utgave nr 9 1995

Trebåtfestivalen. Rekorder i Risør

Publisert Sist oppdatert

TREBÅTFESTIVALEN


Rekorder i Risør


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Trebåtfestivalen i Risør satte i år flere rekorder: Antall besøkende, antall nye båter, antall solgte båter, pressedekning og varmegrader. På minussiden var det noe mer fyll, promillekjøring, feilparkering og forsøpling enn før.

Aldri før har det på trebåtfestivalen vært vist så mange nybygg, fra små joller og "fladbånninger" til skøyter og turseilere i 50 fots klassen. Dette er et fantastisk gjennombrudd og en flott markering.
I mange år har vi etterlyst et utvalg av nye og tidsriktige modeller som folk vil og kan kjøpe. Noen av dem er kopier av de gamle klassikere, mens andre er basert på moderne byggeteknikker som minimaliserer vedlikeholdet, - båter som kan konkurrere med plastbåtene når det gjelder fart og pris.
Som vanlig slo været til maksimalt. Det var så hett i Risør at vi tror en del mennesker dro "på skjæra" istedet for å besøke festivalen. Likevel ble det satt publikumsrekord. I perioder stimet så mange barn og voksne på flytebryggene at det var problemer med å komme fram. Utenfor selve festivalområdet hadde besøkende trebåteiere sin egen fest. Aldri har vel tilstrømningen til Risør av nye og gamle trebåter vært større. For hundrevis av båtfamilier er festivalen blitt feriens høydepunkt før hjemtur, skolestart og ferieslutt.

Årets priser

Som vanlig i programmet var det kåring av årets beste nybygde båt, årets best restaurerte båt og for beste stand. Juryen, Henrich Nissen-Lie og undertegnede, hadde en vanskelig oppgave med å velge årets beste nybygg blant de mange kandidatene. Vi nevner noen av dem, som den nye "folkebåten" Røss 14, en ro-og seiljolle bygd i tre og epoksy, "fladbånningen" til Mølla Verksted, en flatbunnet pram som egner seg best på stille innsjøer, en vakker 12 fots jolle fra Risør Trebåtbyggeri, Arendalssjekta til Dannevig på 17 fot, småbåter fra Sverige og Finland, 20-foteren til Eikeli Båtbyggeri, Sandøyas 22-foter og den nye Risørterna, en hurtiggående vakker skapning fra Leif Nilsen som skal pryde Mjøsa i årene fremover. Av store dyre båter nevnes Norselander 53 fra Kristian Djupevåg og to 49 fots Colin Archer skøyter, båter i fem millionersklassen.
Prisen for "Årets båt" gikk til Dolvik Båtbyggeri for en ny 21 fots skjærgårdsjeep i kaldbakt mahogni. En fremtidsrettet og tidsriktig båt med selvlensende dørk som tåler å ligge ut uten presenning, som er lett å vedlikeholde og en båttype folk ønsker. Skroget er konstruert av Jan Tore Olsen og overbygg og innredning står Dolvik for. En båt som krever 1200 arbeidstimer og som koster ca. 500.000 kroner med en 180 hk Mercruiser V-6 bensinmotor.
Årets best restaurerte båt gikk til den 35 år gamle Riva Tritone til Sigval Bergesen. Det er den eneste nye Rivaen som er importert til Norge. Nå tilhører den oslomannen Anders Eide, som har gjort en kjempejobb ved å få den gamle Rivaen så god som ny.
"Beste stand" prisen gikk til Birger Kullmann, en båtkonstruktør som i alle år har vært trofast mot trebåten, men som aldri har vært redd for å gå nye veier. Hans stand var informativ, forseggjort og lite kommersiell, et sted hvor folk kunne få verdifull informasjon både om båtbygging og restaurering.

Regattaer og folkefest

Tre regattaer, to for seilbåtene og søndagens runabout-race trakk mye folk. Når trebåtfantastene klyver opp på knausene for å se de stolte klassiske seilbåtene og de nostalgiske linjene i motorbåtene i så praktfullt vær, er stemningen på topp. Det er like mye den estetiske nytelsen som spenningen under regattaene som appellerer til entusiastene.
Vinden frisknet på lørdag ettermiddag under den siste seilasen og også i år var det risørmannen Asbjørn Østerholt med sin "Bragd" som vant. I runaboutracet vant de to Gatsby-båtene til Terje Gaarud suverent.
Det swingte på sjøen og på land. Øystein Sunde sørget for topp stemning under midnattskonserten fredag kveld. Det var folkemusikk, shantieskor og gladjazz fra festivalscenen og janitsjarkonsert, Iver Kleive, Knut Reiersrud og Sondre Bratland i Risør kirke. Det kokte av liv og røre i byen og politiet hadde litt mer å gjøre enn under tidligere festivaler, men det var ingen voldsomme problemer annet enn en del fyll og promillekjøring, noe som betraktes som vanlig når så mange mennesker samles i slik sommervarme.
1.
Prisen for "Årets båt" gikk til Dolvik Båtbyggeri og brødrene Savland for denne sjærgårdsjeepen i kaldbakt mahogni på 21 fot.
2
Prisen for den best restaurerte båten gikk til Andres Eides Tritone, en 35 år gammel Riva som ble kjøpt til Norge av Sigval Bergesen.
3
Seil -og rojollen Røss 14 i kaldbakt furu ble kalt den nye "folkebåten". Den er lett, rimelig og enkel å vedlikeholde. Torgeir Røsberg produserer båtene i Kristiansand.
4
"Tyrihans" heter denne Risør-terna på 23 fot, konstruert av Eivind Amble og bygget av Leif Nilsen. Eieren bor på Elverum og skal ha sin nye terne på Mjøsa.
5.
Colin Archer cruiseren "Caliope" på 49 fot seilte til Risør fra Kristian Djupevågs båtbyggeri i Norheimsund mens det ble jobbet på spreng underveis for å legge siste hånd på en fantastisk skøyte.