utgave nr 10 1997
Suzukis nye firetaktere
Suzuki tar opp
konkurransen
Suzuki lanserer to helt nye firetakts påhengsmotorer, en 70 hk. og en strupet versjon som yter 60 hk. Vi har prøvekjørt begge og fastslår at Honda har fått en verdig konkurrent.
Tekst og foto: Hans Due
Suzuki er en av de få produsentene som de siste par årene ikke har lansert større firetaktere eller ny totaktsteknologi, men mekanikerne og konstruktørene på Suzuki-fabrikken har ikke ligget på latsiden. De to nye firetakterne på henholdsvis 60 hk. og 70 hk. skal bli en alvorlig utfordrer for Honda som har ledet an i totaktsteknologien på disse motorstørrelsene. Mens Honda har tatt utgangspunkt i en Civic-motor fra bilindustrien, har også Suzuki hentet sine to motorer fra bilsiden. Utgangspunktet er Suzuki Swift.
1,3 lt. EFI
Motoren har et sylindervolum på 1,3 lt fordelt på 4 sylindre og et anbefalt maks turtallsområde mellom 5200 og 5800 omdreininger pr. minutt. I tillegg har motoren elektronisk bensininnsprøyting (EFI) i stedet for forgasser. EFI’en styres av en elektronisk kontrollenhet som overvåker flere motorfunksjoner som bl.a. motortemperatur, oljetrykk tomgangsturtall og maks turtall, og ut i fra de verdiene den henter, bestemmer riktig bensinmengde til innsprøytingsdysene. Resultatet er en meget god akselerasjon, lett start og en jevn tomgang på ca. 700 omdreininger.
Lavt bensinforbruk
Vi har prøvekjørt motorene med en lufttemperatur på 28°C, vanntemperatur på 22°C og relativt høy luftfuktighet. Våre målinger viser for 70-hesteren et lavt bensinforbruk på 0,67 liter pr. nautisk mil, og bare 0,5 lt. når vi trakk av 1.000 omdreininger. Støy ved førerplass målte vi til 86 dbA ved førerplass på en 16 fots Elanbåt Toppfarten var 33,5 knop på båten som veier 330 kg. uten motor. 60-hesteren ble målt på en 16 fots Gommonautica semirigid, en båt med forholdsvis stor våt flate, noe som gjenspeilte seg i bensinforbruket som faktisk var litt høyere enn for 70-hesteren.
Konklusjon
Suzukis nye motorer er meget lovende. Lavt og behagelig støynivå og drivstofforbruk samt kjapp og konsis akselerasjon. Med den justerbare kontrollstrålen for kjølevann, kan man dessuten more seg med noen overraskende dusjer til de omkringliggende. Det nye fargevalget til Suzuki, gråsort metallic lakk med nye dekalier, er forsåvidt delikat og spenstig, men på avstand syntes vi motoren lignet til forveksling på Mercurys. Kanskje litt dumt hvis Suzuki prøver å skaffe seg en ny image.
Testresultater
Begge motorene er testet med to mann ombord i båten.
DF70 på testbåt Elan 495GT. L: 4,95 m, B: 2,03, V. inkl. motor: ca. 500 kg Propell: 17’’ stål
Omdr. | Fart i knop | Forbruk l/t. | Forbruk l/n.mil | Støy i dbA |
5800 | 33,5 | 22,5 | 0,67 | 86 |
5300 | 30,8 | 16,8 | 0,55 | 85 |
4800 | 28,2 | 14,0 | 0,5 | 83 |
4300 | 26,0 | 12,0 | 0,46 | 82 |
3800 | 21,6 | 9,2 | 0,42 | 79 |
2000 | 6,0 | 72 | ||
1500 | 4,8 | 68 |
Omdr. | Fart i knop | Forbruk l/t. | Forbruk l/n.mil | Støy i dbA |
5700 | 30,0 | 21,5 | 0,71 | 86 |
5200 | 27,2 | 16,0 | 0,59 | 85 |
4700 | 24,0 | 12,8 | 0,53 | 84 |
4200 | 22,2 | 11,2 | 0,50 | 81 |
3700 | 20,0 | 9,0 | 0,45 | 79 |
Data
Modell: | DF60 | DF70 |
Motortype: | 4syl. 4-takt EFI | |
Start: | elektrisk | |
Vekt: | 149,0 kg. tørr | |
Sylindervolum | 1,298 ccm | |
Boring og slaglengde: | 74 x 75,5 mm | |
Maks turtallsområde: | 4.700 - 5.300 | 5.200 - 5.800 |
Maks effekt: | 60 hk. | 70 hk. |
Bensintank | 25 lt. | |
Tenningssystem: | Full transistorisert | |
Generator: | 12 V 300W 25A | |
Gearutveksling | 12:29 |