utgave nr 5 1999

TEST: Olex

Publisert Sist oppdatert

TEST: Olex


Supert norsk kartprogram


Du kan velge og vrake mellom leverandører av elektroniske sjøkart. Olex er et helt nytt norsk program som virker svært lovende. Det er i alle fall enkelt å bruke.


Tekst og bilder: Jon Winge
Aktørene blir mange etter hvert, og de fleste stjeler kartdata som ravner og utgir dem som sine egne. En som holder sin sti ren, er trønderen Ole Robert Hestvik. Han har utviklet et unikt program for vektoriserte sjøkart for PC, og hans forretningsfilosofi går ut på å selge selve programmet, mens han leverer Sjøkartverkets celledata nesten til selvkost – med god samvittighet.

Lett å bruke

Det ligger mye utviklingsarbeid bak Olex, som dette programmet heter, men så må det også kalles en liten revolusjon i brukervennlighet.
Du leverer inn PC’en din til BelaMarin, som forhandler programmet i Norge, og får den tilbake ferdig programmert, oppsatt og testet, og med alle de kartene du trenger – og er villig til å betale for. Det er en kjempefordel, for det er mange skjær i sjøen ellers. PC’en kan du også kjøpe samme sted, om det måtte passe.
Det er vanskelig å holde begeistringen i tømme når man begynner å bruke dette programmet. Enklere kan navigering på skjerm knapt gjøres. Med venstre museknapp zoomer du inn, og med høyre zoomer du ut. Med midtre museknapp trekker du kartet sømløst den veien du ønsker. Her går du altså fullstendig problemfritt fra oversiktskart til minste detalj. Etter hvert som du zoomer ut eller inn, endrer opplysningene (som sjømerker, fyr og navn) seg både i antall og størrelse i forhold til kartforstørrelsen. Velger du å lese kartet med nord opp eller med baugen opp, står teksten alltid vannrett.
Det sier litt om brukervennligheten når vi røper at hele bruksanvisningen er på 18 sider og stort sett består av fargeillustrasjoner.

Lagrer alt

Under seilasen får du automatisk full historikk på skjermen med kjølvannsstripe, og hvor stripens intensitet/farge endres med hastigheten. Du kan velge om du vil ha båten i sentrum og kart som ”flyter” under den eller stillestående kart med båten i bevegelse.
All seilingsinformasjon lagres automatisk. Er du i tvil om hvor du skal gå, kan du bare hente fram forrige seilas i farvannet og se hvordan du gikk da. Slike data kan dessuten lagres på diskett og overføres til andre maskiner.

Grei planlegging

Mest lot jeg meg nok imponere av ruteplanlegging og kurspunktseilas. Det kan ellers være litt av en ”knottejobb” med dedikerte kartplottere og C-map 95, som jo tilbys over alt, og like mye jobb med korrigeringer og slettinger.
Med Olex på PC starter du på oversiktskartet og klikker med musepekeren på startposisjon og ønsket ankomstposisjon. Innaskjærs går loksodromen (den rette kurslinjen mellom dem) da gjerne over land. Så zoomer du inn for detaljplanlegging, tar ”tak” i streken med musepekeren og trekker den hit og dit gjennom farvannet. For hver gang den endrer retning, får du automatisk et kurspunkt, som du gjerne kan gi navn direkte på tastaturet og forsyne med egne merker. Alle data kommer automatisk opp i vinduer, inkludert total distanse. Endringer og sletting skjer med få, logiske museklikk.
Som ved andre litt mer avanserte kartprogrammer, kan du sjonglere fritt med vektorene, endre lysintensitet og farger, og du kan dessuten invertere (gjøre om til negativ) bildet for nattseilas. Med tilkobling av DGPS får du svært nøyaktig posisjonsangivelse, og zoomer du langt nok inn i for eksempel havnespesialer, får du båtens plassering i sann størrelse, for eksempel langs kai.

Tredimensjonalt

Programmet bruker Sjøkartverkets nye celledata, med unntak av sjøkart 4-10, hvor slike ikke finnes foreløpig. Her er Olex-kartene inntil videre utviklet fra C-map 93. Samtlige tilgjengelige loddskudd fra Sjøkartverket ligger inne. Dessuten beregner og legger Olex automatisk inn dybdene mellom disse skuddene ved gjennomsnittsberegning slik at hele havbunnen har dybdeangivelser.
Programmet kan dessuten vise bunnen tredimensjonalt. Som om ikke det var nok, kan du koble til ekkolodd gjennom NMEA-kontakten. Så lenge ekkoloddet står på mens båten er under veis, registreres dybden fortløpende og automatisk, med GPS- eller DGPS-posisjon. Jo mer du går i et farvann, desto nøyaktigere blir bunnformasjonene på kartet ditt – aldeles av seg selv.
Dette er nok først og fremst en funksjon for folk som driver med oppmåling – for ikke å snakke om fiskere – som jo har enorm glede av nøyaktige bunndata. For oss som er i båt for moro skyld, blir dette kanskje vel spissfindig, men foreløpig er dette noe du får med, uansett.
Alle dybder korrigeres for øvrig etter tidevannet, for alle tidevannsdata ligger inne i programmet. Avvik beregnes automatisk i forhold til Sjøkartverkets nærmeste målestasjon. Programmet viser dessuten tidevannsutviklingen grafisk.

Uvanlig stabilt med Linux

De fleste som har arbeidet med PC, vet hvor lite det skal til før du får ”datakluss”. Det skyldes gjerne, forenklet sagt, at forskjellige operativsystemer og programmer samt annet tilkoblet utstyr forstyrrer hverandre. Jo mer du laster inn og kobler til en maskin, desto større er sjansen for trøbbel.
Men her har Ole Robert Hestvik gjort noe lurt: Han har laget hele programmet i Linux, det finske operativsystemet som alt har gitt Bill Gates og vennene hans dype rynker i pannen. Når du installerer Olex på PC’en din, får du altså et program som arbeider med eget operativsystem, og som derfor er ufølsomt overfor eventuelle forstyrrelser fra både Windows og DOS! Her bortfaller mange av mine egne betenkeligheter overfor sjøkart på PC.
Verken program eller kartceller tar mye lagerplass, så du klarer deg med en enkel maskin. En 486-prosessor og 16 Mb RAM er i og for seg tilstrekkelig, men en Pentium anbefales for å få raskere oppdatering av skjermbildet. Med bærbar PC er aktiv fargeskjerm (TFT) sterkt å anbefale, og for å få fullt utbytte, bør du også koble til en tre-knappers mus.

Foreløpig dyrt

Den eneste haken ved Olex er prisen. Programmet koster kr 37 600,- inkl. mva i foreliggende versjon. Den er imidlertid beregnet på profesjonelle brukere, og om ikke lenge vil vi få en lystbåtversjon som blir noe enklere og vesentlig billigere. Jeg vil tro at denne først og fremt kommer uten det tre-dimensjonale systemet, som sikkert er dyrt, og som fritidsbåtfolk flest har lite bruk for.
Til gjengjelde er kartene billige. For hver celle (se Sjøkartverkets katalog) må du betale kr 123,-, og med 20 stykker kommer du for eksempel fra svenskegrensen og et godt stykke opp på Vestlandet.