utgave nr 9 1991

Porta-Bote

Publisert Sist oppdatert


    Test: Porta-Bote

    FIN FOLDEBÅT FOR FJELLVANN!

    Av Hans Due

    Vi var uhyre skeptiske. En skjelven, sammenleggbar, amerikansk-produsert polypropylen-jolle som skulle romme fire velvoksne karer på fisketur i et fjellvann. Men all vår skepsis rant ut i fjellbekken. Enkel å montere, grei å bære, stabil både å ro og kjøre med en liten påhenger.

    Jolla har vært produsert i USA i over 15 år, men det var først i fjor at den ble importert til Norge. Vi har testet båten på fjellvann og medbringende som lettbåt for en 25-fots Draco i skjærgården. Begge steder har båten vist seg å være både nyttig og enkel å ha med å gjøre. Begrensningene ligger i at båten ikke tåler særlig mye sjøgang, men for alle med hytte på fjellet i nærheten av et fiskevann, må den være ideell.
    Båten er laget i polypropylen med en skrogtykkelse på ca. seks millimeter. Skroget leveres med 10 års garanti og er godkjent av US Coast Guard og Japans Coast Guard. I prinsippet består skroget av fire polypropylenplater som er naglet sammen. Skjøtene er dekket av noe som ligner det man på rørleggerspråket kaller et PEL-rør, et vannrør i plast.
    Toftene er i kryssfinér med flytemiddel tilsvarende det mange bruker som liggeunderlag i telt. Det samme flytemiddelet er også poppet fast i skrogsiden. Polypropylen er dessuten flytende i seg selv, slik at hele båten skal holde seg flytende vannfylt og innenfor rammen av de vektbegrensninger som er satt.

    Rask å montere

    Det tok oss i underkant av fem minutter å montere båten når vi hadde gjort det et par ganger. Første gangen gjorde vi den samme tabben som så mange gjør, nemlig forsøke å montere først og lese bruksanvisningen etterpå. Det tapte vi ti minutter på.
    Sammenslått er båten 10 cm. tykk. Vår var 12 fot lang, og lengden holdt seg også i sammenslått tilstand, omtrent på størrelse med et seilbrett og meget enkelt å frakte på biltak eller langs overbygget på Draco'en.
    Vi presset de fire skrogdelene fra hverandre, stakk midttoften inn i sporene sine og stakk inn en låsesplint på hver side. De to andre toftene var enkle å montere, bare å dunke dem inn i sporene. Påhengsmotorbraketten ble festet med seks bolter med vingemutre. Årene var todelt og av aluminium og med åregafler til å klemme fast. Båten uten tofter og årer veier 31 kg.

    Skjelven

    Vi syntes båten var vaklevoren da vi satte den på vannet. En forsiktig ombordstigning avslørte at skrogbunnen ga etter som i en vannseng. Men det var ingen fare for stabiliteten. Vi holdt balansen, og etter hvert krøp de tre andre karene ombord.
    Første test var roing. Båten var forbausende retningsstabil, takket være konstruksjonen som nærmest gir den tre kjøler. Årene var litt i korteste laget, men fikk godt grep i vannet.
    Med påhengsmotor pløyde vi en del sjø, men så var da også båten noe overbelastet i forhold til den godkjente bæreevne. Noe særlig skvalpesjø ville den ikke tålt med denne belastningen.
    Med en mann ombord og en 3-hesters Evinrude på hekken ble båten provosert, men ga oss ingen store overraskelser. Bananformen ga oss på forhånd en anelse om at her ville akterenden grave seg ned i sjøen. Men produsenten har utstyrt båten med to flaps akterut som motvirket dette. Eneste problemet var ved bakking fordi flapsen ville grave seg noe ned, slik at sjøen hadde en tendens til å skvalpe over akterut.
    Vi kastet med stang fra båten, vi otret og gjorde strandhugg i stein, lyng og sand. Båten gjorde ikke antydning til å kantre, og vi kunne heller ikke finne skader i skroget etter den noe hardhendte behandlingen.

    Holdbarhet

    Polypropylen er et holdbart stoff. Det kan ikke brenne, det er UV-bestandig og syrefast. Flytestoffet på toftene var meget behagelig og varmt å sitte på, men vi fant et par svakheter -stoffet tålte ikke bensinsøl. Dessuten ble det fort svart i skrogbunnen etter at vi hadde tråkket på toftene og så ned i båten. Vasking med JIF klarte å løse det meste. Men flytestoffet i skrogsiden var utmerket som feste for sluker, spinnere og fluer også, en detalj som sikkert ikke produsenten har tenkt på.

    Begrensningene

    Båten har sine begrensninger. Den er ikke særlig sjøsterk, og den egner seg dårlig som slepejolle. Men har du plass langs rekka på båten, tar det jo ikke mer enn fem minutter å slå den sammen. Porta-Bote finnes i størrelsene 8, 10 og 12 fot. Båten kan leveres med en rekke ekstrautstyr, så som tralle, seil, bærestropper og soltak.

    DATA:
    Lengde:3,66 m.
    Bredde:1,5 m.
    Bredde sammenslått:6 cm.
    Vekt uten tofter:31 kg.
    Bæreevne:276 kg.
    Pris:Kr.9.975,-
    Importør:Lunde Team A/S, Boks l77, 4033 Forus. Tlf. 04-80 l3 66.