utgave nr 3 1989

Draco 2700 Sterling

Publisert Sist oppdatert
DRACO 2700 STERLING

SPORTSCRUISERMED BOMULIGHETER

Av Hans Due

”Sportscruiseren" er den raske, beboelige turbåten båtbyggere over hele verden satser på for 90-årene. Eksportmarkedene vil ha båttypen. For mange på våre breddegrader er den også ideell. Men båttypen er full av kompromisser. Noen lærer du å leve med - andre vil du alltid irritere deg over.

Jan H. Linge kan V-bunnskrog. Draco 2700 Sterling er ikke noe unntak. Men V-bunnskroget stiller krav til planøsningene på grunn av at skroget brutalt mister bredde der skrogsiden går over i bunn. I og med at dette er mest markant i baugseksjonen - der hovedlugaren ligger - fører dette ofte til mindre bruksvennlige løsninger.
Sportscruiseren skal ha et sporty utseende. Du kan ikke bygge "husbåt" på et V-bunnskrog. Da avviser eksportmarkedene båten tvert. I denne båten har toalettrommet fått lide for dette. Rommet er pinetrangt og dørken har den samme vinkel som V-bunnen det har ikke våre fotblader. Ytterst ubehagelig!
Motorrommet er også trangt, og tilgjengeligheten får oss til å tenke på mekanikeren som i fortvilelse over et tilsvarende motorrom utbrøt (Forøvrig under oljeskift på en Draco av mindre type): "Si meg - tor båtbyggere at båtmekanikere kun finnes på sprayboks og har armer som er leddet med åtte kuleledd?" Forøvrig synes vi produsenten har fått mye ut av båten.

HOVEDLUGAR

Dekket på denne båten skråner jevnt nedover mot baugen. Dette får innvirkning på hovedlugaren under dekk. Ved nedgangen er det omtrent ståhøyde (ca. 180 cm). Videre fremover er det kun sittehøyde, men her det da heller ikke beregnet at man skal gjøre stort annet. Den halvrunde sofaen rommer fint 6-7 personer. Speilet på skottet inn mot dreggboksen forut gir god romvirkning. Salongen får dagslys fra luke i taket og fra vinduer på siden.
Bordet i salongen kan senkes, og puter legges oppå. Den midterste delen av ryggstøet kan vippes opp. Dermed har man en meget bred, men litt for kort dobbeltkøye. Under sofabenkene er det brukbart med stueplass. Bak ryggstøet i baugen er det en hylle, og bak ryggstøet på hver side er det avsettingsplass for flasker.
Skrogsiden innvendig er dekket med skai, taket med tepper. Draco har en gang for alle sluttet med "polvottpolstring". Her er intet pusestoff, takk for det! Stoffene i innredningen er lyse og delikate. Det er fire lyspunkter i salongen, to i taket og to lampetter på skottet i baugen. I tillegg er det en lysstoffrørslampe i byssa.
Når man kommer ned i lugaren, har man buede dører inn til toalettet på babord side og sovelugar til styrbord. Foran inngangen til sovelugaren ligger byssa. På babord side for leideren er et lite, smalt klesskap.

BYSSA

Byssa har trykkvann, en liten oppvaskkum, Safeflame kokeapparat, kjøleskap og avtrekksvifte som standard. At man har klart å få så mye inn på så liten plass, er beundringsverdig. Under kokeapparatet/oppvaskkummen er det et lite, et litt større skap og to skuffer. Over kokeapparatet et hengende overskap. Bak byssebenken en liten hylle.
Bruksvennligheten har imidlertid måttet lide på grunn av plassmangelen. Når du bruker kokeapparatet, har du liten eller ingen arbeidsplass. I så fall må du ta i bruk salongbordet. Oppvaskkummen er lovlig liten. Vi stiller også spørsmålstegn ved overskapets plassering rett over kokeapparatet. Kjøleskapet er felt inn i skottet mot sovelugaren. Plasseringen er grei for byssas vedkommende, men stjeler selvsagt noe plass i sovelugaren.

SOVELUGAR

Sovelugaren er meget romslig hva køyeplass angår. Det er to lys/lufteventiler mot uteplassen, så de som lider av klaustrofobi, har ingenting å frykte her. Imidlertid er av- og påkledningsdelen i lugaren trang. Til dels fordi kjøleskapet stjeler plass, til dels fordi ståhøyden er noe knapp. Innredningen forøvrig er grei, bortsett fra at vi savnet mer hylle- og skapplass til klær.

TOALETT

Selv om undertegnedes størrelse fortjener betegnelsen "staut", tror vi også adskillig mindre voluminøse personer vil få problemer på dette toalettet. Her må du ta av deg buksa først, og bakke inn før du lukker den buede døren etter deg. Når du er ferdig med ditt fornødne og skal vaske hendene, står du på innsiden av det skrå skroget. Det er meget ubehagelig. Dørken er drenert, så her er beregnet å dusje også. Det skal også bli en akrobatisk øvelse. I tillegg er taket i toalett/dusjrommet av en eller annen uforståelig grunn dekket med teppe. Forøvrig er innredningen i bra kvalitet, men altså: alt for trangt.

FØRERPLASS

Førerplassen er grei og oversiktlig. Du har alle instrumentene rett foran deg, alle betjeningsknapper like foran rattet, og kartbord mellom knappene og instrumentene. Kompass manglet på vår testbåt. Det er ekstrautstyr og tenkt plassert på instrumentkonsollen. Vi stiller oss noe tvilende til denne plasseringen fordi kompasset da vil kunne forstyrres, spesielt av magnetspoleinstrumenter.
Instrumentene er vanlige viserinstrumenter (bortsett fra Volvos trimvinkelindikator), noe vi setter pris på fordi denne type instrumenter er mer lettlest. Men tallene er grønne og det liker vi ikke. Det gjør det vanskelig å lese av verdiene.
To store vindusviskere er standard og de klarer fint å holde sikten klar, selv under meget hardt regnvær. Imidlertid klarer ikke kalesjen helt å holde naturen ute. Rett over førerplass er det en glidelåsluke som føreren kan stikke hodet opp av, men som ikke holder helt tett. Båten mangler dessuten defroster, noe man så avgjort får lide under i regnvær. Ellers er sikten bra rund baut.
Det doble førersetet er regulerbart i lengdretningen. Vi ville gjerne hatt reguleringsmuligheter i ryggvinkelen også, fordi vi syntes førersetet var litt for rettvinklet. En bagatellmessig smaksak.

UTEPLASS

Uteplassen er båtens mest vellykkede oppholdssted. Den er skilt fra salong/bysse og sovelugar med en skyvedør i plexiglass og aluminium. Formen på døren er noe spesiell, den slutter ikke helt om døråpningen. I "knekken" på døren er det et håndtak som er naturlig å bruke når man skal lukke skyvedøren. Men på innsiden av håndtaket er det to skruer, eller "knokedrepere", som stikker ut. Denne patenten er ikke heldig.
Uteplassen er meget stor med sitteplass til minst to familier. Dobbelt førersete, passasjersete vis á á vis, hele akterdekket er omsluttet av en meget romslig U-sofa. Bordet kan senkes, og gi en dobbeltkøye/solseng. Under benkene er det stueplass. Under det doble førersetet er det et langt, bredt og lavt stuerom, som enten kan benyttes til puter eller båtsportkart. Under passasjersetet er det også stuerom i to skap samt under fotplaten.
Ved å ta vekk et sete i aktre del av utesofaen på babord side, kan man åpne akterporten ut til den romslige integrerte badeplattformen.

MOTORROMMET

Her har vi vår andre store innvending. For å komme til motoren, må man løfte opp luken som sitter under bordet ute. Da må bordet og søylen løftes vekk. Denne luken er vel og merke utstyrt med gassdemper. I tillegg må du fjerne den delen av dørken som ligger ved akterporten.
Ellers er adkomsten til motorens forskjellige deler så trang at vi ikke unner servicefolk denne arbeidsplassen. Dersom motoren må hives ut, må hele innredningen akterut skrues ut og løftes av. Å bygge båt er kompromissets kunst. I denne båten har man ofret service og reparasjon av motoren til fordel for god uteplass. Vi har sett bedre løsninger.
Forøvrig er det ryddig og ordentlig i motorrommet. Kabler og rør er skikkelig oppklamret. Båten har både elektrisk og manuell lensepumpe. Bra! De to batteriene sitter på hver sin side i egne batterikasser forholdsvis høyt oppe på skrogsiden. Støydempingen av motorrommet kunne vært bedre.

DEKK

På siden av vindskjermene er det et smalt dollbord. Skal man entre fordekket, har man kun et bånd påsydd kalesjen å holde seg fast i. Vi kunne godt tenke oss et håndtak på targabøylen og i aluminiumsrammen til vindskjermene. Det siste håndtaket leveres som sandard, men fanttes ikke på vår testbåt. Dollbordet er i smaleste laget. Fra uteplassen og opp til dollbordet har man laget en fin liten leider.
Dekket har antisklimønster, og man har en solid pulpit å holde seg fast i. Man beveger seg sikkert på fordekket. åpningen i pulpiten ut på nebbet er i smaleste laget. Fortøyningsbeslagene er av bra kvalitet. Et kryssholt på hver side foran, ett på hver side av sargen til den inegrerte bade/rednings plattformen.

SJØEGENSKAPER

"Draco 2700 Sterling" er konstruert av Jan Herman Linge. Et av Dracoskrogenes varemerker er "flat gange" som nesten grenser til overplaning. Den samme tendensen har dette skroget. Selv full trim ut på drevet har liten innvirkning på baugen. Imidlertid gir dette en myk og behagelig kjøring der baugen pløyer og skvetter småsjøene til side. Toppfarten er på ca. 35 knop med en AQ271DP på 275 hk., to personer ombord og ingen last foruten standard-utrustning, er bra.
Båten gir ingen overraskelser. Den sitter godt i krappe svinger, er retningsstabil i alle fartsområder bortsett fra på helt sakte fart der den som de fleste planende båter søker fra side til side. (Se Eivind Ambles artikkel på side). Vi gir skroget så absolutt godkjent karakter.
Styringen er lett og presis, faktisk noe av det mykeste vi har vært borte i. Hydraulisk servostyring koster litt mer enn vanlig, men duverden så behagelig det er. Gassreguleringen er Volvos vanlige, og den synes vi er for upresis og ujevn. Vi savner trimplan, som bør være standard på alle planende båter. (Se egen artikkel om dette side l08.) Man merker godt sidevind eller vektforskyvning ombord. Dette kompenseres lett med trimplan.

PRIS

Båten koster 590.500 kroner med en AQAD41DP motor (Seks sylindret Volvo Penta Diesel på 200 hk.) Trekker vi fra prisen på motor og legger til ekstrautstyr fra vår prissammenligningsliste fra juni i fjor, vil båten koste 485.200 kroner ferdig utstyrt uten motor. Draco har spart på de kostbare installasjonene i sin standardutstyrsliste. Prismessig ligger den omtrent midt på eller litt i overkant av andre sammenlignbare båter.

FART/STØY

Toppfart rundt 35 knop med en 275 hk. motor er ganske bra. Planingsterskelen ligger rundt 15-17 knop, noe høyt, men det kan forklares med V-bunnen. Støynivået er noe for høyt. Vi målte drøyt 87 decibel på full fart med oppslått kalesje. Her er tallene:

Omdr.Støy i dbaOmdr.Fart i knop
450087,5450034,9
420086,5400028,2
390082,6370026,7
360079,7340023,7
330078,4300019,3
300077,6270013,2
270074,6240011,1
240074,2
210072,3
180068,1
150065,8
120067,6
80061,3

DATA:
Lengde m/badeplattform
og nebb:9,00 m
Bredde:2,85 m
Vekt:2700 kg
Priser standard
båt:Fra 504.000-619.000
avh. av motor
Produsent:Draco A/S, 4401 Flekkefjord