsposen Marinovator til.
Prinsippet går ut på at en pose i et teltduklignende materiale med bunn i tykk PVC tres over båten. Denne blir holdt oppe av en vifte som plasseres på fordekket. Denne henter luften fra utsiden, via et plastrør.
Før man går til innkjøp av en oppfinnelse til over 30 000 kroner vil man gjerne ha svar på noen grunnleggende spørsmål. Som for eksempel: Hvordan er klimaet inne i posen? Hvordan tåler posen snø, regn og vind? Hvordan monteres posen? Hva om strømmen går? Alle disse spørsmålene med mer skal vi forsøke å gi deg svar på etter vår vintertest av Marinovator. Jørgen Skilles ”Maria”, en Saga 310, er plassert i posen. Der skal hun ligge frem til påske.
Noen betraktninger så langt
Monteringen av Marinovator ble unnagjort på en drøy time. Men Jansen og Stensen har gjort jobben før. En gjennomsnittlig nevenyttig kar vil nok bruke noe lenger tid. Det skal også sies at på denne timen ble det laget fire nye gjennomføringer for fortøyninger. Det er en jobb som bare må gjøres første året. Monteringen er alt i alt relativt enkel. En stor glidelås lengst akter lukkes etter at båten er på plass i ”vinterteltet”. Når vifta så startes blåses posen opp som et hoppeslott. Overflaten blir overraskende hard når man tenker på at den store overflaten holdes oppe av ei vifte på bare 70 watt.
Klima
Vi vil gjennom vinteren foreta målinger av temperatur og fuktighet inne i Marinovator-posen, i tillegg til fysiske observasjoner av motstandsdyktigheten mot sjø og vær. Så langt ser det meget bra ut. Selv med kraftige temperatursvingninger og en del snøfall er klimaet i båten sunt. Kontinuerlig sirkulasjon av luft gjør miljøet levelig selv for puter og tekstiler om bord. Vi registrerer likevel litt ”snøfall” inne i posen. Dog i svært beskjedne mengder. Kondens legger seg mot duken når temperaturen er på plussiden. Når minusgradene blir mange fryser kondensen til en tynn ishinne som så faller ned på båten ved bevegelse i posen. Disse snøkrystallene gjør ingen skade på båten, men er verdt å merke seg. Produsenten vil nå montere en innerduk for å få bukt med problemet. Denne skal lede eventuell kondens ned i sjøen, slik at nedfallet ikke havner på båten.
Utvendig klarer posen seg så langt meget godt mot snøen. Den glatte overflaten kombinert med litt vind gjør at hvit nedbør ikke får mulighet til å legge seg. Enkelte steder finner vi likevel litt is og snø. Dette kommer av at snø smelter til vann, for så å fryse igjen ved kaldere vær. Men mengden is og snø er såpass liten at det ikke gjør noe for hardheten på posen. Den står like stramt til tross for litt nedbør. Men likevel bør man holde øye med båten med jevne mellomrom og riste i posen for å fjerne snø og is.
Vindstille
Om man går inn i posen via glidelåsåpningen på styrbord side vil posen synke noe sammen ettersom lufttrykket synker. Men posen blåser seg kjapt opp igjen når glidelåsen lukkes. Fra innsiden har du full ståhøyde fra dollbordet på en Saga 310. Posen er derfor spesielt smart for dem som ønsker å arbeide om bord under vinteropplaget. Her kan du jobbe upåvirket av vinden som uler på utsiden. Temperaturen innvendig kjennes derfor langt mer behagelig enn utenfor den hvite duken. Ombordstigningen er et ankepunkt mot den modellen av Marinovator som vi nå tester. Det finnes ingen ting å holde seg fast i mens man går langs en snøfull utrigg. Det er ikke enkelt gjort for enhver å komme seg inn og ut av båten. Et tau eller en stigeanordning hadde vært en god løsning her, ikke minst på grunn av sikkerheten.
Rundt påsketider vil vi presentere alle plusser og minuser både vi og båteier har notert seg gjennom vintersesongen. Se video av Marinovator på www.batmagasinet.no
-Lover godt
Jørgen Skille responderte kjapt da Båtmagasinet søkte ”prøvekanin” for Marinovator. Nå ligger hans Saga 310 og dupper i en stor luftpose ytterst på Dronningen.
-Dette er en kanonløsning så langt, sier Skille til Båtmagasinet. Han har regelmessig holdt oppsyn med båten gjennom de første ukene i Marinovator-posen.
-En dag jeg så til båten blåste det kraftig. De andre båtene beveget seg frem og tilbake i båsene. Det som imponerte meg da var at min båt lå helt rolig inni posen, upåvirket av vinden, sier båteieren. Snøen har stort sett blåst bort av seg selv. Skille har ristet litt i posen, men ellers har vinden og posens glatte overflate ordnet det meste. Han ser ingen andre ankepunkter enn selve ombordstigningen.
-Det kan være litt skummelt å ta seg fra brygga og inn i båten. Her burde det vært en løsning som gjorde ombordstigningen letter, sier den erfarne båtmannen. Dette har han også fortalt produsenten i Stavanger.
Jørgen har to frostvakter, hver på 200 watt, i båten. En i motorrommet og en i eierlugaren. Dette kombinert med kontinuerlig frisk luft fra vifta på fordekket gjør at jordslag og fukt har vært totalt fraværende.
-Det virker veldig tørt og fint, sier Skille. Han har tidligere lagret båten på land under presenning. –Problemer med fukt var ikke uvanlig da, sier eieren av Maria.