utgave nr 5 2002
Kysten Rundt
To nye tømmestasjoner i Asker
Asker kommune har tatt spanderbuksene på og kjøpt inn to septiktømmeanlegg til båtfolket. Anleggene er produsert hos Lee Sanitation Ltd. i England som leverer anlegg til hele Europa. De to anleggene koster til sammen ca 700 000 kroner og skal være enkle å betjene og renholde.
I disse maidager monteres det ene i Vollen i Asker mens det andre blir satt opp i løpet av året ved Asker marina i Leangbukta. Der er det for tiden ombygging av kaianlegget og man vil vente med å få tømmestasjonen på plass til alt det andre er ferdig.
Slangen fra båten til anlegget er åtte meter og avstanden til lokalt kloakkanlegg er 20 meter hvis det går over flatmark. Sugekapasiteten er ca 67 liter per minutt når pumpa går. Kommunen har bekostet komplett installasjon, og resten av jobben med vedlikehold og renhold skal være enkel. Alle forholdsvis nye båter skal kunne bruke systemet og man håper at tømmetrafikken blir stor. Man har prøvd å sette opp mottak andre steder i landet med semmert resultat, men nå ser det ut som noe er i ferd med å røre seg på dette området.
Størst i Stavanger
Den største båtmessa som har vært arrangert så langt i Stavanger, gikk av stabelen i helgen 5. - 7. april. Båt 2002 Stavanger kalles den og den er lagt til Hillevågsvannet i regi av Kulturkompaniet og Stavanger Motorbåtforening. Det var overraskende mange store båter representert og ellers noe for en hver lommebok. På land var det utstyrstelt med rikholdig utvalg og en del nyheter.
Politiet, Redningsselskapet og båten til Ryfylke friluftsråd var til stede og publikum hadde fri adgang til å avlegge dem et besøk. Værgudene var i godlune og bidro med sol og stille, men litt lave temperaturer. Vel 7000 personer besøkte messen i løpet av helgen. Man regner med at dette blir et årlig arrangementpå denne tiden av året.
Parkometer i Horten
Skal du bruke gjestehavna i Horten til sommeren, bør du ha med skillemynt. Bystyret har nemlig gitt åpning for å innkreve havneavgiften ved hjelp av parkometer, og havnefogd Ragnar Sundklakk bekrefter overfor Båtmagasinet at han er i kontakt med et parkeringsselskap.
- Det er imidlertid viktig for oss at selskapet som får jobben skal representere havnefogden og yte service. Et viktig prinsipp er at parkeringsselskapet ikke skal leve av gebyrer. Vi ønsker ikke at båtfolket skal vekkes tidlig om morgenen av en brysk parkometervakt hvis de ikke har betalt. Gebyrer skal være riset bak speilet, sier Sundklakk.
Foreløpig er det ikke skrevet kontrakt med noe parkeringsselskap, men mye tyder på at det blir Europark som får jobben med å innkreve havneavgiften fra de sjøfarende. Avgiften er 125 kroner i døgnet, uansett båttype eller størrelse, og automatene skal kunne godta både mynter og kort. Parkometrene skal i drift før sommeren, og ordningen evalueres etter første sesong.
Tre millioner i erstatning
I 1994 byttet Finn Mohn fra Samnanger inn sin gamle Nimbus i en splitter ny Nimbus 37 Trawler. Planen var å dra på kanalferie. Men båtdrømmen ble fort til et mareritt, fra mai 1994 til desember 1995 var båten på verksted hele elleve ganger. I mai 1996 fikk Mohn en ny Nimbus, men også den båten var full av feil.
Nå er Nimbus Boats dømt i Bergen tingsrett til å betale Mohn drøye tre millioner kroner. Summen dekker kjøpesum med forsinkelsesrenter fra 1996, samt erstatning.
Til Bergens Tidende uttaler Finn Mohn at båtlivet for hans del er over. Det er ikke brakt på det rene om Nimbus Boats anker avgjørelsen i Bergen tingsrett.
Storsatsing i Molde
I løpet av ett år skal det investeres drøye 70 millioner kroner i Molde og på øyene Ona og Finnøy. Prosjektene samles under navnet Havstuene og skal gi båtfolk, så vel som turister, mat- og naturopplevelser. På Finnøy blir det bygget et leilighetshotell med 38 overnattingsplasser og gjestehavn, mens det på Ona settes opp leiligheter med totalt 22 sengeplasser. Både på Ona og Finnøy blir nybyggene skapt i gammel stil for ikke å ødelegge arkitekturen på øyene.
I Molde bygger Havstuene som nærmeste nabo til Røkke-løkka. Det blir 18 dobbeltrom med totalt 36 senger, samt serviceanlegg for småbåthavna som også skal utbedres. I tillegg blir det bygget stor uterestaurant og bryggerestaurant.
Av aktiviteter kan Havstuene by på havrafting, havfiske, havbading, dykking og rene sightseeingturer i skjærgården. Havstuene har i tillegg sin egen 50-fots havgående fiskebåt. Effektiviteten skulle være sikret ved båtens toppfart på 30 knop. Anlegget skal stå ferdig 1 juli.
Mattradisjoner og kysthåndverk
Elisabeth Johansen og John Roald Pettersen er redaktører for Kystårboka 2002 som handler om kystkultur som en samlende fellesnevner for folk langs hele kysten vår. 94 personer har gitt sitt bidrag til boka som byr på mye historie og artige anekdoter. Disse entusiastene mener med rette at kystbefolkningen fortjener sin egen årbok som kan være et bindeledd mellom gammel og ny tid. Dette er den første utgaven i en årlig serie, og den byr på et variert innhold som omhandler mennesker, fartøyer, mattradisjoner og kysthåndverk, nennsomt illustrert med nye og gamle bilder.
Kystårboka er gitt ut på Orkana Forlag AS og kan bestilles på telefon 76 08 95 05 eller 91 36 82 60.
Mye moro langs Göta kanal
I fjor sommer besøkte 4500 fritidsbåter Göta kanal, og kanalbolaget og svenske myndigheter satser på en rekke nyheter for kommende sesong for dette viktige kulturhistoriske byggverket. I fjor fikk man i gave et egg fra sjødyret i Loch Ness som ble sjøsatt i Vättern, så man oppfordres til å holde utkikk etter Baby Nessie. Det er dessuten laget to nye gjestehavner, en i Jonsboda og en ved Klevbrinken som har landstrøm, toaletter og grillplass. Totalt finnes nå 17 gjestehavner langs kanalen og har man løst billett for hele systemet, ligger man gratis i fem døgn per havn.
Man kan også i år leie en liten skjærgårdsjeep og overnatte på det svenskene kaller for kulturvandrarhem og fortsette neste dag. Nylig er det utkommet en bok om kanalen på Byggförlaget som beskriver severdigheter, historien og reisen fra Mem til Sjötorp. "Med egen båt på Sveriges kanaler" skrevet av danske Ole Koefoed, er enda en bok som er helt fersk. Av aktiviteter på kanalen ellers til sommeren er fiskekonkurranser, mopedrally, kirkebåt og grillfester.
Kanalen er åpen fra 2. mai til 29. september og høysesongen er fra 6. juni til 19. august.
Små, grønne båter
Skroget er 16 fot langt, og knall grønt. Vi snakker om Green-Boats, men vi snakker ikke om en ny båtmodell eller -type. Snarere om utleiebåter, og en god ide. Primus motor bak prosjektet, Magnus Midling-Jenssen Jr., kan nemlig fortelle at ideen er å leie ut båtene med tilhenger. Dermed er det bare å hekte tilhengeren på bilen, kjøre avgårde og nyte båtlivet der du ønsker det. - For oss er det dessuten svært enkelt. Når vi får tilbake båten, kan vi lett kontrollere at den ikke er skadet, fordi den ligger på en tilhenger og ikke i vannet, sier Midling-Jenssen Jr.
Green-Boats er utstyrt med en 25 hesters fire-takter, ekkolodd og stangholdere. Dermed er båtene som skreddersydd for fiskere.
- Vi satser selvsagt mye på tyskere som kommer hit for å fiske. Men også nordmenn ser vi for oss som aktuelle kunder. Ofte trenger man en ekstra båt, og for mange som har hytte ved sjøen, kan leie være et bedre alternativ enn å eie, sier Midling-Jenssen Jr.
I løpet av året regner Midling-Jenssen Jr. med å sjøsette 25 Green-Boats. Av de skal 11 stå på henger.
Fjordterne på langtur
Kvinnen bak Fjordterna, Inger Sande Brøvig, skal denne sommeren vise at hennes båter på ingen måte kun er egnet for småturer i solskinn og skjærgård. Derfor legger en av hennes 21-fotere ut på langtur i juni måned. Ferden går fra Honningsvåg til Bergen og det er Sande Brøvigs svoger, Arne Hansen, som skal føre båten hele veien.
- Foruten å vise at Fjordterna er noe langt mer enn en solskinnsbåt, eller en Oslofjordbåt som den også er beskyldt for å være, har min svoger lenge hatt en drøm om ta denne turen alene i en liten båt. Han skal bo ombord i en måned og kommer til å være nær elementene hele tiden, forteller Sande Brøvig, som utstyrer skipperen med redningsdrakt og kamera.
For sikkerhets skyld?
Jeeper med firehjulstrekk og reservehjul i rumpa kjennes trygt når man pløyer rundt på skogsveier i vårsmeltingen. Men hva reservehjulet har å gjøre på en Draco klar til sjøsettingen midt på kaia i Risør, er forunderlig. Kanskje det fungerer som fender under transporten for at ikke leideren skal skramle og lage stygge striper. Ikke vet vi, men nysgjerrig blir man jo….
Festuke for båtfolket i Ålesund
Felles krefter har tatt initiativet til en festuke i Ålesund andre uke i juli, dvs. uken før jazzfestivalen swinger i gang i Molde. Festivitasen skal hete Ålesund Båtfestival, det skal handle mye om båt, men programmet skal være enda mer allsidig. Her blir det bruktbåtmesse, salgsmesse med boder, mye underholdning og tivoli midt i byen. I Brosundet blir det dessuten et hisotorisk "vikingslag" med skip fra museet og kjente skuespillere.
Planen er at hele Brosundet og indre havn skal forbeholdes småbåtflåten disse dagene. På Rådhusplassen blir det hovedscene, utedans, konserter, barneaktiviteter osv. Indre havn blir også arena for vannaktiviteter som crazystuping, svømming og dykking.
Sørlandets Båtmesse i Arendal
Vi minner om at Sørlandets Båtmesse går av stabelen den 9 - 12 mai i år. Den arrangeres for 22. gang og
er en flytende utstilling kjent som møteplassen for båtbyggerne, pressen og kundene. Alle har god tid
og mye sosial hygge hører med under messedagene.
Anne Enger Lahnstein vil åpne messen. Vaselina Bilopphøggers og et nytt band som heter 5-56 vil stå for underholdningen sammen med flere lokale "underholdere". Messen er et gedigent dugnasdarbeid for Trauma idrettsforening på Tromøy.