utgave nr 3 1999
Minitest: Princess V40
Minitest: Princess V40
Fyrig prinsesse
Marine Projects har med sin V - serie for alvor tatt opp kampen med Sunseeker og Fairline om sportscruisermarkedet. Etter fem år er V - 40 modellen nå lansert i en oppdatert versjon.
Tekst og foto: Dag Pike
Resultatet er en modell som rommer all den erfaring som Marine Project har når det gjelder moderne yacht design. Totalinntrykket er likevel at båten er litt konservativ i linjeføringen. Årsaken er at det er lagt mer vekt på et utseende som vil "vare", og ikke bli umoderne etter to år. Dette er faktisk en overordnet filosofi hos Marine Projects. Misforstå meg rett: V40 har absolutt et sporty utseende som oser av fart og krefter, men design - teamet har ikke latt seg påvirke av motetrender, men har tenkt mer på de spesielle krav som stilles til raske båter i denne størrelsen.
På avstand fremstår V40 akkurat som du venter at en sportscruiser skal se ut. Men når du kommer nærmere båten for eksempel ved en flytebrygge, fornemmer du hvor stor en 12,5 meter eller 41 fot stor spotrscruiser egentlig er. Skrogsidene er høye og den vertikale sideflaten fortsetter ovenfor fenderlista. Dette gir et enormt innvendig rom. Produsenten har brukt eksteriørfargene bevisst og klart å dempe inntrykket av en klumpete båt.
Uteplassen
Det er greit å komme seg om bord aktenfra når båten er fortøyd på "Middelhavsvis" med hekken inn. Når den ligger langsetter, må du også gå ombord via badeplattformen akterut med mindre båten ligger ved en høy kai. Det er gode håndtak og trinn som gjør ombordstigningen enkel.
Båten kan leveres i to versjoner. Enten med stor solseng akterut og en C - formet sittegruppe, eller med en stor C-formet sittegruppe på siden og en mindre på babord side framme ved førerplassen. Solsengen løftes hydraulisk, og båten er en av de få 40-foterne sammen med Windy, som har "jollegarasje" under solsenga.
Styreplassen er på styrbord side. Det er bra plass for kart og kontrollspaker, og betjeningsknapper er fornuftig plassert. Instrumentbordet er riktig lekkert med instrumentene felt inn i vakkert almetre. Det er også satt av bra plass til elektroniske instrumenter. Fra dobbeltsetet ved førerplassen kan du se gjennom den fargede frontruten. Den burde ha vært klar for siktens skyld. Hvis du er lang nok, ser du over vindruten når du står og kjører.
Hele uteplassen kan dekkes til med en kalesje, der flere paneler kan åpnes slik at du får le for alle vindretninger. Sikten gjennom kalesjevinduene er dårlig, og kombinert med sprut og salt på vindruten, er ikke dette noen drømmebåt i dårlig sikt. Vindusspyler hjelper en del.
Under dekk
En skyvedør i glass gir adgang til boarealet. Innredningen er av vanlig høy Princess - kvalitet. Alt treinteriør er i kirsebærtre med flott finish. Løsningene ellers er konvensjonelle med byssa til styrbord, hoved sovelugar forut og en gjestelugar under førerposisjonen. Denne har avkledningsplass med ståhøyde, men redusert høyde over køya.
Båten har ett kombinert toalett og bad på styrbord side forenom byssa, som har en dør direkte fra "captains cabin" og en dør ut mot salongen. Salongen har C - formet sofa og et bord som kan senkes for ekstra soveplasser. Arealene er meget bra utnyttet og du tror du er ombord i en langt større båt.
Sjø- og manøvreringsegenskaper
Å kjøre båten i åpen sjø er en fornøyelse. Båten reagerer meget raskt på gasspådrag. Med to TAMD 63 P diesler skjønner du at dette ikke er en ombygget flybridgebåt, men en rendyrket sportscruiser. Jeg kjørte båten i styrke seks med nok av hvitt skum på bølgetoppene. Så lenge farten og trimmen ble justert i forhold til bølger og vind, fungerte skroget meget bra. Rett inn i eller med bølgene, hadde jeg hele tiden følelsen av å ha full kontroll.
Det høye skroget har stort vindfang, men med sidepropellen forut kan du ha full kontroll både i sakte fart og under finmanøvrering.
Det er tilgang til motorrommet gjennom en luke fra uteplassen, og selv om motorrommet er "velfylt", er det bra tilgjengelighet til servicepunktene. De to motorene på 370 hestekrefter hver gir effekt nok til å drive fram båten i hastigheter over 35 knop. (Windys 40 - foter gjør 36 knop med 2 x 243 hk og DuoProp drev). I V40 sitter propellene på strake aksler som går ut i halvtunneler for å få så liten vinkel på akselen og propellene som mulig.
Konklusjon
Det er lett å forstå at V40 er en populær båt. Den kombinerer den velkjente Princess - komforten med sportscruiserens temperament. V40 er en "stor" 40 foter når man ser hva Marine Project har fått ut av interiøret. V - serien har allerede fått en storesøster på 55 fot og en 65 - foter lanseres til sommeren.
Data
Lengde: | 12,56 m |
Bredde: | 3,73 m |
Dyptgående: | 0,92 m |
Vekt: | 7,4 tonn |
Motorer: | 2 x 370 hk Volvo Penta TAMD 63 P diesler |
Drivstoff: | 792 liter |
Vann: | 333 liter |
Design: | Bernard Olesinski og Princess eget designteam. |
Pris: | kr 2.747.000,- (inkl. avgifter levert Bergen) |