utgave nr 9 201

Retroracer i miniformat

Skroget fikk han gratis av en gammel bonde. Fingerferdighetene er medfødt. Resultatet er blitt en vill, vakker og rå retorracer på 14 fot.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Stian Hillestad Nyberg i Svelvik er opptatt av detaljer. En møbelsnekker må være det. Så er han opptatt av båter. Det må ikke en møbelsnekker være, men etter noen år trearbeiderfaglinjen på Ås videregående skole, og ikke minst tiden som læregutt hos mesterne på Dolvik båtbyggeri, vokste båtgleden frem som et skudd.

 

 

Klinkbygget olding

 

Det tok han ti år å få frem diamanten i det gamle klinkbygde skroget. Sakte, men sikkert har ideen om en retorracer vokst frem. Men hovedinnsatsen har likevel vært på møbelsnekkerverkstedet for å skaffe nok smør på brødet. Nå håper han å kjøre opp båtproduksjon parallelt med kjøkkeninnredninger og garderobeløsninger.

 

- Tiden får vise. Nå har jeg lenge kost med denne båten, og skal jeg si det selv er jeg vel fornøyd med resultatet, ikke minst sjøegenskapene, sier en stolt båtbygger til Båtmagasinet.

 

14-foteren er meget spesiell. Innledningsvis var den en utslitt trebåt med rundt bunn og en hekk for en liten påhenger. Vannet sprutet inn mellom bordgangene og gjorde den ellers hyggelige båtturen til en våt opplevelse. Han ble lei av det, og ville så mye mer. Da startet planleggingen av et lite monster.

Ombygging av skroget

Først var det å gjøre skroget i stand til å tåle sjø og fart. Han konstruerte v-bunnen med et sikkert blikk, vater og snor. Så strakk han kjøl fra hekken og helt frem til baugen. Hekken ble hevet med 15 cm og det ble laget nye spanter i 8 mm furukjerne.

  

For å få lekre flater og samtidig et skrog som tåler juling valgte han kaldbaking, en limmetode som ikke minst Dolvik benytter mye, hvor treverket mettes med epoxy. Steglistene er belagt med glassfiber, og rommene mellom spantene er skummet skikkelig for å holde skuta fløytende om noe uventet skulle skje.

  

Den ser unektelig noe baktung ut, men designet henger nøye sammen med sjøegenskapene, sier eieren. Med en 75 hester Evinrude E-tec skyter båten lett fart. Selv om den løfter seg litt innledningsvis, legger den seg rakt ned i plan. Konstruksjonen er relativt tung, og viser absolutt ingen tegn til nervøsitet i stor fart. Den ligger lekkert i vannet, stødig og gjør kontrollerte svinger i 45 knop.

- Sannsynligvis vil den tåle en 90-hester også. Farten vil da passere 50 knop. Jeg er selv overrasket over kapasitet til dette skroget, sier den fornøyde båtbyggeren. Han har en liten drøm om å sette den i produksjon, men det betinger at retorbølgen fortsetter i markedet.

  

I mellomtiden kan Stian leke seg med sin Hillestad, byggenummer én, en kloning av Dolvik, Riva og ChrisCraft. Høres ut til å være en god miks for den kvalitetsbevisste trebåtentusiasten.