utgave nr 10 2001
Diabolsk fartsuhyre
Diabolsk fartsuhyre
Det er som om Djevelen har tatt bolig under motorromslukene. 52 knop passeres og mer enn fem tonn båt dundrer over vannet, halvt svevende. Så åpner den infernalske føreren eksosspjeldene. Lyden av seksten sylindre fra to Mercruiser 502 Magnum motorer på 415 hk fremkaller ståpels – og et bredt smil! Vi kjører Dolviks 33-foter Saga, kåret til Årets båt under Trebåtfestivalen i Risør.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Etter en del forsinkelser satte i sommer Dolvik Båtbyggeri på Askøy ved Bergen sitt hittil største råskinn på vannet – 33-foteren Saga som skal eksporteres til USA. Nybygget antas å dekke såvel kresne behov for stil og eleganse som trangen til fartsutfoldelse.
- Vi har godt håp om å se 55 knop, men i utgangspunktet har denne båten et atskillig større fartspotensiale. Da den ble satt på vannet, var motorene utstyrt med kompressorer og var gode for 615 hk hver, men vi fikk etter hvert så store problemer med dette utstyret at vi valgte å fjerne det igjen. Vi har ennå ikke veid båten, men vet at den vil veie over fem tonn, inklusiv 800 liter bensin. Med to standard Mercruiser 502 Magnum V8-motorer med 8,2 liter slagvolum og Bravo 1-drev gjør båten 53 knop. Da er det fortsatt 400 omdreininger å hente på motorene, forteller båtbygger Stein-Erik Savland.
- ”Skurrer” det ikke litt å benytte drev på båter med et så klassisk design?
- Det er selvsagt mulig å levere båtene med konvensjonell installasjon, men drevet er montasjemessig enklere og utnytter motorens ressurser mer effektivt enn fast propell og aksel. Med V-drev eller strake aksler ville vi dessuten få et plassproblem ombord. Vi har valgt Bravo 1-drev forsterket med utvendig styring fra Mayfair som gir en fantastisk god respons.
- Saga er den største båten vi har bygget. Både design- og ytelsesmessig overgår den forventningene. Kundene vi etter hvert har fått, har sørget for en dreining mot performancebåter forent med klassiske, estetiske kvaliteter. Skrogdesignet til 29-foteren Jenna, som ble satt på vannet i 1996, har vært retningsgivende for flere av båtene vi har bygget de senere år. Saga ble bestilt som en 29-foter identisk med Jenna og har hentet mange elementer derfra. Underveis i prosessen ble Kox Design i Trondheim involvert og skroget ble strukket i lengde og bredde. De bidro også med et spennende og særpreget interiørkonsept med runde former som et sterkt element, forteller Savland.
- Dere er blitt kritisert for en tiltagende Riva-likhet. Er det bevisst?
- Vi har hele tiden villet bygge vakre båter og lager fortsatt gjerne en moderat daycruiser om noen gir oss oppdraget, men vi trives veldig godt med å tøye grensene med båter som Saga. Med de siste båtene er det blitt bemerket en viss likhet med Riva, noe vi også kan se. Vi har stor respekt for Riva og har vært livredde for å bli kopister og sikter oss inn mot et helt annet segment med våre båter, sier Stein-Erik Savland.
33-foteren har fått et klassisk design utvendig, mens innredningen har moderne så vel som mer tidløse elementer. Forpiggen under det enorme fordekket er innredet med to motstående, blå, skinntrukne benker. Dekkets underside og skottene er hvitlakkert. Bak fører- og passasjerposisjonen finnes en wet-bar-løsning med vask og skuffplass. En komfortabel u-salong byr på lune passasjerplasser akter. Deretter følger de store motorromslukene med elektriske løftere. Over alt er finishen kompromissløs. Der hvor det finnes hulrom som ikke er fylt med polyurethane-skum, er overflatene like lytefrie som skroget utvendig. De fleste beslag og løsninger er spesialkonstruert og av høy kvalitet.
- Vi bygger båter som skal brukes og tåle røff behandling. Skrogene er 22 mm tykke, bygget opp av ett lag langsgående stripplanking, to lag diagonal finér og ett lag langsgående finér. Når spantene er borte og skroget snudd, legger vi ett lag med 2,8 mm mahogny på alle synlige steder innvendig, mens områder som ikke er synlige blir forsterket med to lag glassfiberduk. Bunnen innvendig dekkes med 4-5 lag duk, mens under vannlinjen utvendig legger vi to lag. Dette gir en ganske ekstrem styrke og er blitt sammenlignet med en fem mm stålplate. Overflatebehandlingen består av åtte lag epoxy og 60 liter lakk som er påført med sprøyte. Til slutt blir skroget vannslipt og rubbet og polert, forklarer Stein-Erik Savland.