utgave nr 7 2
Kysten Rundt
Padlesamling i nord
Hver sommer samles mer enn hundre entusiastiske padlere seg til kajakktreff i storslagne Vesterålen, til kajakkpadlernes "store styrkeprøve". Arctic Sea Kayak Race er et tredelt arrangement som består av en konkurransedel, et turpadletreff og en padleleir - en samling for både erfarne tur- og konkurransepadlere og nybegynnere, både fra inn- og utland. Arrangementet har sitt utspring i et entusiastisk og aktivt nordnorsk havpadlemiljø, og har utviklet seg til å bli en årlig begivenhet.
Arctic Sea Kayak Race ble første gang arrangert i 1991 og har for mange blitt en årlige treffplass for venner med samme interesse for havpadling. De siste årene har padlerne holdt til på det tradisjonsrike fiskeværet Skipnes i Øksfjord kommune. Årets arrangement går av stabelen fra 24. til 29. juli. Ønsker du å melde deg på, eller få ytterligere informasjon, kan arrangørene treffes på telefon: 76 11 08 70, eller du kan søke deg frem på padleforbundet sin hjemmeside: www.padling.no.
Roser til Etne i Sunnhordland
Tekst: ARNE SØLLESVIKMan må ikke alltid være så stor for å få noe til. Etne Båtlag har bevist dét. 53 medlemmer, derav 12 ildsjeler, har rustet opp småbåthavnen som ble anlagt i 1990. Med utvidet bryggekapasitet og nytt sanitærbygg med dusj, vaskemaskin og tørketrommel står de bedre rustet til å ta imot sine båtgjester til Etnemarknaden den 3.-6. august. Marknaden, som er Vestlandets svar på Dyrsku'n i Seljord, samler over 40 000 besøkende. Blant dem kommer ca 130-140 i båter som skal få plass i en båthavn med kapasitet til 53 medlemmer. For at dét skal bli mulig, stiller de fleste medlemmene sine egne båtplasser til disposisjon. I Etne Båtlag er det umulige bare en stor utfordring!
Forsikring etter rettssak
Båtutleie, privat eller via megler, har sine sider. Det fikk et ektepar i Oslo erfare. De ble nylig tilkjent full erstatning etter at båten deres forliste i Østersjøen mens den var utleid. Forsikringen hadde de tegnet i Yachtline Ltd. og den omfattet både privat bruk og utleie. I 1998 inngikk eierne en utleieavtale med AS Oslo Båtutleie. Etter at båten forliste, nektet forsikringsselskapet å utbetale forsikringssummen på 1,2 millioner kroner fordi båten på skadetidspunktet var utenfor forsikret område.
Da gikk ekteparet rettens vei, og Oslo byrett ga dem medhold. Yachtline Ltd. ble dømt til å betale hele forsikringssummen. Retten la til grunn at saksøkeren ikke kunne bebreides at båten under utleie ble brukt i andre farvann enn forutsatt.
Nye hurtigbåtkart i Ryfylke
Tekst og foto: ARNE SØLLESVIKRogaland Trafikkselskap AS har trykket opp egne hurtigbåtkart for småbåtflåten som viser hvor hurtigbåtene har sitt rutenett, og hvor småbåtfolket får være i fred.
Hurtigbåten er forbindelsen til omverdenen for mange øysamfunn. Daglig bringes post, ferskvarer, medisiner og annet viktig utstyr frem til kystbefolkningen. I Norge finnes det over hundre hurtigbåtruter, trafikkert med alt fra små skyssbåter til store expressbåter. De frakter over åtte millioner passasjerer årlig, i hastigheter mellom 25-36 knop og kan skremme vettet av enhver småbåtskipper. Konfliktene mellom nytte og fornøyelse oppstår gjerne når store hekksjøer fra hurtigbåtene ryster familieidyllen i fritidsbåtene som er fortøyd ved holmer og skjær i leia. Dette har Rogaland Trafikkselskap AS tatt konsekvensen av og laget et kart som viser hvor man unngår å få middagen i fanget eller baugen slått i stykker mot fjellet. Selskapet lover på sin side å holde seg til de oppmerkede rutene i kartet.
Med de nye hurtigbåtkartene, som er trykket i 10 000 eksemplarer, har Stavanger Trafikkselskap AS gitt et viktig bidrag til en tryggere sommer i Ryfylkeskjærgården. Kartene fås gratis ved henvendelse til Hurtigbåtterminalen i Stavanger.
Kystens landsstevne
Tekst : ARNE SØLLESVIKSkal du dra inn lukten av hamp og tjære denne sommeren, er Egersund stedet. I tidsrommet 27. til 30. juli samler folket med islendinger og losluer seg til landsstevne for Forbundet Kysten. Her møtes nordlandsjekter, bindalsfæringer, hardangerskøyter og andre stolte farkoster som kystens befolkning har levd med i århundrer. I tillegg finner du gamle ærverdige motorer som Rubb, Sabb og Union, og kanskje en liten Marna som putrer og går til allmenn fornøyelse. Gamle maritime hånverkstradisjoner blir demonstrert og sildesorten matjesilda skal bli behørig presentert. Ekte shantykor hører med, og i tillegg kan du få rikke litt på dansefoten til trekkspillmusikk - på brygga, selvfølgelig.
«Nordlændingen» mot Middelhavet
Tekst : ROAR BERG-HANSENEn tre år gammel drøm om Europas vannveier og Middelhavet ble realisert da verdens største nordlandsfembøring «Nordlændingen» kastet loss fra Kongebrygga i Brønnøysund på selveste nasjonaldagen. «Nordlændingen» ble sjøsatt fra båtbyggeriet i Alslia i Bindal 1. mai 1997. Etter tre sesonger på hjemmebane, var «Nordlændingen» klar for «utenriksfart».
Eirik Stokkvold, Håkon Olderbakk, Albert Holand, Per Steinbakk, og Per Kristian og Marit Lund er de stolte eierne av den 47 fot lange fembøringen. Med på første etappe fra Brønnøysund var også Gunnar Søla. Avskjeden fra Brønnøysund overgikk alt de hadde forestilt seg med flere hundre festpyntede mennesker, mannskorsang og hornmusikk, gaver og lykkeønskninger på ferden.
Hele vinteren har gått med til klargjøringen, og dugnadsinnsatsen har vært formidabel. Sikkerhets- og navigasjonsutstyr til 100.000 kroner er montert ombord, inklusive en PC med scanner og internettforbindelse.
Budsjettet for hele turen er på 1,2 millioner kroner. I tre år skal «Nordlændingen» være borte fra Helgeland. Men mannskapet skal kun være ombord i fire måneder hver sommer. Tidvis vil de få besøk av familie og venner, og besetningen vil variere fra tre til 15 personer. Båten skal ligge i vinteropplag mellom Monaco og Nice på den franske Riviera.
Turen ned norskekysten gikk greit, men i Kristiansand slet stormen løs flytebrygga båten lå fortøyd ved. I kaoset som fulgte fikk «Nordlændingen» noen småskader, men ikke verre enn at de lot seg reparere. Skagerrak ble krysset i slutten av mai og deretter gikk seilasen via Danmark og inn på det europeiske kanalnettet ved Lübeck. Ferden skal gå langs Rhinen og Mosel gjennom Tyskland, og deretter gjennom Belgia, Nederland, Luxembourg og Frankrike. Fra Marseille legges kursen mot Nice og Monaco.
-Vi søker opplevelser og det gode liv. Tidsskjemaet er løst. Vi stanser opp der det er vakkert, og ser for oss slumrende dager ned Moseldalen, vakre vinslott og pittoreske franske landsbyer. På kanalnettet legger vi ned masten og går for motor. I det daglige er vi alle travle jobbmennesker. Denne turen blir en total avkobling fra hverdagen. En båtopplevelse som sikkert mange kan kopiere.
Nordsteam i Bergen
Tekst og foto: ARNE SØLLESVIK"Dar kjem dampen, gamle dampen, ta på deg treskona og spring". En smak av de tider Ivar Medaas synger om kan du få i Bergen i sommer. Kulturbyen arrangerer veteranskips- og transportfestivalen Nordsteam 2000 fra 3. til 6. august, med tallrike gamle dampbåter langs kaiene. I tillegg får vi oppleve veteranbiler, busser og andre gamle doninger. Alle skip har åpent for publikum. Av kjente skip ankommer "Bohuslän", "Kysten", "Børøysund", "Bruvik", "Granvin", "Gamle Rogaland", "Gamle Salten" og mange andre. Bergen hadde kjempesuksess med Cutty Shark Tall Ship Race. Nå er det duket for ny folkefest rundt Vågen.
Full fart i Risør
Risør Trebåtfestival 4. – 6. august er fullbooket og presenterer i år mange nybygg. Bl.a. fra Dolvik, Visterflo, Dannevig, Sandøy, Eikeli, Kragerø og Moen – alle velkjente trebåtbyggerier. Galeasen Loyal og Christiania, som har vært på 500 meters dyp en stund, kommer og kaster glans over festivalen som krydres med gresk mat og musikk og typisk greske båter. I havna blir det full trøkk med bluesaften lørdag og arrangørene lover en opplevelsesrik helg med spennende arrangementer for store og små.
Sildajazz og båtfest i Haugesund
Av Arild Bjordal
Haugesund Race Weekend har blitt en av de største og mest attraktive seilerfestene som arrangeres på Vestlandet. I løpet av en langhelg i august kombineres regatta med jazzfestival og et yrende folkeliv langs kaiene ved Smedasundet, midt i hjertet av Haugesund.
Haugesund Seilforening arrangerer Race Weekend for 21. gang, og svært mange setter i år av helgen 11. - 13. august til seiling i Haugesund. Fra hele Vestlandet finner mellom 60 og 80 båter veien til sildabyen, og de fleste kommer tilbake år etter år
Interessen er stor for denne spesielle og forlokkende blandingen av varierte seilaser og avslappende musikkfest. Den årvisse Sildajazz-festivalen, med et utall tradjazzband og hele pub- og restaurantnæringen i ryggen, arrangeres samtidig med Haugesund Race Weekend. Sammen skaper de to arrangementene en helt spesiell stemning i byen i midten av august. Svingende toner strømmer fra hvert utested, og når godværet setter inn og folk kommer ut i gatene, minner det mer om sydlandske strøk enn om trauste Vestlandet.
Skjær til besvær
Tekst : Atle KnutsenEn leser kunne fortelle følgende muntre historie, overhørt i forbindelse med vårpussen: -Innerst i Leangbukta i Asker ligger et skvalpeskjær der utrolige 20 til 30 båter går på hver sesong! Øst for skjæret står et klart synlig øst-merke, en stake som er svart øverst, gul på midten og svart nederst. Jeg har ofte lurt på hvordan det kan ha seg at så mange båter går på her hvert år. Er det mulig at folk villig betaler mange hundretusen kroner, ja, flere millioner, for båten sin, uten i det minste å sette seg litt inn i sjøveisreglene?
Svaret fikk jeg forleden mens jeg sto og så det siste malingsstrøket på en strøken vannlinje bli påført et like perfekt skrog i mangekronersklassen. Eieren hadde tydeligvis personlig erfaring med skjæret, for frustrasjonen hans var til å ta og føle på da han sa: "Når skal havnevesenet endelig ta seg sammen og merke det skjæret som ligger på innsiden av den staken der borte...?" Er det rart at skadeforsikringspremiene våre går opp?
Sovnet ved roret
Tekst: Øystein ValanesRedningsskøyta Nils C. P. Aure ble oppringt grytidlig 24. april med beskjed om at brønnbåten Anders Junior sto på tørt land. Man satte kursen for Vikaneset i Aurefjorden hvor havaristen var på skogstur med tregreinene hengende inn over baugen. Båten hadde dundret på land da sjøen var fallende og sto stødig hele dagen til R/S Nils C. P. Aure sammen med R/S Erik Bye fikk trukket den av på flo sjø i 16-tiden på ettermiddagen. Uhellet skyldtes at skipperen hadde sovnet ved roret. Uten skader på hverken båt eller mannskap kunne de ta hendelsen med godt humør.
Kulturdager i Tønsberg 18.-20.august
Tønsberg Kystkultursenter ble startet sommeren 1996 og siden har mye skjedd. Dette samarbeidsprosjektet har sine ihuga ildsjeler på mange plan og aktivitetene trappes opp. Helgen 18. – 20 august inviterer kultursenteret til samling og programmet er imponerende omfattende. Med konserter, servering, presentasjoner av bygninger, korsang, bruktmarked, museumsomvisning, smiebesøk, kurs, foredrag, friluftsgudstjeneste, barneaktiviteter og slippsetting av båt.
Arrangørene venter stor oppslutning både sjøveien og av besøkende fra landsiden. En maritim folkefest i Tønsberg i en annerledes ramme ønskes hjertelig velkommen!
Hva er en vannscooter?
Etter forbudet er det betimelig å stille dette spørsmålet. Se på "fartøyet" på bildet. Er det en vannscooter? Antakelig vil fireseteren bli omfattet av forbudet, så det er åpenbart ikke størrelsen det kommer an på. For at du ikke skal gå til innkjøp av et fartøy du ikke kan bruke, kommer her definisjonen myndighetene bruker på hvilke fartøyer den nye loven omfatter: "Reglene omfatter bruk av vannscootere og andre likende motordrevne farkoster som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter”.