utgave nr 11 1989

Annerledes Atlanterhavsprosjekt

Publisert Sist oppdatert

Annerledes Atlanterhavsprosjekt

SMAK AV FUGL

Av Anne Marit Klokk

Den skal "fly" med rekordfart over Atlanteren.50 meter lang.25 meter bred. Motoren ukjent, men beskjeden i forhold til andre rekordholdere. Engelskmannen Nigel Irens har bygget "lillesøsteren" Ilan Voyager og bevist sine revolusjonerende teorier med den.
Nå har også Nigel Irens, den berømte britiske seilbåtkonstruktøren, kastet seg inn i kampen om Atlanterhavsrekorden, The Blue Riband. Irens er kjent for å ha tegnet seilmaskiner som Fleury Michon VII og IX,d'Apricot og Fujicolor, ekstreme seilmaskiner alle i bransjen vurderer med stor interesse og respekt. Nå har Nigel gått fra seil til motorbåter, og han planlegger en trimaran så lett og så avansert at verden aldri har sett noe lignende.
Prosjektet hetert "Ilan Voyager" og båtens fremdrift er basert på mini­mumsteorien, at ytelsen skal være optimal ved et minimum av verdens etter hvert begrensede ressurser. Meningen er at atlanterhavsrekorden skal settes med en båt som bare brenner 20 prosent av det drivstoff en tradisjonell fartsbåt ville bruke. Samtidig vil passasjerer og mannskap fåen mye mer behagelig overfart!

Nye fartsteorier

Den ustyrtelig rike engelskmannen Richard Branson tok opp jakten på Atlanterhavsrekorden sommeren l986 og slo den gamle rekorden fra l952 med to timer og ni minutter med en båt drevet av 4000 spreke hestekrefter. Nå i sommer slo amerikaneren Tom Gentry denne rekorden igjen med 20 timer, da "Gentry Eagle" føyk over "dammen!" på 62 timer og syv minutter med en gjennomsnittsfart på48,3 knop.
Nigel Irens innrømmer så gjerne at han hverken er rik eller har de samme ressurser som Branson og Gentry og de fleste andre som prøver seg pådette rotteracet. Men han elsker havet, har sine egne teorier om naturkreftene og han får båter til å gå fort. For ham vil det ikke bare være en personlig triumf og prestisjeseier å sette rekord. Han vil bygge videre på sine fartstanker- og prinsipper i produksjon av superraske båter.

Rekord rundt Storbritannia

Utrolig fascinerende! Og særlig når vi nå har fått høre at det er godt hold i Nigel Irens' prosjekt. Han har de siste månedene overbevist stort med sin modell, en "lillesøster" på 2l meter som fungerer som en testbåt for atlanterhavsbåten. Med testbåten satte han rekord rundt Storbrit­annia på vårparten, et race man vurderte som et atlanterhavsrace i halv målestokk. Med halve distansen, halv fart og med et fartøy på under halve lengden av den store bá†áten som skal bygges.
Den gamle rekorden rundt de britiske øyer ble slått med mer enn l7 timer med en gjennomsnittsfart på 20 knop. Sensasjonelt var også dieselforbruket, under 2000 liter klarte den 250 hk sterke Fiat Iveco motoren seg med påde tre dagene turen tok. Disse resultatene var overbevisende
nok til at man kjører prosjektet videre på høygear.

Motoren hemmelig

Ilan-teamet vil vise verden at Atlanterhavsrekorden Tom Gentry satte nå i sommer kan slås og det med andre midler enn rene motorkrefter! Men det er foreløpig en hemmelighet hvordan den 50 meter lange "fuglen" skal drives frem. En ting er sikkert: Det skal gå non stop. Ingen behov for tanking av noe slag underveis.
Fortsatt finnes grupperinger som ler av konstruksjonen og ikke tar den alvorlig mens andre igjen ser pådette fantastiske skroget som genialt © en fremtidsfugl som flyr lavt over gammelt oljetilsølt hav...
Tekniske data for modellbåten:
Lengde20 meter
Breddel0 meter
Vekt 5 tonn
Antall personer l0
Drivstoff :2200 liter
Motor: Fiat Iveco 806l SRM 27 250 hk 6 sylindre