utgave nr 5 1998
Båtkjøleskapene: Større og billigere
Båtkjøleskapene
Større og billigere
Motorbåter har kjøleskap, seilbåter kjølebokser. Kjøling ombord er nesten blitt standardutstyr. Særlig etter den varme sommeren i fjor. Skapene vokser og prisene skvises.
AV ANNE MARIT KLOKK
Kjøleskap i bobåter betraktes ikke lenger som en luksus, men en nødvendighet. Det som tidligere var en bråkete, strømsugende problemkilde, er nå utviklet til et mer stillegående og mindre energislukende oppbevaringssted for mat og drikke som ikke tåler sommervarmen. Takket være bl.a. utviklingen av en ny type kompressor fra dansk/tyske Danfoss, har det skjedd en del forbedringen innenfor båtkjøleskap den siste tiden.
Den nye Danfoss BD35F kompressoren sitter etter hvert i en rekke modeller fra forskjellige produsenter. Den automatisk effektregulerende kompressoren er mindre, lettere i vekt og mer stillegående enn tidligere. Den kan brukes på 12 V og 24 V uten å omstilles og konverteres greit til landstrøm med en Mobitronic omformer.
Større skap
For få år siden var det stort sett bare de små 40 liters skapene man installerte i fritidsbåter. Kjøleprodusentene har lenge hatt større skap for 12 V som 50, 65 og større enn 100 litere. Om det skyldes den varme sommeren over hele landet i fjor, det faktum at båtene vokser i takt med nordmenns lommebøker, er uvisst, men interessen for større skap øker. Båtfolkets sans for kvalitet er også merkbar. Folk velger ikke et skap selv om det koster en hundrelapp mindre enn et annet. De vil ha brukskvalitet. Båtbyggerne er ikke like opptatt av bruksvennlighet. De velger det billigste alternativet, og den kalde priskrigen foregår fortsatt for fullt. Vi snakker om en holdning som er vrien å snu.
På grunn av mindre størrelse på Danfoss' 1998 modell, har skapenes indre mål vokst på 98-modellen av Coolmatic, som ble vist under "Sjøen for alle" nylig. For 40 literne er det snakk om åtte liter ekstra. Kompressoren sitter nå på toppen av skapets bakside og tar opp mindre plass. Resten av ryggen er utvidet, så skapet får større volum.
Praktiske detaljer
Båtfolket krever snart de samme praktiske og komfortable hjelpemidler som vi har hjemme. Lys i båtkjøleskap kommer nå for fullt. En dørlås både oppe og nede sikrer store flasker i døren under krengning. Skapene leveres også med forskjellige frontpaneler som matcher resten av innredningen, om det er vakkert treverk i lyse eller mørke toner. Du kan selv bestemme om skapet skal hengsles til høyre eller venstre.
Frysedelen som på de minste skapene er på fire liter, byr på isbitmuligheter. Det skal nå helst være isbiter i drinken og for en del større båter er dessuten egen dypfryser (13 - 70 liter) blitt mer vanlig.
Strømskap
Sist Båtmagasinet skrev om kjøleskap og presenterte en oversikt av hva som fantes på det norske markedet var i 1994. Da nevnte vi kombinasjonsskapene til Electrolux. Kombinasjonsskap i den forstand at skapene var beregnet både for gass og strøm. Man kunne alternere mellom disse to energikildene etter hva man hadde av kapasitet på forbruksbatteri og propanflaske. Disse skapene ble produsert i forskjellige størrelse, men er nå ute av bildet på grunn av problemer med krengning i båter.
Alle båtkjøleskap går nå på strøm. Tre av de mest solgte i Norge bruker Danfoss kompressoren. Det er Indel B-skapene som er identiske med Isotherm og Coolmatic fra Waeco. Engel er japanske kjøleskap basert på en egen svingkompressor som gjør skapet velegnet for seilbåter. Engel-skapene ligger en del over konkurrentene i pris og importen er nylig overtatt av Stein Iversen A/S i Sandefjord.
Supercool har sitt eget aggregat og går uten noen form for flytende eller gassaktig kjølemiddel. De har en ny modell i år på 38 liter med bedre kjølekraft og 25 % raskere nedkjøling.
Ulike termostater
Termostaten i et båtkjøleskap er viktig både for temperaturnivået og strømforbruket. Termostatene er innrettet forskjellig. Noen skap nedkjøler matvarene raskt til et høyt strømforbruk mens andre kjøler varene langsommere ned til et lavere strømforbruk. En direkteevaporator (fordamper) jobber i likhet med kjøleskapet hjemme og kjøler matvarene raskt ned. Kjøleskap med kjøleakkumulator derimot trenger lenger tid til nedkjøling før systemet kan gå over på normaldrift.
De fleste kjøleskap leveres med manuell termostat, slik at man kan stille det inn på et ønsket nivå når riktig temperatur er oppnådd. For motorbåter er det fornuftig å velge et skap med rask nedkjøling, slik at dette skjer mens motoren er i gang på vei ut fra havn.
Det er verdt å merke seg at ventilasjon på baksiden av kompressorskapene nå er svært begrenset sammenlignet med tidligere modeller. Da var det viktig å sørge for plass for varm luft, gasslanger osv. Dette tar nå et ventilasjonsfiltersystem seg av.
Båtfrysere
Båtkjøleskap fra 40 liter og oppover har en liten fryseboks på toppen, enten et åpent rom eller lukket med dør. Det finnes også flere fryseskapmodeller. Nytt for 1998 er Coolmatic RD 115 "Side by side", som er et kjøleskap og et fryseskap på hver 115 liter, bygget i en enhet side ved side basert på Danfoss BD35F. Begge skap er isolert med 50 mm poyeretanskum og kjøleaggregatet kan monteres separat opp til to meter unna skapene.
Indel B
Skapene finnes i størrelse 50, 80 og 120 liter for 12 og 24 V med Danfoss nye kompressor og trinnløs temostatregulering og innebygget ventilasjonssystem.
Opplysninger: Leif H. Strøm i Oslo, tlf.: 22 19 77 00.
Isotherm
Skapene er basert på samme teknologi som Indel B. Finnes i størrelsene 42, 50, 65, 85, 100 og 120 liter.
Opplysninger: Termomarin A/S i Sandefjord. Tlf.: 33 47 06 60.
Coolmatic
Coolmatic lages av tyske Waeco og båtkjøleskapene har Danfoss kompressor. De finnes i en rekke størrelser fra 48 liter til 230 liter.
Opplysninger: Stein Iversen A/S i Sandefjord. Tlf.: 33 45 87 00.
Engel
Engel-skapene er japanskproduserte og enkle å installere. Lavt strømforbruk, tåler mye krengning og er velegnet for seilbåter. Egen svingkompressor. Finnes i 45 liter og 65 liter har fryseboks og manuell termostat. Dyrere enn konkurrentene. Selges ikke i Norge, men vi Waeco i Sverige.
Opplysninger: Stein Iversen A/S i Sandefjord. Tl.f.: 33 45 87 00.
Supercool
Supercool har en ny skapmodell på 38 liter for 1998. Forbedret teknikk skal gi 25 % mer kjølekraft og nedkjølingen til 3 grader er rask. Supercool har ingen form for flytende eller gassaktig kjølemiddel.
Opplysninger: Sleipner Motor i Fredrikstad. Tlf.: 69 31 77 40.