utgave nr 10 1995

Elektronisk dieselkontroll

Publisert Sist oppdatert

Elektronisk dieselkontroll

Som den første dieselmotoren fra Volvo Penta har kraftpakken TAMD72P (430 hk) fått elektronisk dieselkontroll (EDC) og elektriske gass- og gearkabler i stedet for wirer. EDC-teknikken vil formodentlig installeres i alle de noe større dieselmotorene fra Volvo Penta etter hvert.

Av Hans Due

TAMD72P er i utgangspunktet en seks-sylindret rekkemotor med turbo og ladeluftkjøling som yter 430 hk. ved 2.600 omdreininger. Det nye elektroniske dieselkontroll-systemet består av en elektronisk prosessor som kontinuerlig overvåker og samler inn data fra en mengde viktige motorfunksjoner. Disse dataene blir bearbeidet hele tiden for å kunne bestemme riktig drivstoffblanding.
I følge Volvo Penta skal dette gi mer effektiv forbrenning med mindre røyk og utslippsgasser, roligere og mer vibrasjonsfri gange og tomgangskjøring, samt enklere diagnose ved feilsøking fordi EDC-systemet lagrer viktige motordata og informasjon om eventuelle feil.
Alle gass- og gearreguleringskabler er elektriske. Her finnes ingen mekaniske koblinger. Det betyr at motorvibrasjoner og støy ikke forplanter seg gjennom kablene. Slik støy har ofte vært irriterende og vanskelig å få bukt med. Elektrisk regulering betyr også silkefin og myk gassing og gearing, og mye enklere installasjon. Systemet gir muligheter for opptil syv forskjellige manøvreringsposisjoner ombord.
TAMD72P EDC har såkalt «waste-gate»-teknologi på turboen. Turbinhjulet er mindre enn vanlig og gir høyere turbotrykk ved lave turtall. Dette øker dreiemomentet og akselerasjonen. Men det mindre turbinhjulet tåler ikke mer enn et visst antall omdreininger, og idet turbotrykket når det optimale, åpnes en ventil, og en del av eksosen ledes utenom turbinhjulet via et overløpsrør.