utgave nr 12 1996
Anna Rogde
128 år gamle Anna Rogde:
Harstads stolthet
Anna Rogde er den gamle damen som ha fått igjen sin unge figur. Takket være en gjeng ukuelige ildsjeler seiler toppslett-skonnerten fremdeles farvannene ved Harstad. Men tørrfisklasten er forkastet til fordel for turister.
Tekst: Elsebeth Danielsen
F
innes det en eldre seilende skonnert i verden, får eierne komme hit til Harstad og bevise det! sier Terje Uhre i Stiftelsen Anna Rogde. Skuta er sammen med Skibladner en del av vår maritime kulturarv. Og den er faktisk ett år eldre enn britenes stolthet Cutty Sark!
Vi har passert tidligere eier Isak Rogdes øy Kjøtta, og seiler på strømmen gjennom Tjeldsundet ved Harstad. Et lett skydekke skjuler en lav sol, og fjellene rager opp, sorte og fuktige. Kaptein for sesongen, Audun Mathiassen, styrer den gamle treskuta som er blitt 90-årenes ambassadør for Harstad som kulturby. Med seg har han en gjeng på omtrent 20 aktive frivillige som skifter på å drive skuta i den hektiske sesongen. Etter flere år i "utlendighet", blant annet som turbåt på Oslofjorden, kom skuta med klipperskroget tilbake til Harstad i juli 1990. Tross knappe midler seiler den 128 år gamle toppslett-skonnerten Troms- og Nordlandskysten fra mars til oktober.
Kvinnen Anna Rogda
Anna Rogde er et minne fra en tid da havet var viktigste transportvei. Mens Nordlandsjekta og Nordlandsbåten dominerte de nordnorske farvann fram til slutten av forrige århundre, tok de større skutene og skøytene over da fart og lagringskapasitet ble viktigere.
Anna Rogde ble konstruert av Sigbjørn Birkeland for et rederi i Bergen, og sjøsatt som Anna af Bergen i 1868. Det slanke klipperskroget ga skuta god fart, og skonnertriggen egnet seg godt for kryssing mellom holmer og skjær. I tillegg krevde skuta mindre mannskap enn de tidligere skværriggede seilskutene gjorde. Sammen med søsterskipet Albert af Bergen seilte hun frakt i Nordsjøen og Baltikum. Rederiet gikk konkurs da Albert forliste i begynnelsen av 1870-årene, og Anna ble solgt - for 6000 spesidaler til hardangermannen Isak Rogde.
Hvordan Anna havnet i Harstad? Isak Rogde var på langfart med sin nye doning, og da han seilte forbi øya Kjøtta utenfor Harstad, fikk han se en ung jente som sprang over engen. Anna Hansen. Isak, mannen på over to meter som kunne løfte tønner breddfulle av sild, ble betatt. Det var gjensidig og paret giftet seg, og Anna fikk flaggskipets navn. Anna Rogde. Anna og Isak ble boende på Kjøtta. Anna likte ikke Hardanger, og for Isak var det god butikk å ha utgangspunkt i Harstad. I sine glansdager eide paret syv skuter og hadde egen tørrfiskindustri på Kjøtta.
Da de første motorskøytene utfordret seilet i begynnelsen av dette århundre, fikk også Anna Rogde sin første motor. En ensylindret Bolinder glødemotor på 40 hk ble satt inn i 1919. Den fungerte som hjelpemotor i lite vind.
Omfattende ombygging
Fra 1868 til 1972 gikk Anna Rogde i fraktfart på norskekysten. I den effektive skipsfartsnasjonen Norge hadde hun utspilt sin rolle. Men med vår nasjonale sans for å bevare det gamle, ble store penger satt inn i arbeidet med å restaurere skuta. I 1976 og 1986 gjennomgikk Anna Rogde total restaurering. I årenes løp hadde hun sakte,men sikkert forandret form. Etter år med tung last, lå hun "flatt" i vannet. Med press under hekk og baug ble skroget presset opp og akterover, slik at hun fikk tilbake den originale, rundere formen. Dekkshuset som var oppført i 1920-årene, ble fjernet, og lasterom ble til banjer og lugarer. I tillegg lot man byssa på fordekket få fri, og bygget en mer tidsmessig bysse under dekk.
Restaureringen kostet 10,8 millioner kroner, og i 1989 tok et finansieringsselskap over eierskapet. Det var snakk om å selge skuta utenlands, men fordi hun var et vernet fartøy, var eksport utelukket. 17. juli 1990 var hun tilbake i Harstad. Stiftelsen Anna Rogde ble opprettet med støtte fra Troms fylke og SND. Ildsjelene i Harstad hadde solgt gavebevis som også dannet økonomisk grunnlag for en stiftelse. I dag er 20-30 personer involvert i stiftelsen, og takket være næringslivet i Harstad, som støtter med midler til vedlikehold, går driften rundt.
Alkoholisert kusine
Anna Rogde har også opplevd det store sildeeventyret. Hun har seilt så langt nord som Arkhangelsk og helt sør til Portugal.
- Jeg tror harstadværinger flest er stolte over at Anna Rogde er tilbake. Hun er blitt en viktig del av bybildet der hun ligger ved kulturhuskaia, og hun er faktisk blitt en motor i reiselivsnæringen i Sør-Troms, sier Terje Uhre som i fem år har tatt seg av den daglige driften og markedsføringen.
Vi har gått for motor ut til Henningsvær, gjennom Ofotfjorden til Narvik og er på vei tilbake til Harstad gjennom Tjeldsundet. God seilevind har det ikke vært, men fisken beit ved Lilandsgrunnen og nettene har vært lange og lyse. Terje Uhre er sikker på en ting:
- Hadde Anna Rogde, som slektningen Cutty Sark, prydet etiketten på en flaske gyllen drikke, ville den økonomiske ståa sett ganske annerledes ut!
Data Anna Rogde:
Type: | Toppslett-skonnert |
Byggeår: | 1867/68 |
Byggested: | Bangsund skipsverft, Namsos |
Skrog: | Furu |
Lengde: | 92 fot |
Mastehøyde over dekk: | 21 meter |
Seilareal: | 550 m2 |
Motor: | Scania DS 14 Turbo, diesel, 400 hestekrefter |
Mannskap: | Ca åtte |
Passasjerer: | 70 for dagsturer, lugarplass til 30. |