utgave nr 6 2
Kysten Rundt
Båt og musikk i Hardanger
Det heter seg at når noe blir arrangert for andre gang, så er det blitt en tradisjon. I år er det andre år Hardanger Båtfestival går av stabelen. Når det heter båtfestival, er ikke navnet helt riktig for det er bare trebåter som får ligge i festivalområdet i Norheimsund. Men ifølge festivalledelsen er trebåt synonymt med båt, eller omvendt. Nå er det heller ikke bare båtfolket som samles i Hardanger i helgen, fra 22. til 25. juni. Arrangørene samarbeider med musikkfestivalen "Hardingtoner", som i år blir arrangert for 10. gang. Det blir derfor en unik mulighet for folk til å oppleve noe av det Hardanger er mest kjent for – trebåter og folkemusikk. Kanskje kan du også oppleve fruktblomstringen . Da oppfylles tre ønsker på en gang.
Heia Norge!
Navneskilt og registreringsnummer på båter er et hett tema. De fleste mener at myndighetenes registreringsskilt er stygge og har et klart poeng der. Spesielt på eldre trebåter skjemmer skiltene skutesida eller hekken. Men han Carl Gustav tar det ikke så nøye. Det viktigste er å være norsk!
Gigantisk bobåt
27-åringen Svein Olav Tørresdal fra Tysvær i Hordaland har bygget sin egen bobåt i lokalt Røkke-format. Med sine 17,2 meter og 80 tonn er båten til ekteparet Tørresdal blitt et eksklusivt og lekkert hjem på 145 kvm.
Svein Olav Tørresdal og kona Inger Marie har flere års fartstid som båtboende. Båtmagasinet skrev om paret i januar 1998. Den gang hadde de bodd ombord i sin 33 fots svenske stålbåt "La Belle Vie" i to år allerede. I den nøt de det gode liv på Stord mens Inger Marie gikk på lærerhøyskolen og Svein Olav jobbet i Nordsjøen. Ute i havet la han planer på frivaktene, vel hjemme utnyttet han mulighetene som billig husleie og lange friuker bød på. Resultatet er blitt en 17,2 meter lang båt av trawlertypen, som han har tegnet og bygget selv. I en hall hjemme på Tysvær sveiset han skrog og overbygg i stål. Han har fått på plass en voksen 12-sylindret MWM-motor på 306 hk i maskinrommet, og en lysmotor skal snart samme veien.
I fjor høst kom det mektige skroget på vannet, og i vinter har Tørresdal lagt skipsdørk i merbau og fått på plass italienske møbler og kjøkken i kirsebærtre. For kort tid siden solgte ekteparet "La Belle Vie" og flyttet ombord til sine to bad, tre soverom, stue, kjøkken, bibliotek og peisestue. To millioner kroner har herligheten kostet.
-Vi bodde billig i gamlebåten i mange år og la oss opp litt penger. Dessuten er dette en investering på samme måte som et hus. Men siden vi ikke kan tenke oss hus og hage, var valget enkelt. Det måtte bli båt, og vi synes det er viktig med en del bekvemmeligheter, sier Svein Olav Tørresdal.
Ikke utventet har ekteparet Tørresdal valgt å kalle også nybåten "La Belle Vie" - det gode liv.
Marinen inntok Bergen
Aldri har så mange marinefartøyer lagt ved kai i Bergen før. Helgen rundt 8. april tok Sjøforsvaret det meste av flåten på "bybesøk" i anledning Sjøforsvarets dager og Marinens fødselsdag 12. april. 30 farkoster med en besetning på 1200 mann, lå fortøyd fra innerst i Vågen og ut til Skoltegrunns-kaien.
Publikum fikk anledning til å besøke farkostene og i tillegg var det mulig å "prøvekjøre" noen av de raskeste stridsbåtene. Det var også ulike evenementer på land, og Sjøforsvaret benyttet anledningen til å informere og "reklamere" for sin virksomhet. For de minste var kanskje noe av det mest spennende å bli malt i fjeset med ordentlig kamuflasjemaling. Alt i alt var det mer enn 25.000 mennesker som avla Marinen et besøk.
Med Muteia til sjøs
Hva kan vel være mer hyggelig og morsomt for en landbruksminister fra Mosambique enn en frisk tur på Oslofjorden?
Det var ikke nei i May-Idd Øijords munn da hun ble bedt om å arrangere en chartertur på fjorden ombord i en 52 fot lang Fairline med skipper Ragnar Tveit ved roret. Meningen med turen var at landbruksminister Heldar Muteia med følge skulle få en litt annerledes opplevelse mens de var på studietur i Norge. Delegasjonen hadde gjennomført et tettpakket program, med blant annet besøk på Landbrukshøgskolen i Ås, før kursen ble satt for Båthavna i Drøbak. Der ventet en nystriglet og skinnende Fairline på de afrikanske gjestene. Elegant oppdekket med utsøkt norsk mat,
-Dette må jeg si er spennende. Miljøer som det dere har her i Båthavna i Drøbak har jeg ikke opplevd før, sa ministeren før han noe nølende entret skuta. I Drøbaks båthavn var det myldrende liv denne ettermiddagen i slutten av april. Båtpussen gikk for fullt, både på land og på vann. Minister Muteia fulgte interessert med da krana løftet en Fjord opp på brygga for skraping og stoffing.
Turen på Oslofjorden, med tilhørende smakelfullt koldtbord, ble en mye finere opplevelse for delegasjonen fra Mosambique enn en alminnelig trøtt middag på byen.
Bytte av gjestehavner
Også i sommer tilbyr medlemmene i Oslofjordens Båteierunion (OBU) sine ledige båtplasser til gjester som ønsker et trygt sted å legge til, en merkesak for OBU, som ble startet i 1986. På denne måten kan båtfolket bruke hverandres hjemmehavner i ferietiden når folk er ute med båtene sine. I alt 66 båtforeninger med over 14 000 medlemmer er med på ordningen. I utgangspunktet er dette gratis, men den enkelte båtforening kan til enhver tid avgjøre om de slutter seg til ordningen.
Man oppfordres å vise OBU-vimpelen, når man kommer til en fremmed havn i unionen. Medlemshavnene går fra Kragerø til svenskegrensen, og det er meningen at gjester skal kunne benytte seg av de fasiliteter som fins i havnene. Enkelte har innført et praktisk system med trekanter som er festet til hver plass som er røde på den ene siden og grønne på den andre. Da kan båteieren snu denne brikken, når vedkommende drar på ferie eller weekendtur og plassen kan benyttes av gjester uten at man er redd for at båteieren kommer igjen midt på natten.
En ”sabba” jente
Sabb Motor i Bergen feiret sitt 75 års jubileum nylig med en skikkelig markering. Sabben lages fortsatt i ti hk versjonen og det produseres hydrauliske gear og propeller. De viktigste markedene er i dag livbåtindustrien, havbruk og fritidsbåter. Bedriften importerer dessuten de engelske Lister/Petter og de italienske Iveco Aifo dieslene.
Kari Anne Jørgensen er en av 43 ansatte. Hun tar seg av livbåtmotorene og monterer ca 800 i året. Uvanlig jobb for en jente, men hun synes det er spennende.
Den første sommerdagen
Siste helg i april tøt mange båtfolk ut av vinterklærne og lettet på båtpresenningene. Store deler av Norge hadde tidenes (i hvert fall dette årtusens) varmeste aprildag og løvet spratt i takt med grønt gress og løkblomster. 1. mai ble også en fin dag, selv om solen delvis gjemte seg bak lette skyer.
På Padda innerst i Oslofjorden var båtpussen i full gang. Lydene, luktene og forventningene var til å ta og føle på. Det folk beklaget var at de ikke hadde gjort mer i påsken slik at de kunne nydt siste aprilhelgens varmesjokk ute på fjorden.
Stavangermessen vellykket
Etter mange års venting fikk endelig Stavanger sin etterlengtede båtmesse, som gikk av stabelen 7-9 april. Den forrige blåste på land innerst i vågen for 10-12 år siden, og siden den gang har rogalendingene måttet reise langt for å overvære båtmesser. Båtinteressen er stor i kystfylket Rogaland, som har Ryfylke som sin nærmeste rekreasjonsplass.
Forventningene var høye etter at Stavanger Forum, kjent for sine gedigne oljemesser kom på banen, i samarbeid med landets største båtforening, Stavanger Motorbåtforening. Med unntak av litt skvett på lørdag formiddag, var der meget bra vær under messedagene, noe som ga den rene folkevandringen til Hillevågsvannet på søndagen. 10 000 mennesker var innenfor portene fra fredag til søndag. 47 båter og 36 utstillingsboder hadde fått plass i en del av Stavanger Motorbåtforenings områder. Neste år kommer det garantert flere utstillere, da det ryktes blant utstyrsleverandørene at handelen gikk livlig og oversteg forventningene. Flytende båtmesser apellerer, når båtene er i sitt rette miljø. Hillevågsvannet ligger perfekt til for vær og vind, men har dårlig med parkeringsplasser slik tilrettelagde messeområder har.
Skagen-påske
Sammen med fiskebåter og skøyter lå fire fritidsbåter i Skagen havn palmesøndag. Tre seilbåter og motorbåten ”Sjøperla”. Alle med norske flagg. Været var fuktig, men med laber vind og hyggelig temperatur. Båtene hadde gått over Skagerrak fredagskvelden- og natten uten probemer, og mannskapene syntes det var deilig å være norsk i Danmark – med god plass og Skagen i uvant drakt.